Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

POSTIMPRESIONISMUS Postimpresionisté - „ti, co přišli po impresionistech“ Reakce na impresionismus – snaha najít pro uměleckou tvorbu pevnější a trvalejší.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "POSTIMPRESIONISMUS Postimpresionisté - „ti, co přišli po impresionistech“ Reakce na impresionismus – snaha najít pro uměleckou tvorbu pevnější a trvalejší."— Transkript prezentace:

1 POSTIMPRESIONISMUS Postimpresionisté - „ti, co přišli po impresionistech“ Reakce na impresionismus – snaha najít pro uměleckou tvorbu pevnější a trvalejší základnu než zrakový dojem (vnitřní představa, idea, symbol,…) Do hry vstupuje lidský subjekt: „Pro mne jsou skuteční malíři ti, kteří věci nemalují tak jak jsou, suše je analyzujíce, ale tak jak je cítí. Toužím dospět k takovým deformacím, které vyjádří můj cit.“

2 Obecné rysy postimpresionismu
Nemalují věci tak, jak je vidí, ale jak je cítí Ke svým záměrům používají tvarovou deformaci, libovolněji zacházejí s barvou Svobodněji nakládají s perspektivou – vlastní zákony či často plošnost Tradiční pojetí světla a stínu vzalo za své Bod jedna – přitom různé přístupy – do hry vstupuje psychologie, symbolično, racionální přístup (Cézanne) Světlo stín – mohli navázat na impresionisty, pointilisty….(vlastní úvahy)

3 Paul Cézanne (1839 – 1906) bývá označován jako „otec moderní malby“
Je dobré si uvědomit, že Cézanne patřil vlastně ještě ke stejné generaci jako impresionisté Zatímco imp. Dosáhli na konci života úspěchu (veřejnost), on jen úspěchu u mladých malířů Hledal něco trvalého, podstatného , definitivního(x dojem, okamžik – imp.) Vystavoval s imp., jeden z nejvíce odmítaných

4 „Při malování se uplatňují dva činitelé: oko a mozek
„Při malování se uplatňují dva činitelé: oko a mozek. Oba se musí vzájemně podporovat a zároveň rozvíjet: oko pozorováním přírody, mozek logickým uspořádáváním zážitků. Tak dospíváme k výrazovým prostředkům.“

5 na rozdíl od Gogha více racionální přístup
důležité pro jeho malbu – harmonie a řád Je dobré si uvědomit, že Cézanne patřil vlastně ještě ke stejné generaci jako impresionisté Zatímco imp. Dosáhli na konci života úspěchu (veřejnost), on jen úspěchu u mladých malířů Hledal něco trvalého, podstatného , definitivního(x dojem, okamžik – imp.) Vystavoval s imp., jeden z nejvíce odmítaných

6 výstava v Paříži r. 1907 – veliký vliv na mladé moderní malíře
narodil se v Provence (Aix en Provence)(kde také později žil a tvořil) v zámožné měšťanské rodině(jeho otec bankéřem) zajištěn studoval práva, ale zároveň navštěvoval hodiny kreslení, po třech letech odchází studovat do Paříže malbu, brzy ale zklamání, vrací se na jih, pak opět Paříž, neustále se však vrací do svého rod. kraje (měl rád venkov, městské prostředí mu moc nevyhovovalo) Před svým otcem celých 6 let dokázal tajit existenci svého syna Paula a přítelkyně Hortense patřil ke generaci impresionistů – ze začátku s nimi vystavoval, ovlivněn impresionismem (nejblíže Pissaro), ale pozdní dílo vytvořil v záměrné opozici proti impresionismu zemřel na zápal plic (, jakožto následek nachlazení – při malování v terénu) výstava v Paříži r – veliký vliv na mladé moderní malíře Je dobré si uvědomit, že Cézanne patřil vlastně ještě ke stejné generaci jako impresionisté Zatímco imp. Dosáhli na konci života úspěchu (veřejnost), on jen úspěchu u mladých malířů Hledal něco trvalého, podstatného , definitivního(x dojem, okamžik – imp.) Vystavoval s imp., jeden z nejvíce odmítaných Koncem svého života se dočkal uznání – jeden z jeho obrazů dokonce koupila Národní galerie v Berlíně!

7 „přírodní tvary je nutno zjednodušovat podle válce, koule a kužele“
zavedl pojem barevná modulace – využívání barevného kontrastu (x modelace) k vytvoření prostoru stejně jako u imp. – barevná skvrna (spíše plocha)– základní element obrazu „přírodní tvary je nutno zjednodušovat podle válce, koule a kužele“ vzor pro kubisty maloval krajiny – Hora St. Victoire zátiší (obliba jablka) podobizny přátel v pěti variantách vytvořil kompozici Hráčů karet Pierot, Harlekýn Zátiší – vztahy mezi objekty, snažil se vybrat to podstatné, nedůležité pro něj byly nepodstatné detaily

8 Hora Sainte – Victoire, kolem roku 1885

9 Nebál se naklonit stůl či podložit talíř, aby mohl zkoumat vztahy mezi objekty

10 Zátiší s jablky

11

12

13

14 Mladík v červené vestě

15 Hráči karet

16 Vincent Willem van Gogh (1853 – 1890)

17 Synem protestantského pastora v Holandsku
Rok před jeho narozením porodila jeho matka mrtvé dítě stejného jměna  vyrůstal s pocitem, že je jakýsi náhradník zemřelého bratra Bratr Theo (o 4 roky mladší) – veliký význam v jeho životě – korespondence, finanční závislost Nejprve se učil v haagské filiálce Goupilova uměleckého obchodu, později pracoval u Goupila v Londýně a Paříži; po propuštění místo pomocného kazatele v Anglii Pokoušel se studovat teologii, ale nezvládl latinu a řečtinu, stal se kazatelem v hornickém Borinage Belgii – staral se o chudé rolníky, pomáhal jim do té míry, že zanedbával sám sebe – propuštěn pro nedůstjné vystupování

18 Učil se v Haagu u malíře Antona Mauva (1882-3) – první krajiny
– u své rodiny v Nuenu – krajiny a figurální kompozice – Jedlíci brambor – šerosvitný realismus barokního malířství, charakteristika postav až do karikaturních poloh – v Antverpách – japonský dřevořez, zesvětlení koloritu – Rubens, Millet – pobyt v Paříži – rozhodující vliv na jeho umění – setkává se s obrazy impresionistů a novoimpresionistů, vliv Gauguin Vliv japonský dřevořez – pozadí jeho obrazu Podobizna Otce Tanguyho Exprese, zdůraznění výrazu (čisté spektrální barvy, dělený rukopis Arles v Provenci – 1888 – malíř přijel za sluncem –Most v Arles, Pohled na Arles, Pokoj v Arles Obraz Slunečnice (1888) – na uvítanou Paulu Gauguinovi – názorové roztržky, začínají se také projevovat první příznaky duševní choroby – rvačka, v záchvatu šílenství si uřízl pravé ucho Od května 1889 se léčil v ústavu dr. Peyrovna v blízkém Saint –Rémy – maloval zde, přesvědčen, že malba přispívá k jeho uzdravení – Noční kavárna, Cesta s cypřiši

19 1890 se usadil pod dohledem dr
1890 se usadil pod dohledem dr. Gacheta v Auvers u Paříže – vedle barevně jasných a harmonických obrazů plátna naplěnná vnitřním neklidem a truchlivou osudovostí Portrét dr. Gacheta – výrazem tragického pocitu, který malíř promítal do modelu Jeden z posledních obrazů – Obilné pole s havrany Při práci v plenéru se postřelila o pár dnů později zemřel Gogh svým dílem předcházel expresionismus – barevnost, rukopis, obrazy jsou výrazem jeho nešťastné, rozjitřené duše

20

21

22

23 Autoportrét, 1887

24

25

26

27

28

29

30

31

32 Mráz – vše týkající se výše uvedených jmen (krom pointilistů), impresionisté – výpisky z Mráze, postimpresionisty doplnit o výpisky ze skript + přečíst Gombricha (jen postimpres.)

33 Paul Gauguin ( ) dobrodružný život – jako dítě žil Peru, námořníkem (studoval námořní školu), pracoval na Panamském průplavu,…. burzovním makléřem – dařilo se mu, začal malovat, sochařit a kupovat obrazy impresionistů jeho ženou Dánka Mette – měl s ní 5 dětí; když přišel o práci (1883, propad na burze) – manželství se zhroutilo Ze zbohatlíka se stal tulák, protloukal se, jak mohl, život v Paříži příliš nákladný  pobýval a tvořil často v Bretani ve vesnici Pont-Aven znechucen životem v Evropě – uspořádal výstavu – úspěšná - prodal své obrazy  odjel na Tahiti – podle něho dosud civilizací nedotčený ráj – našel ideální prostředí pro realizaci svých um. záměrů, domorodci ho přijali za svého, on si osvojil jejich zvyky po 3 letech do Paříže – další výstava, poté znovu do Tichomoří – Tahiti, pak souostroví Markézy, kde zemřel jeho otec – novinář (antibonapartovský – r k moci Napoleon III.)  raději odešel s rodinou do Peru Když Mette zjistila, že P. hodlá živit ji a děti malováním, odjela do Dánska na Tahiti odjel i z důvodu finančních problémů (dluhy)

34 Svým žákům později radil: „Nepracujte tolik podle přírody
Svým žákům později radil: „Nepracujte tolik podle přírody. Umění je abstrahování. Vezměte si z přírody to, o čem jste před ní snili…“ svou tvorbou vliv na (směr) symbolismus

35 jako první usiloval obohatit moderní záp
jako první usiloval obohatit moderní záp. svět příkladem primitivních kultur; základní jednotka obrazu – berevná plocha a výrazné kontury obrazy – bezprostřední záznamy, psychologicky motivované obrazy, filozoficky založené kompozice – „Odkud přicházíme? Kdo jsme? Jak jdeme?“ 1897

36 Vidění po kázání neboli Jakubův zápas s andělem

37

38

39 Ženy z Tahiti

40 Dvě Tahiťanky

41 Duch mrtvých bdí

42 Sen

43 Arearea

44

45

46

47

48 Henri de Toulouse Lautrec (1864-1901)
pocházel ze starého hraběcího rodu, narozen v Albi V dětství si díky nešťastným pádům zlomil obě nohy, zapracovala také degenerace šlecht. Rodu – nohy přestaly růst, zůstal mrzákem Umění se pro něho stalo jediným prostředkem sebeuplatnění (kreslil již od dětství – karikatury, koně) 1882 odjel do Paříže studovat malířství – v Cormonově ateliéru poznal mimo jiné i Van Gogha – silně na něj zapůsobil 1887 – vlastní ateliér na Montmartru – navštěvoval zdejší kavárny, kabarety, tančírny –Moulin de la Galette, Moulin- Rouge – pro MR vytvořil první litografický plakát Podobizny žen ze zdejších tančíren a nevěstinců – přirozené rozpoložení, bez póz a strojených efektů Návaznost na Degase, zakladatel secesní grafiky a secesního plakátu – litografie – vliv japonského dřevořezu Expresivnost jeho malířská zkratka se přibližuje karikatuře a má tragický podtext Otec – matka – bratranec a sestřenice

49

50

51

52


Stáhnout ppt "POSTIMPRESIONISMUS Postimpresionisté - „ti, co přišli po impresionistech“ Reakce na impresionismus – snaha najít pro uměleckou tvorbu pevnější a trvalejší."

Podobné prezentace


Reklamy Google