Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_19_SKLADBA – Rozvíjející větné členy – Doplněk Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SKLADBA Rozvíjející větné členy – Doplněk Ročník: 9. ročník Klíčová slova: doplněk, podmět, přísudek, předmět, přívlastek, příslovečné určení
2
ANOTACE Materiál slouží jako souhrnné opakování o doplňku. Formou skupinové práce žáci procvičují rozvíjející větné členy.
3
Rozvíjející větné členy – Doplněk
SKLADBA Rozvíjející větné členy – Doplněk
4
Doplněk D Závisí: přes sloveso na jméně v platnosti podmětu nebo předmětu Formální vztah: shoda se jménem tvar v 7. pádě
5
Bývá vyjádřen: přídavným jménem podstatným jménem zájmenem číslovkou infinitivem přechodníkem Významový vztah a co vyjadřuje: určuje vlastnosti nebo stav podstatného jména za děje, nebo kterou za děje získává, nebo děj, který děj věty doprovází
6
Podtrhněte doplňky: Rád bych ti všechno vysvětlil. Slyšel jsi někoho klepat. Už jako student střední školy se zajímal o historii. Z výletu jsme se vrátili unaveni. Ovoce musíme jíst omyté. Vždy ho pokládali za slušného člověka. Eva nerada zůstává sama doma.
7
Grafické znázornění doplňku př.: Vrátil jsem se domů unavený. (já)
Přs D Po Přs Po Vjs já D u
8
Větné členy - procvičování
Doplňte: Podmět je ________větný člen. Přísudek je ________ větný člen. Podmět a přísudek tvoří ________ _________ dvojici. Rozvíjející větné členy jsou _________ ________________________________. Na předmět se ptáme_________________ kromě ___________. základní základní základní skladební předmět přívlastek, doplněk, příslovečné určení pádovými otázkami 1. a 5. pádu
9
Přívlastek rozvíjí nejčastěji _______________.
Druhy příslovečného určení jsou __________ ___________________________________ _________. Doplněk rozvíjí zároveň ______________. podstatné jméno místa, času způsobu, míry, příčiny, účelu, podmínky, přípustky sloveso a jméno
10
POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.