Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr"— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_19_SKLADBA – Rozvíjející větné členy – Doplněk Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SKLADBA Rozvíjející větné členy – Doplněk Ročník: 9. ročník Klíčová slova: doplněk, podmět, přísudek, předmět, přívlastek, příslovečné určení

2 ANOTACE Materiál slouží jako souhrnné opakování o doplňku. Formou skupinové práce žáci procvičují rozvíjející větné členy.

3 Rozvíjející větné členy – Doplněk
SKLADBA Rozvíjející větné členy – Doplněk

4 Doplněk D Závisí: přes sloveso na jméně v platnosti podmětu nebo předmětu Formální vztah: shoda se jménem tvar v 7. pádě

5 Bývá vyjádřen: přídavným jménem podstatným jménem zájmenem číslovkou infinitivem přechodníkem Významový vztah a co vyjadřuje: určuje vlastnosti nebo stav podstatného jména za děje, nebo kterou za děje získává, nebo děj, který děj věty doprovází

6 Podtrhněte doplňky: Rád bych ti všechno vysvětlil. Slyšel jsi někoho klepat. Už jako student střední školy se zajímal o historii. Z výletu jsme se vrátili unaveni. Ovoce musíme jíst omyté. Vždy ho pokládali za slušného člověka. Eva nerada zůstává sama doma.

7 Grafické znázornění doplňku př.: Vrátil jsem se domů unavený. (já)
Přs D Po Přs Po Vjs D u

8 Větné členy - procvičování
Doplňte: Podmět je ________větný člen. Přísudek je ________ větný člen. Podmět a přísudek tvoří ________ _________ dvojici. Rozvíjející větné členy jsou _________ ________________________________. Na předmět se ptáme_________________ kromě ___________. základní základní základní skladební předmět přívlastek, doplněk, příslovečné určení pádovými otázkami 1. a 5. pádu

9 Přívlastek rozvíjí nejčastěji _______________.
Druhy příslovečného určení jsou __________ ___________________________________ _________. Doplněk rozvíjí zároveň ______________. podstatné jméno místa, času způsobu, míry, příčiny, účelu, podmínky, přípustky sloveso a jméno

10 POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN


Stáhnout ppt "Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr"

Podobné prezentace


Reklamy Google