Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Rychlá železnice, kvalitní dopravní obslužnost, plány a realita
Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek ministra
2
Zajištění dopravní obsluhy státu dálkovými vlaky osobní dopravy
Dopravní obsluha zajištěna formou systému linek se vzájemným systémovým propojením v dopravních uzlech Nutné zohledňovat při návrhu modernizace infrastruktury – snaha o zajištění návazností Systém linek dlouhodobě stabilní v návaznosti na modernizaci dopravní infrastruktury – zřízení expresních linek Praha – České Budějovice (2016) a Praha – Plzeň (2017) Smlouva o zajištění dopravní obsluhy pro většinu linek s dopravcem České dráhy, a. s., linka Plzeň – Most zajišťována dopravcem GW Train Regio, a. s. V letech 2020–23 plánována výběrová řízení na dopravce
3
Vlaky ve státní objednávce vs. open access
V souladu s platnými právními předpisy umožněn volný přístup dopravců na dopravní cestu v komerčním režimu V současnosti se uplatňuje zejména na úseku Praha – Ostrava Dle komerčního zájmu dopravců lze očekávat provoz těchto spojů na dalších tratích (Praha – Brno, Ostrava – státní hranice, Přerov – Staré Město u Uherského Hradiště – státní hranice) Systém přináší pozitiva pro cestující – vyšší kvalita, vyšší četnost, levnější jízdné
4
Problémy spojené s volným přístupem na dopravní cestu, možná řešení
Přetížení dopravní infrastruktury v klíčových místech (Praha – Pardubice, Přerov – Ostrava) Vyšší nároky na změnu sledu vlaků – zhoršení pozice regionální a nákladní dopravy Řešení zvažováno pomocí koncesního modelu s platbou dopravce za exkluzivitu vybraného dopravce na dané lince Problematiku nutno řešit s ohledem na platné právní předpisy Výhoda: zajištění požadované kvality a časové polohy spojů při současném optimálním využití dopravní infrastruktury Vhodné zvážit uplatnění i u nově budovaných tratí
5
Program rozvoje Rychlých železničních spojení v ČR
Koncepční studie VRT Program rozvoje Rychlých železničních spojení v ČR Současnost - dokument schválen vládou ČR, usnesení č. 389/2017 ze dne 22. května 2017 Nenahrazuje studie proveditelnosti pro jednotlivé úseky, určuje předpoklady, koncepci a smysluplnost řešení systému RS obsahujícího i nové VRT, zaujímá částečně roli původně zamýšlené studie příležitosti Technicko-provozní studie, technická řešení VRT Obsahuje analýzu zahraničních zkušeností se stavbou a provozem VRT a možnost jejich využití v ČR Obsahuje analýzu zákonů, předpisů a norem a jejich uplatnitelnost při řešení VRT, v případě zastaralých norem návrh jejich úprav a návrh zcela nových
6
Vysokorychlostní trať x Rychlá spojení
Infrastruktura pro železniční dopravu s traťovou rychlostí vyšší než 200 km/h Rychlá spojení Provozní řešení dopravní obsluhy státu využívající kombinaci tratí vysokorychlostních a modernizovaných konvenčních tratí k zajištění konkurenceschopných cestovních dob V klíčových relacích předpokládán provoz vlaků z konceptu Rychlých spojení především po vysokorychlostních tratích Provozní koncept umožňuje obsluhu rozsáhlejšího území kombinací tratí vysokorychlostních a konvenčních
7
Schéma plánovaných Rychlých spojení
8
Program rozvoje Rychlých železničních spojení – klíčové problémy
Výše jízdného: Orientačním výpočtem předpokládána ve výši kolem 1 Kč/km v současných cenách Příznivá výše jízdného předpokládá především vysokou obsazeností vysokorychlostních spojů – cca ᶲ 60 % Výše jízdného nejsilněji závisí na očekávané obsazenosti vlaků, vliv ostatních vstupů na výši jízdného méně významný V současnosti nejsou známy veškeré vstupní hodnoty pro výpočet – zejména poplatky za dopravní cestu Nutný zodpovědný přístup k rozsahu dopravní obsluhy Vhodný je optimální počet vlaků s vysokou obsazeností, zvětšování rozsahu obsluhy bez zvětšení přepravních proudů povede ke zvýšení jednotkové ceny jízdného nebo nutnosti finanční spoluúčasti státu na provozu
9
Systémové jízdní doby po realizaci Rychlých spojení
10
Děkuji za pozornost Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. Ministerstvo dopravy
1. náměstek ministra
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.