Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Graf závislosti rychlosti na čase
VY_32_INOVACE_11_Graf závislosti rychlosti na čase Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách
2
1. Jakou rychlostí se pohyboval v čase 3 minuty? 15 km/h
1. Čtení z tabulky Petr jezdí na kole do školy. Časový průběh jeho rychlosti popisuje následující tabulka. [1] [2] 1. Jakou rychlostí se pohyboval v čase 3 minuty? 15 km/h 2. V jakém čase se pohyboval rychlostí 20 km/h? 1 min; 2,5 min; 5,5 min 3. V jakém čase se pohyboval nejrychleji? Jaká byla maximální rychlost? 2 min; 35 km/h
3
2. Pravidla pro konstrukci grafů
tak ano tak ne Narýsujeme dvě kolmé osy. Na vodorovnou osu nanášíme veličinu, která se mění sama o sobě (např. čas), nebo kterou sami měníme (hmotnost, napětí). Na svislou osu nanášíme veličinu, jejíž změny sledujeme (rychlost, elektrický proud). Konce os doplníme šipkami. Který z grafů nesplňuje některou z předchozích podmínek? Kterou?
4
2. U konce každé osy přidáme popis. Mezi značkou veličiny a
[3] 2. U konce každé osy přidáme popis. Mezi značkou veličiny a značkou jednotky se kreslí vodorovné lomítko, ne šikmé. Který z grafů nesplňuje některou z předchozích podmínek? Kterou?
5
3. Na každou osu naneseme rovnoměrnou stupnici.
[4] 3. Na každou osu naneseme rovnoměrnou stupnici. Zvolíme měřítko tak, abychom využili celé plochy. Body na osách musí být od sebe stejně vzdálené. Na osy naneseme značky (krátké kolmé čárky). Ke značkám připojíme odpovídající číselné hodnoty. Zvolené měřítko můžeme připojit ke grafu, např.: 1 cm min 1 cm km/h Který z grafů nesplňuje některou z předchozích podmínek? Kterou?
6
. [5] 4. Do grafu vyneseme body odpovídající naměřeným hodnotám. Body označujeme křížkem, jehož střed přesně vyznačuje polohu bodu. Body nanášíme tak, že sestrojíme komici k časové ose v daném čase a kolmici k ose rychlosti v bodě, který dané rychlosti odpovídá – slabě čárkovaně. Bod grafu leží v průsečíku kolmic . Který z grafů nesplňuje některou z předchozích podmínek? A kterou?
7
5. Jsou-li vynesené body dostatečně husté, můžeme je propojit.
[6] 5. Jsou-li vynesené body dostatečně husté, můžeme je propojit. Protože rychlost se nemůže změnit okamžitě, není správné v tomto případě jednotlivé body spojit čarou podle pravítka. Je nesprávné kreslit průběh závislosti v grafu, v němž máme jen málo bodů. Který z grafů nesplňuje některou z předchozích podmínek? A kterou?
8
Najdi chyby, kterých se Jakub při kreslení grafu dopustil.
[7]
9
Narýsuj graf časového průběhu rychlosti podle tabulky
[8] 1. Narýsujeme kolmé osy 5. Sestrojíme kolmice k osám a vyznačíme kolmým křížkem odpovídající bod Body nespojujeme. Měření proběhlo za delší časový úsek!!! v km h 2. Popíšeme osy 3. Zvolíme vhodné měřítko + + + 30 1 cm odpovídá 10 minutám 1 cm odpovídá 5 km/h + + 25 + + + 20 4. Na každou osu naneseme rovnoměrnou stupnici + + 15 + 10 5 + + t min 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120
10
Domácí úkol [9] Nalepit do sešitů
11
Zdroje: Mgr.RAUNER, Karel , et al. Fyzika 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, s. ISBN Mgr.RAUNER, Karel , et al. Fyzika 7 pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, s. ISBN Obrázky: [1] Sken-str.23 - Mgr.RAUNER, Karel , et al. Fyzika 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, s. ISBN [2] Sken-str. 23- Mgr.RAUNER, Karel , et al. Fyzika 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, s. ISBN [3] [4] Sken-str. 24- Mgr.RAUNER, Karel , et al. Fyzika 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, s. ISBN [5]
12
[6] Sken-str. 24- Mgr.RAUNER, Karel , et al. Fyzika 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, s. ISBN [7] Sken-str. 25- Mgr.RAUNER, Karel , et al. Fyzika 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, s. ISBN [8] [9] Sken-str Mgr.RAUNER, Karel , et al. Fyzika 7 pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, s. ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.