Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4."— Transkript prezentace:

1 Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 15. Trh práce Název sady: Občanská nauka Ročník: 1. – 4. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Datum vzniku: Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

2 ANOTACE Záměrem výukového materiálů s názvem Trh práce je poskytnout souhrn učiva a upevnit znalosti z oblasti tržního systému, ekonomiky a etiky. Jednotlivé DUMy v této sadě popíší tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Občanská nauka

3 Tržní systém V tržním systému je celá ekonomika koordinována trhy a tržním mechanismem.

4 Trh místo ekonomiky, ve kterém se střetává nabídka a poptávka a kde dochází k výměně statků či výrobních faktorů mezi subjekty ekonomiky existence trhu umožňuje následnou výměnu pro trh vyrobených statků a statků, které subjekt potřebuje

5 Trhy lze klasifikovat podle různých hledisek
Podle velikosti trhu: trh místní (města, okres) trh národní (na úrovni jednoho státního celku) trh světový (propojením všech světových trhů)

6 Podle množství směňovaného zboží:
trh dílčí (obchoduje se na něm pouze s jedním druhem zboží) trh agregátní (je trhem veškerého druha zboží)

7 Podle předmětu směny: trh výrobních faktorů (práce, půdy, kapitálu) trh peněz trh výrobků a služeb

8 Nabídka a poptávka Nabídka je souhrn všech zamýšlených prodejů, se kterými přichází subjekty na trh při různých cenách. Charakterizuje funkční vztah mezi cenou a nabízeným množstvím zboží.

9 Nabídku dělíme na: individuální (nabídku jednoho zboží jedním ekonomickým subjektem) dílčí, tržní (nabídku jednoho zboží všemi ekonomickými subjekty) celkovou (nabídku všech druhů zboží od všech subjektů)

10 Poptávka Poptávka je souhrn všeho zboží, které jsou zákazníci ochotni koupit za příslušnou cenu. Poptávka je vztah mezi cenou a příslušným poptávaným množstvím zboží. Na základě podobných kritérií, jako v případě nabídky, rozlišujeme individuální, dílčí a celkovou poptávku.

11 Rovnováha trhu Trh je v rovnováze, pokud se nabízené množství rovná poptávanému množství. Není zde nedostatek ani přebytek zboží.

12 Pokud je na trhu přebytek zboží, je patrně tržní cena příliš vysoká
Pokud je na trhu přebytek zboží, je patrně tržní cena příliš vysoká. Budeme-li chtít prodat veškeré zamýšlené zboží, které se hromadí, musíme začít cenu snižovat. Snižování ceny povede k poklesu nabízeného množství a současně k růstu poptávaného množství.

13 Konkurence Konkurence je boj subjektů, které se střetávají na trzích a bojují mezi sebou ekonomickými prostředky o míru splnění vlastních cílů.

14 Konkurence napříč trhem
je bojem mezi nabízejícími, kteří se snaží prodat zboží za co nejvyšší cenu a poptávajícími, kteří naopak usilují o dosažení co nejnižší ceny

15 Konkurence na straně poptávky
vzniká ze vzájemného soupeření poptávajících o co nejlevnější nákup zboží, význam konkurence na straně poptávky sílí v okamžicích nedostatku zboží, kdy vede až k růstu cen

16 Konkurence na straně nabídky
je nejsilnější formou, většina producentů se snaží nejen maximalizovat své zisky, ale současně co nejvíce zmenšit vliv ostatních producentů či je z trhu zcela vytlačit, převzít jejich zákazníky a tím dále zvýšit svůj vlastní zisk

17 Dělení konkurence cenová, jejímž nástrojem boje je snižování prodejní ceny s cílem získat co největší tržní podíl necenová, mezi nejobvyklejší nástroje necenového boje patří zlepšování parametrů a kvality produktu

18 dokonalá, volný vstup a výstup z výrobního odvětví, odstraňování přebytku či nedostatku bez změny tržní ceny

19 nedokonalá, která se dále člení na:
monopol (velká skupina výrobců nabízí výrobek, zákazník si jej sám volí) oligopol (struktura trhu s malým počtem firem v odvětví, každá disponuje určitou monopolní silou)

20 - monopol (jediný výrobce v odvětví, který má plnou kontrolu nad prodejní cenou- často jsou regulované státem)

21 Otázky a úkoly Vysvětli pojem trh a klasifikuj je podle různých hledisek Co je to konkurence a vyjmenuj některá konkurenční soupeření Charakterizuj nabídku a poptávku na konkurenčním trhu

22 Zdroje pro textovou část
EMMERTL,F. a kol Odmaturuj ze společenských věd. Nakladatelství DIDAKTIS spol. s r.o. DIDAKTIS 2004 ISBN: PhDr.HOŘEJŠOVÁ,H.CSc. Občanská nauka. Vydalo Naše vojsko a knižní obchod,s.p. Praha: 1994 ISBN:


Stáhnout ppt "Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4."

Podobné prezentace


Reklamy Google