Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_TOMAS_VASATA_CLOVEK_A_SVET_HLAVNI_FILOZOFICKE_DISCIPLINY_02 Název školy Střední škola služeb, obchodu a gastronomie Hradec Králové Ročník 4. Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor Občanská nauka Tematický okruh Člověk a svět Téma Hlavní filozofické disciplíny Jméno autora Mgr. Tomáš Vašata Vytvořeno dne Metodický popis (anotace) Prezentace vytvořená v programu MS PowerPoint vyjmenovává a stručně charakterizuje základní filozofické disciplíny. Prezentaci lze rovněž uložit ve formátu PDF a poskytnout ji žákům k jejich mimoškolnímu vzdělávání.
2
2. hodina Hlavní filozofické disciplíny
Plán hodiny: Úvodní část Opakování 1. hodiny Hlavní filozofické disciplíny Shrnutí, fixace poznatků
3
Hlavní filozofické disciplíny
šíře otázek, kterými se filozofie zabývá je veliká mnoho filozofických disciplín, neexistuje jedno shodné dělení teoretické filozofické disciplíny: zabývají se nejobecnějšími otázkami života, člověka, světa ontologie gnozeologie filozofická antropologie praktické filozofické disciplíny: zabývají se otázkami lidského umění žít etika estetika plnohodnotnou filozofickou disciplínou jsou i dějiny filozofie zachycující vývoj lidského myšlení
4
Ontologie z řeckého „on“ = vše, co jest
hlavním tématem je problematika bytí bytí = jsoucno = označení pro všechno, co existuje, co nás obklopuje a je součástí našeho světa (věci, myšlenky, představy) tyto věci lze kategorizovat dle mnoha hledisek, jedno mají společné, že jsou JSOUCNO Jak a proč věci jsou? Kde je pravá skutečnost? řešení těchto ontologický otázek je velmi důležité pro každého člověka (např. otázka smrti a odpověď na ni či otázka chování se k Zemi) = mají pro praktický život každého z nás význam, ačkoliv si to člověk ani neuvědomuje existuje řada způsobů řešení ontologických otázek, dle toho vznikly termíny jako monismus, dualismus, pluralismus, materialismus, idealismus
5
Gnozeologie z řeckého „gnósis“ = poznání
zabývá se zkoumáním lidského poznání – snaží se určit, za jakých podmínek je poznání možné, do jaké míry jsou věci poznatelné, jaký je vztah poznání ke skutečnosti lidské poznání se opírá o smyslové vnímání a zkušenost a snaží se dané jevy vysvětlit, poznat, odpovědět na otázku Proč? dle toho, jaké existují názory na poznání, rozlišujeme řadu gnozeologických postojů: realismus – věci jsou takové, jak je vnímáme skepticismus – zaměřeno na neustálé prověřování informací empirismus – poznání vycházející ze zkušenosti senzualismus – poznání pouze na základě smyslů racionalismus – zásady poznávacího procesu jsou našemu rozumu vrozené při poznávání vždy rozlišujeme objekt (co je poznáváno) a subjekt (kdo poznává) poznání
6
významným pojmem gnozeologie je pravda (Aristoteles - shoda naší představy s realitou, dle jiné definice je pravdivé to, co je logicky bezrozporné) zpočátku byla součástí gnozeologie i logika – nauka o správném usuzování, dnes je již samostatnou vědou
7
Filozofická antropologie
zabývá se člověkem jako celkem, jeho základními charakteristikami a postavením člověka ve společnosti řeší jak člověk přemýšlí, jaké má místo v celku světa, jakou roli hraje v jeho životě to, že ví o své existenci otázky se týkají hlavně smyslu života, štěstí, lásky, smrti
8
Etika nauka o lidském chování z hlediska dobra a zla, o mravnosti Estetika nauka o kráse, o lidské tvořivosti z hlediska krásy
9
Zdroje Odmaturuj ze společenských věd, Didaktis, 1. vydání (aktualizované), 2008, ISBN Maturitní otázky – Občanský a společenskovědní základ, Fragment, 1. vydání, 2008, ISBN Občanská nauka pro střední odborné školy, SPN, Praha 2003, ISBN Základy filosofie, etiky pro střední školy, Fortuna 1995, ISBN Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
10
Děkuji za pozornost a přeji hezký den
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.