Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, 403 31
Tel.: , Tel.řed./fax: , VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/
2
Číslo klíčové aktivity: III/2 Název klíčové aktivity:
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Veronika Kolompárová B3 VY_32_INOVACE_19 Vytvořeno: 10. listopadu 2012 Ročník: 7., 8. a 9. Vzdělávací oblast: multikulturní výchova – volitelný předmět Svět Romů Anotace: Prostřednictvím tohoto výukového materiálu se žáci seznámí s historickým vývojem romské hudby od počátku putování z Indie do 19. století.
3
Hudební stopy v dějinách Romů
Spousta informací z dějin Romů souvisí s informacemi o jejich hudebním talentu. Hudba patří mezi nejvýznamnější stopy romské historie. Díky hudebním stopám můžeme sledovat cesty Romů z Indie do Evropy, dále získáváme díky hudbě informace o jejich kultuře v místě, ve kterém v dané historické etapě žili.
4
Indie Dokladem toho, že pocházejí Romové z Indie, je jejich příbuznost s ? Domy Doklady o tom, že Domové byli velmi hudebně nadaní, máme ze 6. století. Historické prameny dokládají, že Domové měli zkušenosti s provozováním hudby. Provozování hudby byl pro Domy jeden ze způsobů obživy. Rysem domských hudebníků je dělení hudebních úloh podle pohlaví. Muži nejčastěji hrají na nástroj. Ženy a děti se věnují zpěvu - zejména písním s milostnou tematikou, které se obvykle zpívají při tanci za doprovodu bubínku a indických housliček zvaných sárangí. saringda.html
5
Putování z Indie západním směrem
Další hudební stopu otiskli Romové v ½ 10. století. O této stopě se zmiňuje arabský historik Hamza na základě toho, že perský král měl od indického vládce získat hudebníků (Romů), jejichž úkolem bylo rozveselovat poddané. Hráli na loutny. Tito hudebníci putovali z Indie.
6
Byzantská říše Z Persie putovali Romové směrem do Byzantské říše.
Z 12. století pochází svědectví o dvou nejčastějších aktivitách Romů: zábava a magie. Zábava byla spojována s voděním medvědů. Magie měla charakter předvídání budoucnosti nebo sloužila jako léčebná praktika.
7
18. – 19. století Od 13. do 17. století nebyli Romové s hudbou tolik spojování, neboť nepatřila k hlavnímu zdroji obživy. Romové v tomto období začínali být utiskováni. Národům, ke kterým se Romové přistěhovali, se nelíbil jejich způsob života o obživy. Od počátku 18. století patří mezi významné romské hudebníky patriarcha Abram Wood, který přišel údajně se svými houslemi do Walesu. Jeho synové byli velmi dobří ve hře na harfu. Během 19. století vynikali romští hudebníci především v Uhrách, Rusku a Španělsku.
8
Zdroje informací MANN, Arne: Romský dějepis, 1. vydání, Praha: Fortuna, 2001, str. 48, ISBN: HÜBSCHMANNOVÁ, Milena: „Domští hudebníci v Indii”, In: Romano džaniben, 1997, č. 3–4, s.11–27. RADULESCU, Speranta: „Co je cikánská hudba? (O příslušnosti, identifikaci, zařazení, přijetí zařazení)”, In: JURKOVÁ, Zuzana (ed.): Romská hudba na přelomu tisíciletí. Sborník ze stejnojmenné konference při Světovém festivalu romské hudby KHAMORO 2003 pořádané o.s. Slovo21 ve spolupráci s Fakultou humanitních studií UK v Praze, Praha: Saga, 2003, s. 15–20.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.