Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Kraje Vysočina
OŠMS, Krajský úřad Kraje Vysočina
2
Projekt Krajský akční plán
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Kraje Vysočina projekt financovaný z OP VVV březen 2016 – únor 2022 tvoří realizační tým integrovaný do OŠMS (oddělení rozvoje vzdělávání), součástí RT odborné konzultantky/odborní konzultanti, metodičky/metodici dosud proběhlo: Budování kapacit – tedy budování sítě partnerství, propojení jednotlivých aktérů Workshopy a konference v území s cílem realizace platforem pro prioritní a nepovinná témata Výběr, příprava a vlastní činnost minitýmů v rámci platforem (metodiků a odborných konzultantů) Zpracování RÁMCE pro investice do infrastruktury: pro výzvy 33 a 34 IROP - Infrastruktura pro SŠ a VOŠ a výzvy 63 a 64 - Infrastruktura pro zájmové, neformální a celoživotní vzdělávání (nyní aktualizace) Analýza potřeb v území, Analýza ve školách Vlastní tvorba KAPu Dokument KAP bude projednávat PS „Školství, vzdělávání, vysoké školy, výzkum a vývoj“ při Regionální stálé konferenci pro území Kraje Vysočina a schvalovat Regionální stálá konference Následně RK, ZK a MŠMT
3
Vazba a spolupráce mezi KAP a MAPy
V MAP zohlednění místních strategií, strategií na vyšších územních úrovních (DZ KV, RAP, IPRÚ, ITI) a národních strategií (DZ ČR , Strategie 2020, APIV ) Nutná provazba na kraj Zástupci realizačního týmu KAP v řídících výborech MAP, pravidelná účast na jednáních, připomínkování analytických a strategických dokumentů MAP Součást KAP jsou agregovaná data z území (a tedy i z MAP) Zpracovatelé MAP předkládají výstupy týmům KAP Věcná vazba mezi KAP a MAP
4
Vazba mezi KAP a MAP Vybrané vstupy z MAP (popř. PA) relevantní pro KAP: Rozvoj podnikavosti a iniciativy dětí a žáků Rozvoj kompetencí dětí a žáků v polytechnickém vzdělávání (podpora zájmu, motivace a dovedností v oblasti vědy, technologií, inženýringu a matematiky „STEM“, což zahrnuje i EVVO) Kariérové poradenství v základních školách Kraj Vysočina nabídne možnost systémových a plošných řešení pro základní vzdělávání (I-KAP) Cílem je rozvoj žáků a žákyň, k tomu materiálová podpora škol a metodická podpora učitelek a učitelů Záměry: Modernizace výuky technických a přírodovědných oborů (rozvoj tvořivosti a zručnosti; činnostně orientovaná výuka) Podpora podnikavosti (rozvoj iniciativy; finanční gramotnost a podnikatelské dovednosti) Rozvoj čtenářské gramotnosti Rozvoj cizojazyčné gramotnosti Rozvoj ICT gramotnosti Kariérové poradenství Spolupráce základních a středních škol
5
Krajský akční plán Kraje Vysočina
Základním východiskem pro krajské akční plánování je Analýza potřeb v území (vývoj vzdělávání a trhu práce v kraji) : jeden z klíčových dokumentů Krajského akčního plánu Kraje Vysočina (dále jen „KAP“); vychází z metaanalýzy platných strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání a zaměstnanosti na národní i krajské úrovni; podložena dostupnými regionálně specifickými statistikami MŠMT, MPSV, ČŠI, ČSÚ a NÚV; využita data z elektronických informačních systémů (např. a NÚV - Národní ústav pro vzdělávání
6
Struktura analýzy potřeb v území
Analýza je logicky strukturována do pěti navazujících částí: Úvod - uvedení do problematiky (cíl analýzy, metodologie) Vstupní zhodnocení stavu hlavních oblastí ovlivňujících regionální vzdělávání (v širším kontextu) Zhodnocením stavu uplatňování oblastí intervence (témat KAP) Rozvojové priority v oblasti vzdělávání - identifikace problémů, jejich příčin a cílů (žádoucích změn) Finální souhrn výsledků analýzy potřeb v území (seznam logických linek „problémy – příčiny – cíle“) Zpracování analýzy proběhlo pod metodickým vedením odborného garanta z NÚV a výstupy analýzy byly důležitým východiskem pro diskusi s partnery v území i vlastní akční plánování realizace regionálních vzdělávacích strategií. Úvod - popisuje základní východiska analýzy, hlavní účel její tvorby a způsob využití výstupů analýzy v rámci vlastního krajského akčního plánování rozvoje vzdělávání; Vstupní zhodnocení - uvádí základní charakteristiky kraje z hlediska jejich vlivu na rozvoj vzdělávání (zejm. sídelní strukturu kraje, demografický vývoj a jeho prognózy, stav ekonomiky a trhu práce, vývoj nezaměstnanosti, vývoj vzdělávací soustavy a vzdělanostní strukturu obyvatel Kraje Vysočina); Zhodnocení stavu uplatňování OI - tzn. 6 povinných a 3 nepovinná témata krajského akčního plánovaní (stanovena stručná definice, identifikovány hlavní výzvy a překážky, popsán dosavadní stav uplatňování intervence na krajské úrovni, tzn. významné realizované aktivity, osvědčené přístupy i překážky rozvoje); Rozvoj. priority - využití výstupů předchozích částí analýzy, popis jednotlivých oblastí vzdělávání dle základní logické linky analýzy „problém – příčina - žádoucí změna (tj. obecné a dílčí cíle)“; základní třídění stanovených problémů dle jednotlivých OI; zohledněna vazba problému na krajské priority rozvoje vzdělávání dle DZKV 2016; Finální souhrn výsledků analýzy potřeb v území - v podobě tabulky - seznam logických linek „problémy – příčiny – cíle“ z oblasti vzdělávání, které vycházejí z krajských strategických dokumentů a dalších relevantních informačních zdrojů a jsou roztříděny dle OI a kraj. priorit vzdělávání. Diskuse s partnery v území – konference a workshopy s řediteli; Akční plánování realizace regionálních vzdělávacích strategií - odborníky z jednotlivých minitýmů (v rámci ustavených platforem).
7
Povinná a nepovinná témata KAP
Povinné oblasti intervence: Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě Podpora polytechnického vzdělávání (přírodovědné, technické a environmentální vzdělávání) Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů Rozvoj kariérového poradenství Rozvoj škol jako center celoživotního učení (dalšího profesního vzdělávání) Podpora inkluze Nepovinné oblasti intervence: Rozvoj výuky cizích jazyků Zvyšování ICT kompetencí (vč. podpory konektivity a bezpečného internetu) Čtenářská a matematická gramotnost a obsah kurikula III. kap. Analýzy - identifikace klíčových problémů, odhalení jejich zjevných/příp. implicitních) příčin, stanovení obecných i specifických cílů v rovině žádoucích změn v oblasti rozvoje vzdělávání v Kraji Vysočina. - klíčové problémy byly roztříděny dle vazby na obecné krajské priority dle DZKV 2016 a následně přiřazeny k jednotlivým povinným či nepovinným OI.
8
Průběh krajského akčního plánování
Ustaveny 3 platformy → systém výměny informací, zkušeností a dobré praxe → východisko krajského akčního plánování V rámci platforem se pravidelně schází 9 minitýmů, jejichž úkolem je: vyhodnotit analytická data v rámci jednotlivých oblastí intervence prioritizovat identifikované vzdělávací potřeby navrhnout řešení - konkrétní opatření (činnosti) k dosažení vzděl. cílů stanovit měřitelná kritéria splnění zvolených cílů popsat podmínky nezbytné k zajištění realizace opatření → výstupy společných setkávání průběžně zapracovávány do dokumentace Krajského akčního plánu Kraje Vysočina Setkávání minitýmů (tzn. odborníků ze škol, zástupce zaměstnavatelů a soc. partneři) probíhá v rámci tzv. platforem. Minitýmy jsou zaměřeny na akční plánování v rámci jednotlivých oblastí intervence (tj. povinných a nepovinných témat). Setkávání budou kromě jednotlivých OI zaměřena na: zlepšení řízení škol, hodnocení kvality ve vzdělávání plánování kroků a opatření ke zvyšování kvality vzdělávací soustavy v kraji.
9
Platformy a minitýmy (vazba na OI)
Platforma Minitým pro oblast intervence 1 1) Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě 2) Podpora polytechnického vzdělávání (přírodovědné, technické a EVVO) 3) Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů 2 4) Podpora kariérového poradenství 5) Rozvoj škol jako center celoživotního učení (dalšího profesního vzdělávání) 3 6) Podpora inkluze 7) Rozvoj výuky cizích jazyků 8) Zvyšování ICT kompetencí (vč. podpory konektivity a bezpečného internetu) 9) Čtenářská a matematická gramotnost a obsah kurikula III. kap. Analýzy – Zhodnocení stavu uplatňování OI → finální souhrn výsledků analýzy potřeb v území (popis xls. tabulky): - identifikace klíčových problémů, - odhalení jejich zjevných/příp. implicitních) příčin, - stanovení obecných i specifických cílů v rovině žádoucích změn v oblasti rozvoje vzdělávání v Kraji Vysočina → klíčové problémy byly roztříděny dle vazby na obecné krajské priority dle DZKV 2016 a následně přiřazeny k jednotlivým povinným či nepovinným OI.
10
Věcné zaměření setkání platforem
V průběhu devíti setkání minitýmů v rámci tří platforem došlo k: vyhodnocení analytických dat v rámci OI → prodiskutování problémů identifikovaných v analýze území a škol, příp. doplnění chybějícího problému posouzení závažnosti potřeb (zohlednění potřeb kraje, škol a vlastního názoru odborníků) a jejich následná prioritizace → výstupy zapracovány do dokumentu Prioritizace potřeb na území Kraje Vysočina prodiskutování konkrétních opatření (činností) k dosažení stanovených cílů, příp. doplnění činností dle vlastních návrhů odborníků z praxe stanovení měřitelných kritérií pro posouzení naplnění vzdělávacích potřeb vč. určení předpokladů nezbytných k zajištění realizace opatření rozpracování podmínek realizace aktivit pro naplnění obecných/dílčích cílů v rámci jednotlivých oblastí intervence (1. návrh projektových záměrů) → záznam výstupů diskuse minitýmů, prezentace, společná diskuse platformy Ad 2) V rámci prioritizace potřeb byla zohledněna důležitost potřeb: 1. z pohledu Kraje Vysočina - zohledněno jak je téma zpracováno v krajských strategických a koncepčních dokumentech; zda již byla schválena fiše orgány kraje 2. vyplývající z výstupů analýzy potřeb škol - význam identifikovaných vzdělávacích potřeb pro MŠ, ZŠ a SŠ/VOŠ 3. z pohledu odborníků z minitýmů - zohledněn názor celé platformy - závěrečná diskuse v rámci 1. setkání Ad 4) stanovení kritérií pro posouzení naplnění vzdělávacích potřeb (tzn. zda bylo dosaženo obecných/dílčích cílů v rámci jednotlivých oblastí intervence) → stanovená kritéria musela být: měřitelná (možnost kvantifikace příp. kvalitativ. hodnocení - škála) ověřitelná (dostupná zdrojová data) dosažitelná (zakotvená ve vzděl. realitě Kraje Vysočina) Určení předpokladů nezbytných k zajištění realizace opatření - předpokladem k zajištění realizace aktivit v oblasti kariérového poradenství např. bylo vypsání výzvy „na šablony pro SŠ“, která umožňuje zřídit pozici kariérového poradce na škole ... Ad 5) Rozpracování podmínek realizace aktivit pro naplnění obecných/dílčích cílů v rámci jednotlivých oblastí intervence (pouze aktivity pro 1. KAP) → členové jednotlivých minitýmů upřesnili termín realizace aktivity - v rámci KAP 1 ( ) / KAP 2 ( ) zapojené subjekty na úrovni žadatele/příjemce (příp. partneři) institucionální zajištění realizace aktivit projektu (organizace, které by se měly podílet na realizaci KA, příp. odborníci v rámci RT) cílové skupiny vč. odhadu jejich kvantifikace (např. žáci H a E oborů) místo realizace projektu (kde budou KA realizovány - místo dopadu) odhad nákladů na realizaci KA (východisko pro jejich určení)
11
Postup práce na dokumentaci KAP
→ odborníci z minitýmů průběžně připomínkovali všechny vznikající koncepční a strategické dokumenty → výstupy diskuse ze všech setkání minitýmů byly také průběžně zapracovávány do základní dokumentace KAP, následně bylo znovu projednáno jejich finální znění => Analýza potřeb v území (vývoj vzdělávání a trhu práce v kraji) => Prioritizace potřeb na území Kraje Vysočina (přílohou je Rámec pro investice do infrastruktury) => Rozvojové priority v rámci jednotlivých oblasti intervence (návrhová část Krajského akčního plánu) Rozvojové priority v rámci jednotlivých oblasti intervence → návrhová část Krajského akčního plánu Obsahuje návrhy konkrétních činností s uvedením kritérií splnění, tedy měřitelných indikátorů, prostřednictvím kterých se bude hodnotit, jestli byly vytyčené cíle naplněny. Příkladem je např. identifikace absence systematické podpory talentovaných žáků a studentů a návrhy řešení tohoto stavu v podobě dílčích cílů a konkrétních aktivit.
12
Dotazy, náměty, připomínky… Děkuji za pozornost
Dotazy, náměty, připomínky… Děkuji za pozornost. Krajský úřad Kraje Vysočina OŠMS, Oddělení rozvoje vzdělávání tel
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.