Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN Katedra managementu Ing. Miloš Krejčí
2
ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN 1. Inovace a inovační podnikání
2. Inovace jako konkurenční výhoda, kvalita a inovace 3. Hodnotové inovace, strategie modrého oceánu 4. Komercializace inovace 5. Řízení inovací a inovační controlling 6. Řízení změn ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
3
VÝZNAM INOVACÍ Na prahu 21.století začíná nové kolo konkurenčního boje na globálních trzích Nové obory (IT, materiálové inženýrství, genetické inženýrství, nanotechnologie…) Globalizace a zrychlování ekonomických cyklů, síla informací Převaha nabídky a její „nesoulad“ s poptávkou = paradox 21. stol. Jak získat konkurenční výhodu v nově vznikajících podnikatelských příležitostech? Jak odhadnout kroky potřebné na uspokojení nových zákaznických potřeb? ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
4
VÝZNAM INOVACÍ Různá připravenost a reakce firem:
Vyzyvatelé - firmy, které předbíhají vývoj, určují a mění pravidla hry (vizionáři, lídři….) Váhavci - jsou pozadu za tempem změn, usilují o zachycení tempa vývoje a spoléhají na externí pomoc (následují, kopírují, reaplikují…) ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
5
ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN xxx
ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
6
Členění INOVACÍ 3. STRATEGICKÉ Inovace: 2. PRODUKTOVÉ Inovace:
Nový podnikatelský model nový TRH nový PRODUKT nový SYSTÉM organizace 2. PRODUKTOVÉ Inovace: „výrobkové“ inovace, inovace služeb zavádění nových (vylepšených) produktů na trh 1. PROCESNÍ Inovace: „provozní“ inovace optimalizace firemních procesů snížení nákladů, zvýšení výkonů = zvýšení efektivity ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
7
Optimalizace vs. Inovace
Paradox optimalizace: Tradiční reakce vedení - snižování nákladů (R&D a inovační náklady jedněmi z prvních) Optimalizace podnikatelských procesů je účinným nástrojem zvyšování efektivity podnikání firmy jen do určité míry Vedení by mělo věnovat přizpůsobivosti (flexibilitě) svých podnikatelských procesů stejnou pozornost jakou věnuje jejich optimalizaci! Investovat: finanční kapitál intelektuální kapitál ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
8
Adaptace vs. Restrukturalizace
Příklad: Vedení firmy se rozhodne přistoupit k vylepšení slabších hospodářských výsledků snižováním nákladů; namísto změny podnikatelské strategie. I razantní snížení nákladů je akceptováno bez větší rezistence. Naopak změna zaběhnutých procesů a stabilních interních vztahů = podstatná změnou modelu podnikatelského chování vyvolá odpor téměř jistě. „Kdo si neví rady – restrukturalizuje, ale není restrukturalizace jako restrukturalizace“ ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
9
I vynikající strategie po čase ztrácí účinnost
1. Napodobení úspěšné strategie dominujícího subjektu 2. Lepší (a úspěšnější) podnikatelská strategie konkurentů 3. Uspokojení poptávky většiny zákazníků v segmentu 4. Síla producenta je postupně překonána silou odběratelů a dodavatelů Vedení firmy se musí rozhodnout: investovat do stávajícího podnikání investovat do budoucího podnikání ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
10
Řízení inovačních aktivit
Pravidelné hodnocení účinnosti stávající podnikatelské strategie (současný hospodářský výsledek vypovídá o řídící úspěšnosti v minulosti…) Úspěšné přizpůsobení se změnám v okolí Mnoho málo nákladných a jednoduchých změn pomůže nalézt vhodnou inovační reakci Dlouhodobé řízení inovačního procesu a produktových cyklů ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
11
Dlouhodobá výkonnost organizace?
Jak zajistit dlouhodobou vynikající podnikatelskou výkonnost organizace? Držet se podstaty a přitom se neustále rozvíjet! ZACHOVEJ: Klíčové hodnoty Poslání firmy Návratnost a zhodnocení investic Naplnění poslání společnosti PROVÁDĚJ ZMĚNY: Cílů a podnikatelské strategie Procesů a kultury podnikání ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
12
Dlouhodobá výkonnost organizace?
ZACHOVEJ: Klíčové hodnoty Poslání firmy VIZE Budoucí pozice společnosti MISE Cíle společnosti a způsob jejich dosažení PROVÁDĚJ ZMĚNY: Cílů a podnikatelské strategie Procesů a kultury podnikání ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
13
Pružné podnikatelské chování
Správná interpretace průběhu vývoje v okolí + Dopady na dosavadní podnikatelskou strategii Nutné změny interní organizace Změny firemní kultury a postojů lidí Měnit model podnikání dříve, než jsem k tomu donucen vnějšími okolnostmi. = Orientace na rozvoj do budoucnosti + Vysoký výkon v současnosti ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
14
INOVACE Nový způsob využití existujících zdrojů firmy k získání nových podnikatelských příležitostí. Vytvoření něčeho nového výsledek kreativity zaměřeno na zákazníka nabídka vyšší hodnotu Inovace je orientována ryze podnikatelsky: inovace není pouze technologický proces (technologická změna) technický objev má charakter inovace pouze tehdy, když se podnikatelsky zhodnotí, když povede ke zvýšení výnosů z podnikání firmy ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
15
Inovační Postupy 1. Intuitivní Zásady: nekritizovat co nejvíce námětů
pohodová atmosféra rozlet a fantazie návaznost a rozvoj nápadů Brainstorming Brainwraiting Řízená diskuse … ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
16
Inovační Postupy 2. Systematické
Logický myšlenkový proces vytváření hypotéz a předvídání jejich účinků. Analogie Agregace Alternativní dotazy Matematické modely… ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
17
TRIZ (Tvorba a Řešení Inovačních Zadání)
Inovační Postupy TRIZ (Tvorba a Řešení Inovačních Zadání) 1. pohled: Eliminace některých stávajících prvků existujícího produktu odejmout některý (i ten zdánlivě nepostradatelný) prvek umožňuje zamyslet se nad tím, zda ho nelze nahradit něčím lepším. 2. pohled: Znásobení téhož prvku v sestavě existujícího produktu je však nutné tyto kopie upravit tak, aby nepřinášely pouze kvantitativní rozšíření, ale vedly ke změně kvality fungování produktu. 3. pohled: Rozdělení stávajícího produktu do komponentů pokusit se pohlédnou na integrovaný celek prizmatem jeho složek a pokusit se je sestavit jiným způsobem (včetně možnosti ponechat některé komponenty mimo nově sestavený produkt); je možné uplatnit fyzickou anebo funkční dekompozici. 4. pohled: Rozšíření funkcí některých prvků existujícího produktu pokusit se rozšířit funkční možnost prvku tím, že bude zabezpečovat některé funkce dalšího prvku celku nebo dokonce jeho bezprostředního okolí. 5. pohled: Provázat některé vlastnosti existujícího produktu s vlastnostmi jeho okolí. ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
18
Konkurenceschopnost firmy Správná volba podnikatelské strategie
Pravidelné INOVACE nabízených produktů (vznikající rychleji než inovace konkurenčních produktů) MODERNIZACE výrobních technologií, distribučních cest a účelné nasazení prostředků informační technologie Inovace podnikatelských procesů provedením podstatné ORGANIZAČNÍ ZMĚNY vnitřního prostředí firmy Rychlé doplnění chybějících podnikatelských kompetencí zapojením do účelné STRATEGICKÉ ALIANCE (sítě) = Správná volba podnikatelské strategie ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
19
Členění INOVACÍ 3. STRATEGICKÉ Inovace: 2. PRODUKTOVÉ Inovace:
Nový podnikatelský model nový TRH nový PRODUKT nový SYSTÉM organizace 2. PRODUKTOVÉ Inovace: „výrobkové“ inovace, inovace služeb zavádění nových (vylepšených) produktů na trh 1. PROCESNÍ Inovace: „provozní“ inovace optimalizace firemních procesů snížení nákladů, zvýšení výkonů = zvýšení efektivity ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
20
Inovační strategie firmy Projekční řešení nového produktu
ZÁMĚR PROJEKČNÍ ŘEŠENÍ KOMERCIALIZACE Firma může vyrábět jenom to, co dokáže prodat! Marketingová strategie Inovační strategie firmy Projekční řešení nového produktu Výrobkově technická strategie Výrobně-technologická strategie Firma může vyvíjet jenom to, co dokáže vyrobit! Snižování úrovně abstrakce pojetí inovace ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
21
Čím se odlišují úspěšné produkty?
Superiorita produktu 2. Vyjasněná koncepce nového produktu již od prvních fází inovačního projektu 3. Synergie marketingových, technických a výrobních činností 4. Kvalita projekčního řešení 5. Přitažlivost produktu pro zákazníka!!! ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
22
PRŮBĚŽNÁ PRODUKTOVÁ ZMĚNA
Vývoj nových produktů PRŮBĚŽNÁ PRODUKTOVÁ ZMĚNA Vylepšení (změna) některých částí produktů Nové možnosti uplatnění pro stávající produkt Snížení ceny díky nižším nákladům (technologie, materiály, režijní náklady…) SKOKOVÁ ZMĚNA Koncepčně zcela nový produkt (nové technologie, jiný princip) Nová řada výrobků (změna funkčních schopností) Rozšíření existující řady produktů ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
23
Co brání úspěchu inovace?
Slabiny firmy, projevující se při řízení: Nedostatečné respektování podmínek trhu Špatná volba inovační strategie Nízká kvalita zpracování inovačního projektu (podnikatelského plánu) Spěch a neefektivní management Neúspěch na trhu: Produkt neuspokojil zákazníkovu potřebu Nevyřešil zákazníkův problém Nepřišel ve správnou chvíli (nevhodné načasování vstupu na trh) Produkt se nedostal k zákazníkovi (špatná distribuce a propagace) ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
24
Rizika komercializace inovace
Existující trh Nový trh Technické riziko Kombinace technických a komerčních rizik Nový produkt Spoléhat na loajalitu Stávajících partnerů Nevstupovat! Stabilní zdroj výnosů Komerční riziko Stávající produkt Udržovat zájem loajálních zákazníků Spoléhat na kvalitu existujících produktů ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
25
Cyklus podnikatelského myšlení
STRATEGICKÉ ÚVAHY: Reálnost a dosažitelnost cílů - za jakých podmínek? SYSTÉMOVÉ ROZHODOVÁNÍ: Proveditelnost opatření - za jakých podmínek? FINANČNÍ ŘÍZENÍ: Ekonomická výhodnost - za jakých podmínek? ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
26
Nositel příležitostí = hybatel inovací PODNIKATELSKÉ PROCESY
OKOLÍ VNITŘNÍ ZDROJE SYSTÉMU Lidské zdroje Techno- logie Finanční zdroje Informační zdroje PODNIKATELSKÉ PROCESY Vstupy: dodávky zakázky Výstupy: produkty služby Marketing a prodej Strategie/ organizace a řízení PR a komunikace Právní služby SYSTÉM
27
Intelektuální kapitál organizace
Individuální znalosti (znalosti a dovednosti jednotlivých zaměstnanců) Organizační znalosti, způsoby provádění jednotlivých podnikatelských operací Kodifikované znalosti, sdružují všechny informace, které lze formálně popsat a zaznamenat do nějakého dokumentu (ISO normy…) Neformální znalosti - osobní percepční, psychomotorické či intelektové vlastnosti jedinců. Individuální dovednosti – schopnost používat znalosti v každodenní praxi Intelektuální vlastnictví (IP) ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
28
Skladba intelektuálního kapitálu
ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
29
Uvíznutí v pasti technického rozvoje
Žádná firma si nemůže dovolit ignorovat (technický) rozvoj a přesto udržet vysokou podnikatelskou výkonnost ALE nezvládnutí nové technologie většinou není příčinou poklesu podnikatelské výkonnosti Perfektní zvládnutí technologie většinou samo nevede k nárůstu podnikatelské výkonnosti ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
30
Uvíznutí v pasti technického rozvoje
Přesto mnoho firem uvízne v pasti technického rozvoje: „Obavy“ že zaostanou za jeho tempem Intenzivní (a často ztrátové) investice do R&D Zákazníci nejsou na změny připraveni Inovace nepřináší zákazníkovi vyšší hodnotu Velké ztráty z neuvážených investic Neschopnost firmy změnit svůj model podnikání ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
31
Flexibilní strategie nebo Strategická flexibilita?
„Firma by měla být“ přizpůsobivá rychle reagující na změny = Být Flexibilní = Uplatňovat flexibilní strategii ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
32
Flexibilní strategie nebo Strategická flexibilita?
Dva strategické přístupy: pokračovat v dosavadní koncepci svého podnikání (držet se dlouholetých tradic) = být stabilní pružně měnit orientaci svých podnikatelských aktivit (jiné typy produktů, jiné trhy, jiný obor) = být flexibilní ??? „Dlouhodobá stabilita strategie je překážkou, aby firma mohla pružně reagovat na vývojové změny ve svém okolí“. ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
33
Flexibilní strategie nebo Strategická flexibilita?
??? „Dlouhodobá stabilita strategie je překážkou, aby firma mohla pružně reagovat na vývojové změny ve svém okolí“. !!! Vedení firmy může (mělo by) využívat výhody stability strategie se schopnostmi pružné reakce na vývoj v okolí = Být „strategicky flexibilní“ ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
34
Strategicky flexibilní rozhodování
1. Anticipace budoucnosti Faktory, které pravděpodobně ovlivní vývoj v okolí Vývojové trendy Strategické možností 2. Formulace scénářů realizace Možné strategické alternativy Klíčové projekty (společné pro všechny scénáře) PŘÍPRAVA FIRMY NA PODNIKÁNÍ V BUDOUCNOSTI, KTEROU NELZE DOST DOBŘE PŘEDPOVĚDĚT 4. Pořízení zdrojů Realizace investičních záměrů klíčových projektů Vyhodnocení trendů vývoje Rozhodnutí o tom, které připravené neklíčové projekty zahájit a které zrušit. 3. Příprava zdrojů Investiční příprava klíčových projektů Projekční příprava ostatních projektů ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
35
Děkuji za pozornost ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN Ing. Miloš Krejčí
ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.