Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PRAVIDLA SOUTĚŽNÍHO PRÁVA EU PRO STÁTY – MONOPOLY A VEŘEJNÉ PODNIKY

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PRAVIDLA SOUTĚŽNÍHO PRÁVA EU PRO STÁTY – MONOPOLY A VEŘEJNÉ PODNIKY"— Transkript prezentace:

1 PRAVIDLA SOUTĚŽNÍHO PRÁVA EU PRO STÁTY – MONOPOLY A VEŘEJNÉ PODNIKY
Prezentace 2015

2 STÁTY A OVLIVŇOVÁNÍ SOUTĚŽNÍHO PROSTŘEDÍ
Stát (veřejný sektor) disponuje mimořádnými prostředky k ovlivnění soutěžního prostředí Působení státních monopolů Činnost státních (veřejných) podniků Poskytování veřejných podpor soukromému sektoru vypisování veřejných zakázek Úprava omezení zásahů státu v rámci fungování vnitřního trhu články 37, SFEU

3 Státní monopoly – pojem
V současnosti podstata problematiky soustředěna na otázku slučitelnosti státních zásahů s pojetím a aplikací soutěžního práva v EU Státní monopol nabízí možnosti umělého ovlivňování výměny zboží (tím narušování hospodářské soutěže)

4 Státní monopoly – pojem
V obecném smyslu má “monopol“ dvojí význam: V hospodářském slova smyslu – dominantní postavení podniku, které dává možnost chovat se na trhu bez ohledu na ostatní (ovlivňovat ceny, ztěžovat přístup třetím stranám na trh) V právním slova smyslu – obsahuje výlučné právo jedné či více osob (nebo státu) Vyrábět určitý produkt Provozovat obchod Nabízet služby - to vše s vyloučením jiných soutěžitelů

5 Státní monopoly – pojem
Zakotvení v právu EU – monopol omezen na působnost daného právního systému (v rámci určité oblasti nebo území, ohledně určitého výrobku) Monopoly odnímají zboží či služby volnému působení nabídky a poptávky

6 Státní obchodní monopoly
Vymezeny v čl. 37 SFEU dvěma vlastnostmi: Musí jít o státní monopol – založen právním aktem členského státu za účelem, aby si stát zachoval určitou činnost, kterou pak uskutečňuje svými orgány (ministerstvo) Musí jít o obchodní monopol – stát se podílí na podnikatelské obchodní činnosti, která se uskutečňuje. V režimu volného pohybu zboží (zahrnuje vývoz a dovoz mezi členskými státy)

7 Státní obchodní monopoly
Monopoly na zemědělské výrobky jsou často obchodní monopoly Široké vymezení zahrnuje i tzv. delegované monopoly (čl. 31/1 SFEU) – monopolem je i případ, kdy stát svěřil monopol jiným subjektům Státní monopol = státní intervenční systém

8 Postavení státních monopolů
Státní monopoly nejsou zakázány Čl. 37/1 SFEU – povinnost vyloučit diskriminaci mezi příslušníky členských států Povinnost členských států – zákaz diskriminace Vylučuje jakékoliv pozitivní jednání ve smyslu zavádění či posilování diskriminujících efektů státních obchodních monopolů (čl. 37/2 SFEU)

9 Postavení státních monopolů
Případy diskriminace zahraničních podnikatelů Legální diskriminace Strukturální diskriminace Ustanovení čl. 37/1 SFEU je bezprostředně použitelné Závazek státu může být vynucován žalobou poškozeného podniku přímo k národním soudům

10 UZPŮSOBENÍ MONOPOLŮ V NĚKTERÝCH SEKTORECH HOSPODÁŘSTVÍ
Elektrická energie – výlučná práva pro dovoz a vývoz elektrického proudu monopolním společnostem zrušena uplynutím přechodného období Naftový monopol – Řecko po přijetí za člena ES nezrušilo v přechodném období Žaloba Komise na porušení Smlouvy ESD rozhodl - zachování výlučného oprávnění dovozu pro naftové výrobky neslučitelné

11 UZPŮSOBENÍ MONOPOLŮ V NĚKTERÝCH SEKTORECH HOSPODÁŘSTVÍ
Tabákové výrobky (Španělsko) Alkoholový monopol (Portugalsko) Státem udělená výlučná oprávnění podnikům při poskytování služeb Zejm. poštovní monopol, telefonní monopol

12 Monopoly služeb Komise se v poslední době soustředila na otázku slučitelnosti monopolů služeb s cíli SFEU ESD stanovil kritéria k posouzení slučitelnosti monopolu služeb se Smlouvou Použití pravidla soutěže (zneužití dominantního postavení – případ Sacchi, 1973 – výlučné oprávnění poštovních správ k prodeji koncových telekomunikačních přístrojů neslučitelné se Smlouvou Použití čl. 56 SFEU

13 Monopoly služeb Pokud důvody obecného zájmu neospravedlňují výjimečné zachování monopolu služeb je prosazování monopolu zneužitím monopolního postavení (čl SFEU) Komise prosadila uvolnění monopolu zejména v oblasti pošt – 2 směrnice z 1990 – omezení svobody pohybu služeb ve formě monopolu služeb jsou přípustná jen tehdy, jestliže jsou objektivně odůvodněna a zároveň respektují zásadu přiměřenosti Směrnice k liberalizaci sektoru telekomunikací (1996)

14 Finanční monopoly Státní monopoly, které slouží k zajištění příjmů státního rozpočtu jinou formou spotřební daně (monopol na likéry či tabák) Vynětí (i částečné) monopolů ze soutěžních pravidel jedině pokud by soutěžní pravidla podstatně ztěžovala splnění fiskálních úkolů monopolů Musí být zrušena výlučná dovozní a vývozní práva náležející státu nebo veřejnému sektoru

15 Veřejné podniky Čl SFEU – veřejný podnikem je subjekt, na jehož řízení se podílí veřejná, státní moc a to přímo či nepřímo Nejčastěji – veřejné podniky poskytující služby obecného hospodářského zájmu (doprava, pošta, televize) Komise dohlíží na vztah státu a veřejného podniku – veřejný a soukromý podnik musejí mít stejné podmínky pro podnikání EU uznává legitimitu těchto podniků – při regulaci citlivých komodit (tabák, alkohol) – ve veřejném zájmu

16 Veřejné podniky Zvláštní úprava v rámci soutěžních pravidel
Výsledek kompromisu mezi členskými státy SFEU Nezakazuje zachování veřejných podniků Nezakazuje zřizování nových veřejných podniků Neomezuje poskytování výlučných nebo zvláštních práv veřejného sektoru Nutnost odlišit veřejné podniky od státu Úprava má v současné době význam jako nástroj deregulace telekomunikačních trhů, energetického sektoru, aj.

17 Veřejné podniky Výjimky ze zákazu diskriminace či zvýhodňování veř. podniků platí pro finanční monopoly a podniky služeb – pokud by přísné dodržování a respektování SFEU vedlo k omezení činnosti těchto podniků Dohled nad dodržováním ustanovení má Komisi (může vydat směrnice a rozhodnutí – čl. 106/3 SFEU) Právní úprava vychází ze základní zásady rovného postavení soukromých a veřejných podniků (s výjimkou pro specifická a pro hospodářství členských států důležitá odvětví) Komise může zasahovat do vztahu mezi členskými státy a veřejnými podniky (specifická oprávnění)

18 Podniky poskytující služby obecného hospodářského zájmu
Čl. 106/2 SFEU - podniky, jimž je svěřeno poskytování služeb obecného hospodářského zájmu nebo které mají povahu fiskálního monopolu, podléhají ustanovením této smlouvy a zejména pravidlům soutěže…“ Fiskální monopol – jsou mu udělena výlučná práva na vybírání fiskálních poplatků (alkohol) Služby obecného hospodářského zájmu – stát udělí výlučná oprávnění podnikům nebo jiným subjektům v oblasti služeb – poštovní monopol, telefonní monopol, železniční monopol, ČEZ, RWE Transgas. Státní monopol v oblasti služeb je povolen, pokud je objektivně odůvodněn (ekonomické důvody – efektivita, produktivita) - zásada přiměřenosti

19 Konec prezentace


Stáhnout ppt "PRAVIDLA SOUTĚŽNÍHO PRÁVA EU PRO STÁTY – MONOPOLY A VEŘEJNÉ PODNIKY"

Podobné prezentace


Reklamy Google