Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Síla - skládání sil stejného a opačného směru
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 03/2013 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.6.A.18_sila_-_skladani_sil_stejneho_a_opacneho_smeru Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA Síla - skládání sil stejného a opačného směru Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k rozšíření učiva o síle jako odvozené fyzikální veličině. Žák si připomene a prohloubí znalosti o vlastnostech síly. Žák pochopí, že účinek síly závisí nejen na její velikosti, ale i na směru síly a na jejím působišti. Žák se naučí sílu graficky znázornit.
2
V minulosti si lidé spojovali SÍLU se svalovou námahou:
slon lehce vyvracející stromy a lámající chobotem velké větve-je SILNÝ, člověk zvedající těžké břemeno-je SILNÝ, člověk, který roztlačí auto, odstraní překážku-je SILNÝ, lidé, když v minulosti potřebovali větší sílu, užívali tažných zvířat…
3
odvozená fyzikální veličina, sílu můžeme měřit, značka síly – F
Síla –ve fyzice: odvozená fyzikální veličina, sílu můžeme měřit, značka síly – F
4
Jednotka síly: jednotka síly N [newton ]
jeden newton je přibližně síla, kterou vynaložíme, abychom zvedli stogramové závaží většími jednotkami jsou: kilonewton 1kN=1 000 N meganewton 1 MN= N menší používanou jednotkou je: milinewton 1mN= 0,001 N
5
Síla charakterizuje vzájemné působení těles,
síla může těleso deformovat, uvést z klidu do pohybu, zastavit ho, zrychlit, zpomalit, nebo změnit směr pohybu. všechny tyto účinky síly dělíme do dvou skupin: DEFORMACE, ZMĚNA POHYBU.
6
Měřící přístroj: Siloměr (pružinový, siloměr s kruhovou stupnicí, digitální)
7
Skládání sil působících ve stejném směru:
Zapamatujte si: Skládat síly znamená najít jedinou sílu (výslednici), která má stejné účinky.
8
Skládání dvou sil působících ve stejném směru:
9
Zapamatujte si: Působí-li více sil ve stejném směru, má výslednice týž směr jako působící síly. Velikost výslednice je rovna SOUČTU velikostí jednotlivých sil. F=F1+F2
10
Skládání sil působících v opačném směru:
Zapamatujte si: Působí-li dvě síly v opačném směru, má výslednice týž směr jako větší síla. Velikost výslednice je rovna rozdílu velikostí působících sil. F=F1–F2
11
Skládání dvou sil působících opačným směrem:
F=F1-F2
12
Skládání dvou sil působících opačným směrem:
13
Skládáme-li síly působící ve STEJNÉM směru, výslednice je jejich………….
Doplňte text: Skládáme-li síly působící ve STEJNÉM směru, výslednice je jejich…………. SOUČTEM.
14
Skládáme-li síly působící v opačném směru, výslednice je jejich……….
Doplňte text: Skládáme-li síly působící v opačném směru, výslednice je jejich………. ROZDÍLEM.
15
A) Výslednice má směr jako VĚTŠÍ SÍLA.
Jaký směr má výslednice, působí-li dvě síly v opačném směru? Vyberte správnou odpověď: A) Výslednice má směr jako VĚTŠÍ SÍLA. B) Výslednice má směr jako MENŠÍ SÍLA.
16
Vyřešte úlohu: V pohádce „O veliké řepě“ táhli: dědeček silou 500 N, babička 400 N, vnučka 300 N, pejsek 100 N, kočka 20 N a myška 2 N. Jaká byla síla potřebná k vytažení řepy? Řepu vytáhli silou 1322 N.
17
Použité zdroje: Tesař J., Jáchim F., Fyzika 2 pro ZŠ, Fyzikální veličiny a jejich měření, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 7 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus Bohuněk, J., Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 1díl, Prometheus, s.r.o., ISBN galerie office [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ]
18
Metodika prezentace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku.
Prezentace slouží k rozšíření učiva o síle jako odvozené fyzikální veličině. Žák si připomene a prohloubí znalosti o vlastnostech síly. Žák pochopí, že účinek síly závisí nejen na její velikosti, ale i na směru síly a na jejím působišti. Žák se naučí sílu graficky znázornit.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.