Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
MĚŘENÍ I. POSUVNÉ MĚŘÍTKO
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje MĚŘENÍ I. POSUVNÉ MĚŘÍTKO VY_32_INOVACE_30_599 Projekt MŠMT EU peníze středním školám Název projektu školy ICT do života školy Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Sada 30 Anotace Práce se základními měřidly a posuvným měřítkem Klíčová slova Měřidla skutečných hodnot, měřidla porovnávací, posuvné měřítko, hloubkoměr, nonius Předmět Odborný výcvik Autor, spoluautor Zdeněk Říha, konzultant Jan Mariáš Jazyk Čeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůcky PC, data projektor Druh interaktivity Výklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzdělávání Střední škola Cílová skupina 1. ročník, žáci let, H/01 Strojní mechanik Speciální vzdělávací potřeby Ne Zdroje Seznam viz poslední strana 1
2
MĚŘENÍ I. POSUVNÉ MĚŘÍTKO
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje RUČNÍ OBRÁBĚNÍ KOVŮ MĚŘENÍ I. POSUVNÉ MĚŘÍTKO 2
3
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Měření je porovnání velikosti rozměru určitého předmětu s velikostí rozměru stanoveného. 3
4
Základní způsoby měření
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Základní způsoby měření 1, měření skutečných hodnot (přesné) – při tomto způsobu se skutečné rozměry porovnávají se stupnicemi měřidel odečítacích – přesných (kovové měřítko) a stavitelných (posuvné měřítko), která se nazývají měřidla universální. 2, měření porovnávací (nepřesné) – při němž se místo skutečného rozměru kontroluje to, zda rozměr je v určitých mezích, které zaručují montáž bez dalších úprav. Pro toto měření se používají speciální měřidla – kalibry. 4
5
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Chyby při měření Systematické chyby - jsou předvídatelné a lze je korigovat. Způsobují je rušivé vlivy, např., teplota, tlak, nepřesná stupnice… Náhodné chyby - snižují spolehlivost na přesnost měření a jejich vliv nelze korigovat. 5
6
Příklad systematické chyby při měření.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Příklad systematické chyby při měření. 6
7
Příklady náhodných chyby při měření.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Příklady náhodných chyby při měření. 7
8
Měřidla skutečných hodnot
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Měřidla skutečných hodnot Ocelové měřítko obvykle v délce 200 až 1000 mm. Posuvné měřítko pro měření vnějších a vnitřních rozměrů i dutin. Hloubkoměr pro měření dutin. Mikrometr pro přesná měření, rozsah je odstupňován po 25 mm. 8
9
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Měřidla porovnávací Hmatadla pro měřeni Kalibry pro vnější a vnitřní rozměr. vnitřních a vnějších Červená (horní) část označuje rozměrů. chybný rozměr. 9
10
Posuvné měřítko a jeho části
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Posuvné měřítko a jeho části Hlavní části posuvného měřítka: 1, hlavní pevné rameno s milimetrovou (7) nebo palcovou stupnicí 2, hlavní rameno posuvné s noniovou stupnicí (8) pro měření vnějších rozměrů 3, hlavní ramena pro měření vnějších rozměrů 4, pomocná ramena (hrotová) pro měření vnitřních rozměrů 5, výsuvný hloubkoměr pro měření dutin 6, stavěcí (zajišťovací) šroub 10
11
Posuvné měřítko a jeho části
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Posuvné měřítko a jeho části 11
12
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Nóniová stupnice Je stupnice na pohyblivém rameni posuvného měřítka. Postavení 0 na této stupnici udává celé milimetry. Desetiny, případně setiny určuje postavení další čárky nóniové stupnice, která plynule přechází v přímku s horní ryskou na pevném rameni měřítka . 7,68 mm 12
13
Ukázka čtení na této stupnici je na pravém obrázku.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Čtení na stupnici U posuvného měřítka je 9 mm rozděleno na 10 dílků, lze tedy měřit s přesností 0,1 mm. Ukázka čtení na této stupnici je na pravém obrázku. Naměřená hodnota je 17, 4 mm. 13
14
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Čtení na stupnici U jiného typu posuvného měřítka je 19 mm rozděleno na 20 dílků, lze tedy měřit s přesností 1/20 mm, což odpovídá 0,05 mm. Ukázka čtení na této stupnici je na obrázku vpravo. Naměřená hodnota je 24,85 mm. 14
15
Ukázka čtení na této stupnici je na obrázku vpravo.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Čtení na stupnici Nejpřesnější posuvné měřítko má 49 mm rozděleno na 50 dílků, lze tedy měřit s přesností 1/50 mm, což odpovídá 0,02 mm. Ukázka čtení na této stupnici je na obrázku vpravo. Naměřená hodnota je 102,68 mm. 15
16
Digitální posuvné měřítko
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Digitální posuvné měřítko 16
17
Digitální posuvné měřítko s jinou konstrukcí noniové stupnice
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Digitální posuvné měřítko s jinou konstrukcí noniové stupnice 17
18
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Bezpečnost práce 1, Měřidla a pomůcky ukládejte tak, aby byly bez problémů k dispozici. 2, Po ukončení práce měřidla očistěte a uložte na své místo. 3, Veškerá měřidla a rýsovací nástroje odkládejte na měkkou podložku (guma, filc..) 4, Dodržujte zvýšenou opatrnost při měření s ostrými konci měřidel a rýsovadel. 18
19
Kontrolní otázky 1, Uveďte dvě základní skupiny měření!
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kontrolní otázky 1, Uveďte dvě základní skupiny měření! 2, Vyjmenujte alespoň tři pomůcky pro přímé měření při ručním zpracování kovů! 3, Co určuje noniová stupnice (co se na ní odečítá)? 4, Co všechno lze měřit posuvným měřítkem (jaké 3 rozměry)? 5, Jaká je přesnost posuvného měřítka, je-li 19 mm rozděleno na 20 dílků? 6, Které jsou nejčastější zdroje úrazů při používání měřidel? 19
20
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použitá literatura OUTRATA ING. Jiří, Technologie ručního zpracování kovů pro 1. ročník OU a UŠ kovo oborů, Praha, SNTL 1981, EAN Použité obrázky: snímek č. 10, str. 12, obr. A, snímek č. 13, str. 13, obr. A,D, snímek č. 14, str. 13, obr. B,E, snímek č. 15, str. 13, obr. C,F DILLINGER ING. Josef, a kolektiv, Moderní strojírenství pro školu a praxi, Praha, Nakladatelství Sobotáles 2007, IBSN Použité obrázky: snímek č. 6, str. 13, obr. 1, snímek č. 7, str. 14, tab. 3 a 8, snímek č. 11, str. 21, obr. 1, snímek č. 12, str. 21, obr. 3, snímek č. 16, str. 23, obr. 1, snímek č. 17, str. 22, obr. 1 Snímky č. 8 a 9 foto archiv autora. Fotografie archiv autora. 20
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.