Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek"— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu DUM 12 - Vzájemná poloha přímek v rovině - příklady název školy Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Autor PaedDr.Alena Chalupová Tématický celek Analytická geometrie Ročník 2.-nástavbové studium, 4.-HŠ Datum tvorby Říjen 2012 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice

2 Anotace: Metodické pokyny: Prezentace
obsahuje ukázkově řešené příklady k procvičení učiva o vzájemné poloze přímek v rovině Metodické pokyny: materiál je vhodný k procvičování probraného učiva a k opakování

3 Vzájemná poloha přímek v rovině- příklady
Analytická geometrie Vzájemná poloha přímek v rovině- příklady

4 Příklad 1-zadání: p: x=1-2t y=3+t, tR q: x=3-2s y=s, sR
Určete vzájemnou polohu přímek p a q: p: x=1-2t y=3+t, tR q: x=3-2s y=s, sR

5 Příklad 1- řešení: p: x=1-2t A=1,3 y=3+t, tR u=(-2,1) q: x=3-2sq: B=3,0 y= s, sR v=(-2,1) u=k.v p,q jsou rovnoběžné ? Aq? 1=3-2s s=1 3=s s=3 p,q jsou rovnoběžné a různé

6 Příklad 1- řešení-pokračování:
q: x=3-2sq: B=3,0 y=s, sR v=(-2,1) n=(1,2) Obecná rovnice přímky je q: x+2y+c=0 ; B q c=0 c=-3 q: x+2y-3=0 Vzdálenost bodu A=1,3 od přímky q je:

7 Příklad 2-zadání: p: x=1-t y=2+t,tR q: 3x-2y+1=0
Určete vzájemnou polohu přímek p a q: p: x=1-t y=2+t,tR q: 3x-2y+1=0

8 Příklad 2-řešení: p: A=1,2 u=(-1,1) q: n=(3,-2) v=(2,3) uk.v p,q jsou různoběžky q: 3x-2y+1=0 3.(1-t)-2.(2+t)+1= 0 x=1-t 3-3t-4-2t+1 = 0 y=2+t -5t=0 t=0 x=1 y=2 průsečík P=1,2

9 Odchylka přímek:

10 Příklad 3-zadání: p: x+y-2=0 q: 2x+2y-4=0
Určete vzájemnou polohu přímek p a q: p: x+y-2=0 q: 2x+2y-4=0

11 Příklad 3-řešení: p: np=(1,1) np= 0,5.nq q: nq=(2,2) p,q jsou rovnoběžné c1= 0,5 .c2 p,q jsou totožné -2=0,5.(-4)

12 Příklad 4-zadání: p: x-3y-1=0 q: -2x+6y+5=0
Určete vzájemnou polohu přímek p a q: p: x-3y-1=0 q: -2x+6y+5=0

13 Příklad 4-řešení: p: np=(1,-3) np= -0,5.nq q: nq=(-2,6) p,q jsou rovnoběžné c1  -0,5 .c2 p,q nejsou totožné -1-0,5.5 Např. bod A=4,1p, vzdálenost A od q je

14 Použitá literatura: Vlastní archiv autora
CALDA, Emil. Matematika pro netechnické obory SOŠ a SOU. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1999, 208 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN JIRÁSEK, František. Sbírka úloh z matematiky: pro SOŠ a studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 479 s. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN

15 Děkuji za pozornost.


Stáhnout ppt "Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek"

Podobné prezentace


Reklamy Google