Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Akustické porovnání nahrávek sólového a sborového zpěvu
Frič,M., Havlík,R., Priechodská,A. Foniatrické dny 2011
2
Sborový zpěv - výzkum Preference rozložení Intonace
Srozumitelnost / mixování hlasů Prostorová akustika Formanty Slyšení samých sebe vs. ostatních Rozdíl mezi sólo a sbor. zpěvem
3
Porovnání sólo vs. sbor zpěv (akustický pohled)
Spektrální analýza Pěvecký formant Větší energie u sólo (Rossing, 1987) Větší energie u sboru (Reid, 2007) Vibrato Výraznější u sólo (Rossing, 1987) Odborná literatura na toto téma je velmi chudá a výrazně rozporuplná ! Rossing T. D., Sundberg J., Ternstrom S. ( 1987): Acoustic comparison of soprano solo and choir singing, J Acoust Soc Am, 82, 3, 830-6 Reid K. L., Davis P., Oates J., Cabrera D., Ternstrom S., Black M., et al. ( 2007): The acoustic characteristics of professional opera singers performing in chorus versus solo mode, J Voice, 21, 1, 35-45
4
Experiment Profesionální operní zpěvačka 2 způsoby zpěvu 2 písně
Sólový Sborový (simulace pomocí sluchátek) 2 písně Dvořák: Skromná Mozart: Lacrimosa
5
Akustická analýza Hlasové pole: Spektrální parametry: MDVA:
Výška hlasu (midi); frekvenční rozsah SPL (dB); dynamický rozsah VRP plocha Spektrální parametry: H1-H2; Těžiště celkového spektra (COGamp) a v pásmu kHz (COG0k25) a v pásmu kHz (COG25k); Vyváženost spektra: ER, SPR, alpha ratio; Pozice a amplitudy formantů (LPC): F1—F5; A1—A5 Celkový sklon spektra; Sklon spektra v pásmu Hz; MDVA: PFR, Jita, Jitt, ShdB, Shim, SPI, VTI, MAJ, RAP, PPQ, vF0.
6
Hlasové pole a hranice Sólo vs. Sbor
Vyšší hlasitost (maximální i průměrná) při sólo Větší dynamicky rozsah hlasu a Plocha VRP pro sólo
7
Spektrální analýza LTAS
Sólo vs. Sbor Vyšší hodnoty pro sólo: Spektrální hladiny celého spektra, zejména formant v okolí 2,5-3 kHz (pěvecký) Celkově vyšší hladiny vyšší spektrálních oblastí Oblast pěveckého formantu Vyšší spektrální oblasti
8
Singing power ratio (SPR)
Rozdíl maximálních hladin spektra v pásmech 2-4 kHz a 0-2 kHz SPR= maxL(2-4)kHz - maxL(0-2)kHz čím je hodnota zápornější tím méně zvonivý je hlas (Omori, 1996) SPR=-27 dB Omori K., Kacker A., Carroll L. M., Riley W. D., Blaugrund S. M. ( 1996): Singing power ratio: quantitative evaluation of singing voice quality, J Voice, 10, 3,
9
SPR (vokál A) Sólo vs. Sbor
Zápornější hodnoty pro Sborový zpěv – méně zvonivý, méně výrazný pěvecký formant SPR=-22 dB SPR=-27 dB
10
SPR (celková skladba) Sólo vs. Sbor
Vyšší hodnoty = méně záporné (průměrné i v rámci VRP) při sólo Indikace vyšší max. hladiny oblasti 2-4 kHz (pěveckého formantu) při sólo Výraznější ZVONIVOST hlasu při sólo
11
Poloha (Hz) Pěveckého formantu
Sólo vs. Sbor Vyšší hodnoty (jenom v rámci VRP) při sólo Indikace rozšíření a světlosti hlasu
12
Hladina Pěveckého formantu
Sólo vs. Sbor Vyšší hodnoty (průměr i v rámci VRP) při sólo Víc zesílený pěvecký formant při sólo
13
1/3 sklon spektra 400-4000 Hz Sólo vs. Sbor
Vyšší hodnoty (průměr i v rámci VRP) při sólo Menší sklon pro sólo – více zesíleny vyšší složky spektra Větší šířka spektra i hlasu při sólo
14
Shimmer Sólo vs. Sbor Vyšší hodnoty (průměr i v rámci VRP) při sólo
Indikace větší amplitudové variability při sólo Naznačuje větší VIBRATO
15
Porovnání akust. parametrů
Sólo vs. Sbor Větší fr. a dyn. rozsah Průměrné hodnoty Vyšší hodnoty pro sólo: SPL, Crest, ZCR, VTI, SPR, Alpha, H1, F2, Těžiště spektra (COG), LFSH, 1/3 tilt Nižší hodnoty: ER, SPI, F5, F6, Porovnání v rámci pozice v hlasovém poli Crest, ZCR, VTI, SPR, Alpha, F1, F4, H1, Těžiště spektra (COG), Shimmer, FSH, Nižší hodnoty: SPI, ER, F3, F5, F6, H1-H2(a), Jitt, RAP, PPQ
16
Interpretace parametrů
Větší fr. a dyn. rozsah Průměrné hodnoty Vyšší hodnoty pro sólo: SPL, Crest, ZCR, VTI, SPR, Alpha, H1, F2, Těžiště spektra (COG), LFSH, 1/3 tilt Nižší hodnoty: ER, SPI, F5, F6 Porovnání v rámci pozice v hlasovém poli Crest, ZCR, VTI, SPR, Alpha, F1, F4, H1, Těžiště spektra (COG), Shimmer, FSH, 1/3 tilt Nižší hodnoty: SPI, ER, F3, F5, F6, H1-H2(a), Jitt, RAP, PPQ Hlasitost, Světlost, Šířka, Rezonance, Kulatost, Vibrato, Drsnost
17
Závěr Zásadní jsou větší pro sólo FOKUS
Intenzita Světlost Šířka Zvonivost (Rezonance, Kulatost, Opření) Plnost, Vibrato – naznačeny FOKUS Rezonance Opření hlasu Dominance pěveckého formantu Pro MOZARTA se potvrdily jenom některé výsledky Pravděpodobně proto, že ho nelze interpretovat sólově
18
Podpořeno projektem MŠMT ČR
Děkujeme za pozornost Podpořeno projektem MŠMT ČR Pr. No. 1M0531.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.