Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Hospodářská teorie a politika - VŠFS

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Hospodářská teorie a politika - VŠFS"— Transkript prezentace:

1 Hospodářská teorie a politika - VŠFS
Jiří Mihola, , 2015 Téma 4 Politický systém, byrokracie a korupce. Politický a hospodářský cyklus.

2 Hospodářská politika jako teoretická disciplína
Analýza jevů Návrhy opatření Řešení pomocí konkrétních jevů O tom jakých nástrojů bude použito rozhoduje především to, z jakého teoretického zázemí daná vláda (stát) čerpá.

3 Hospodářská politika - hlediska
ekonomie zkoumá možnosti realizace zájmů jednotlivých ekonomických subjektů politologie vytváří komplexní a ucelený hospodářsko-politický systém

4 Hospodářská politika Je na pomezí Ekonomické teorie Hospodářské praxe

5 Determinanty hospodářské politiky
Politicko ekonomický vývoj Praktická hospodářská politika Vývoj ekonomických teorii

6 Institucionální prostředí HP
vzniklo na základě: tradic náboženského vnímání sociálního cítění převažujících zvyklostí kultury historického vývoje zkušeností konvencí

7 Institucionální prostředí HP
Soustavu institucionálních podmínek tvoří: hospodářský systém (uspořádání ekonomiky) politický systém byrokracie velké sociální skupiny nadnárodní a mezinárodní organizace

8 organizačně příkazový
Hospodářský systém Typy koordinačních systémů: dědičné přinucení tržně cenový organizačně příkazový

9 Politický systém Ekonomický systém Duchovní systém Společnost

10 Znaky politického systému
svrchovanost podmíněnost společenské prostředí relativní samostatnost

11 Prvky politického systému
státní orgány a instituce, politické strany, zájmová sdružení, jednotlivci politické vztahy

12 Politické systémy jsou
demokratické, (pluralizmus) nedemokratické, (jedna vládnoucí složka)

13 Formy vlády absolutní monarchie (panovník)
dualistická monarchie (panovník, parlament) konstituční monarchie (omezení panovníka) parlamentní republika (parlament, prezident, vláda) prezidentské republika (přímo volený prezident)

14 Formy vlády absolutní monarchie – carské Rusko
dualistická monarchie – Saudská Arábie, Kuvajt, Jordánsko, Brunei konstituční monarchie – Velká Británie, Norsko, Švédsko, Dánsko, Belgie, Španělsko parlamentní republika – Itálie, Německo, Rakousko, Irsko, ČR prezidentské republika – USA, Rusko, Mexiko, Francie (neoprezidentský)

15 Politika Správa věcí veřejných Plánovaná, organizovaná a cílevědomá činnost zaměřená na vybudování, udržení nebo změnu společenského zřízení

16 Myšlení, názory a politické ideje Praktická činnost
Struktura politiky Myšlení, názory a politické ideje Praktická činnost Politické instituce

17 Nositeli politických názorů jsou politické strany:
Politické názory Nositeli politických názorů jsou politické strany: deklarované cíle hospodářsko-politický program preferované nástroje realizace

18 Politické vyjednávání
Hlavním nástrojem politického vyjednávání jsou všeobecné volby. Mechanizmus politické demokracie má mnoho společného s tržním mechanizmem.

19 Pozitiva všeobecných voleb
projeví se názor většiny kultivují se názory na zdokonalení nár. hospodářství může docházet k urovnání konfliktů kolize usměrňuje zájem většiny

20 Negativa všeobecných voleb
nemusí se prosadit společný zájem (Arrowův paradox) koalice jsou založeny na ústupcích a „výměně“ hlasů heterogennost společnosti někdy vede k tomu menší skupiny mají velký vliv

21 Zájmy a schopnosti politiků a byrokracie
1) Priorita osobních cílů před společenskými politici maximalizují svůj užitek, byrokracie maximalizuje svůj užitek, odklon od obecně prospěšných cílů 2) Odborná a osobností neschopnost

22 Zájmy a schopnosti politiků a byrokracie
časová zpoždění v hospodářské politice, problém souvislosti politického a hospodářského cyklu, nevyužití politického kapitálu, vztah politiků k ekonomické teorii a praxi

23 Existence byrokracie rozhodnutí volených orgánů se realizuje hierarchickými příkazovými strukturami ten „nemusí“ při nedostaečné kontrole respektovat potřeby těch kterým slouží nenese náklady svých rozhodnutí

24 Pro člověka je typický: egoizmus maximalizace užitku racionalita
Škola veřejné volby Pro člověka je typický: egoizmus maximalizace užitku racionalita

25 maximalizaci naturálních výhod zvýšení prestiže zvýšení moci
Škola veřejné volby Úředník preferuje: maximalizaci naturálních výhod zvýšení prestiže zvýšení moci

26 vytváření společenského klimatu (sdělovací prostředky)
Vyhledávání renty spočívá : v legislativní úpravě veřejné kontrole vytváření společenského klimatu (sdělovací prostředky)

27 Byrokracie je systematická administrativní činnost, pro níž je charakteristické hierarchické uspořádání, specializace funkcí, objektivní předpoklady pro výkon správy a činnost podle pevných pravidel.

28 Byrokracií je též označována obecná kategorie lidí, kteří vykonávají evidenční a registrační činnosti a úřední úkony a služby, a to ve veřejné správě i v jiných organizacích.

29 Byrokracie je dnes často chápána pejorativně, jako systém administrace vyznačující se úsilím po získání funkcí a moci, nedostatkem iniciativy a pružnosti, nezájmem o lidské potřeby nebo veřejné mínění, tendencí přesouvat rozhodování na vyšší orgány, hromadění prostředků za účelem zachování a zvyšování moci apod.

30 Byrokracie tak nemusí být systému sloužícím k zkvalitňování života, neboť přerostla rámec únosnosti své sebestřednosti a stala se gigantickým aparátem, znamenající přítěž společnosti často s jinými cíli, odporující svému základního záměru.

31 Ochrana před byrokracií
Je založeno na monopolu držby: včasné získání důležité informace hájení zájmu třetí strany za protislužbu

32 Velké zájmové skupiny odbory zaměstnanecké svazy neziskový sektor

33 Nadnárodní a mezinárodní organizace
mezinárodní obchod Světová obchodní organizace; Světová banka; Mezinárodní měnový fond; Evropská banka nadnárodní organizace OSN; UNIDO; UNASCO

34 Institucionální prostředí a korupce
Korupce se nejčastěji vyskytuje na rozhraní soukromého a veřejného sektoru.

35 Vymezení korupce Korupce je jakákoliv nabídka, slib nebo poskytnutí jakékoliv neoprávněné výhody v něčí prospěch za určitou formu odměny, kdy tato nemusí být pouze finanční, ale může se jednat o dar, protislužbu, poskytnutí informací apod.

36 Transparency International IT
Největší mezinárodní nevládní organizace pro boj proti korupci. Vznikla v Berlíně v roce 1993 Bobočka v ČR vznikla jako občanské sdružení v roce 1998.

37 Druhy korupce IT rozlišuje korupci drobnou vysokou
Světová banka rozlišuje korupci: administrativní vlivovou k ovládnutí státu

38 Měření korupce Spočívá na měkkých datech. Nejznámější je
Index vnímání korupce CPI od roku 1995, jednou ročně, škála 0 až 10 0…zcela zkorumpovaná země 10…země bez korupce V roce zemí; 18 institucí a Index plátců korupce BPI

39 CPI v ČR Rok CPI Umístění Počet zemí 1998 4,8 37 85 1999 4,6 39 99
2000 4,3 42 90 2001 3,9 47 91 2002 3,7 52 102 2003 54 133 2004 4,2 51 145 2005 159 2006 46 163 2007 5,2 41 179 2008 45 180 2009 4,9

40 Příčiny korupce Udělování exkluzivních práv
Složitá daňová soustava; nízké platy spr.daní Způsob udělování vládních zakázek Financování politických stran Mzdy ve veřejném sektoru Poskytování urč.statků za nižší ceny než tržní Privatizace státního majetku Složitost zákonů, regulací a postupů

41 Politické (ztráta důvěry vlády, země, …)
Důsledky korupce Politické (ztráta důvěry vlády, země, …) Společenské (demoralizující cesta …) Ekonomické

42 Ekonomické důsledky korupce
Neefektivnost v rozdělování Zvyšování počátečních nákladů Dopad na růst HDP (investice, zdravotnictví; vzdělávání) Omezení přílivu a zahraničních investic Neschopnost vlády dosahovat svých cílů Zhoršení kvality prostředí soukromého sektoru Růst administrativních nákladů Úbytek produktivního úsilí Nárůst veřejných výdajů Neúčinnost pomoci zemím třetího světa

43 Žebříček zemí dle CPI v roce 2009
pořadí země CPI poč.průzkumů 1 New Zealand 9,4 6 17 United Kingdom 7,7 2 Denmark 9,3 19 United States 7,5 8 3 Singapore 9,2 9 20 Barbados 7,4 4 Sweden 21 Belgium 7,1 5 Switzerland 9,0 22 Qatar 7,0 Finland 8,9 Saint Lucia Netherlands 24 France 6,9 Australia 8,7 25 Chile 6,7 7 Canada Uruguay Iceland 27 Cyprus 6,6 11 Norway 8,6 Estonia 12 Hong Kong 8,2 Slovenia Luxembourg 49 Poland 5,0 14 Germany 8,0 52 Czech Republic 4,9 Ireland 53 Lithuania 16 Austria 7,9 179 Afghanistan 1,3 Japan 180 Somalia 1,1 Žebříček zemí dle CPI v roce 2009

44 Děkuji za pozornost. Hospodářská teorie a politika - VŠFS Jiří Mihola
Děkuji za pozornost.


Stáhnout ppt "Hospodářská teorie a politika - VŠFS"

Podobné prezentace


Reklamy Google