Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jaká je návštěvnost Městských lesů Hradec Králové a čím je pro sociology zajímavá? Miroslav Joukl a Lucie Vítková, FF Univerzita Hradec Králové, Katedra.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jaká je návštěvnost Městských lesů Hradec Králové a čím je pro sociology zajímavá? Miroslav Joukl a Lucie Vítková, FF Univerzita Hradec Králové, Katedra."— Transkript prezentace:

1 Jaká je návštěvnost Městských lesů Hradec Králové a čím je pro sociology zajímavá? Miroslav Joukl a Lucie Vítková, FF Univerzita Hradec Králové, Katedra sociologie 7. olomoucká sociologická podzimní konference 18. – Společnost a sociologie

2 Co dělá sociolog v lese? Co jsme v lese zjišťovali?
Zakázka aplikovaného výzkumu

3 Metodika oceňování sociálně-ekonomické významnosti funkcí lesa
Metodika řeší ocenění funkcí lesa: A/ funkcí tržních (dřevoprodukční funkce, chov zvěře a myslivost), B/ funkcí zprostředkovaně tržních (sběr lesních plodin, funkce půdoochranné, hydrické a vzduchoochranné) C/ funkcí netržních (zdravotně-hygienické funkce jako rekreace a relaxace, kulturně naučné funkce jako ekologické a edukační, vědecké a výzkumné).

4 Cíle Hlavní cíl zjistit návštěvnost lesního hospodářského celku Městské lesy Hradec Králové za období jednoho roku 1. Jaká je skladba návštěvníků Městských lesů Hradec Králové? 2. Jaká je návštěvnost Městských lesů Hradec Králové podle prostorových ukazatelů? 3. Jaká je návštěvnost Městských lesů Hradec Králové podle časových ukazatelů? 4. Za jakým účelem návštěvníci Městské lesy Hradec Králové navštěvují a jaký význam těmto účelům jednotlivé kategorie návštěvníků přikládají?

5 Kvantitativní metoda s uplatněním dvou výzkumných technik:
Hlavní techniku tvořilo pozorování, které bylo koncipováno jako kvantitativní, standardizované, nezúčastněné, otevřené. Doplňkovou technikou bylo zvoleno dotazníkové šetření, které zjišťovalo údaje, které nebylo možné získat prostřednictvím pozorování.

6

7 Hlavní výsledky 826 tis. návštěvníků/rok 243,6 osob/ha/rok
Z toho 88 tis. dětí K tomu 69 tis. psů Podíl žen 44% Struktura návštěvníků podle kategorie aktivity: Cyklisté 54% Chodci 30% Bruslaři 8% Běžci 5% Lyžaři 2% Jinak 1% Návštěvnost podle dvojic měsíců a kategorie návštěvníka Pozn.: Počty návštěvníků za rok byly odvozeny z napozorovaných počtů z 12 pozorovacích termínů v roce se zohledněním váhy pracovních dnů a dnů pracovního volna.

8 Vybrané výsledky Muži mají mezi návštěvníky vyšší zastoupení v každém období, Výrazněji vyšší zastoupení mužů evidujeme „mimo sezónu“ (chladný podzim a chladné jaro), což je patrné jak v jejich podílu na návštěvnících celkem tak i v podílu v kategoriích relativně „ženštějších“ tedy mezi chodci a bruslaři Muži – běžci, cyklisté Ženy – pěší, bruslařky Datum Chodci Běžci Bruslaři Cyklisté Lyžaři Dospělí celkem M Ž 47% 53% 68% 32% 90% 10% 52% 48% 79% 21% 86% 14% 80% 20% 54% 46% 55% 45% 61% 39% 88% 13% 77% 23% 63% 37% 64% 36% 44% 56% 71% 29% 50% 59% 41% 58% 42% 57% 43% 67% 33% 73% 27% 75% 25% 62% 38% 78% 22% 60% 40% 74% 26% Celkem 49% 51%

9 Vybrané výsledky Srovnání návštěvnosti (průměrný počet návštěvníků) v pracovní den a v den pracovního volna Chodci Běžci Bruslaři Cyklisté Lyžaři Celkem Pracovní dny muži 46% 63% 48% 67% 80% 58% Pracovní dny ženy 54% 37% 52% 33% 20% 42% Víkendové dny muži 47% 49% 53% Víkendové dny ženy 51%

10 Vybrané výsledky Hodnocení významu jednotlivých účelů návštěv lesa, dotazníkové šetření

11 Inspirace

12 Městské lesy jako specifické místo lidských aktivit (město a les)
hospodaření myslivost sběr plodin sport a relaxace poznání a edukace věda a výzkum společenský styk kulturní akce

13 Les v zájmovém poli veřejnosti, odlišné zájmy a střety
politici správci a hospodáři myslivci sběrači venčitelé psů chodci sportovci podnikatelé ekologické skupiny věkově odlišné soubory návštěvníků obyvatelé v sousedství lesa Pragmatické a ontologické pojetí prostoru

14 Děkujeme za pozornost


Stáhnout ppt "Jaká je návštěvnost Městských lesů Hradec Králové a čím je pro sociology zajímavá? Miroslav Joukl a Lucie Vítková, FF Univerzita Hradec Králové, Katedra."

Podobné prezentace


Reklamy Google