Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Okolí podniku Ročník / obor studia: II. – III. r./ Hotelnictví a turismus Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice (do – SŠHGS) Ověřeno : I. a II. pololetí šk. r. 2012/2013 DUM 614 Klíčová slova: Podnik, faktory ovlivňující okolí podniku, analýza okolí podniku. Anotace: Odborná prezentace pro podporu výkladu učitele na téma okolí podniku..
2
Okolí podniku
3
Okolí podniku Okolím podniku rozumíme vše, co je za pomyslnými hranicemi podniku jako sociálně ekonomického a technického systému, čím je podnik ovlivňován a co případně může sám ovlivnit. Vliv okolí na podnik je zpravidla velmi silný, zatímco možnost podniku ovlivňovat okolí je spíše omezená.
4
Klasifikace okolí podniku
Geografické prostorové umístění podniku Sociální sociální skladba obyvatelstva (zaměstnanců, zákazníků,…), společenské zvyky Politické politická stabilita v zemi, uspořádání státu Právní stav a vývoj legislativy (např. daňové) Ekonomické výkonnost NH, stabilita ekonomiky Ekologické stav ŽP, stupeň ochrany ŽP Technologické technolog. vyspělost regionu, státu Etické etické zásady ve společnosti, státu Kulturně historické okolí kulturní specifika, národní zvyky
5
Analýza okolí podniku Při podrobné analýze je nutné odpovědět si na otázky z následujících oblastí: Zdroj obrázku: vlastní
6
Analýza okolí podniku Funkční okolí Dodavatelé Marketing. mezičlánky
(stroje, suroviny, energie, peníze, informace, pracovní síla) Marketing. mezičlánky (obchodníci, makléři, dopravci, banky, sklady) Trhy (výrobní spotřeba, konečná spotřeba)
7
Analýza okolí podniku Konkurenční okolí generická konkurence
(hledání konkurentů v oblasti potřeb Např. potřeba hasit žízeň, pivo vs. víno) výrobková konkurence (jaký druh výrobku) firemní konkurence (od jaké firmy)
8
Analýza okolí podniku Externí okolí finanční okolí masová média
(banky, fondy, akcionáři, burzovní makléři) masová média (publicita) místní lobby (výrobní spotřeba, konečná spotřeba) úřady a zákonodárci, občanské hnutí, široká veřejnost (ekologové, spotřebitelé, ...)
9
Analýza okolí podniku Makro okolí demografické národohospodářské
(přírůstek obyvatel, průměrné stáří, velikost rodiny, vzdělanost tzv. „kohorty“) národohospodářské (přírůstek reálných důchodů, nezaměstnanost, inflační tendence, ...) přírodní zdroje (nedostatkovost, růst nákladů, životní prostředí, zákonodárné iniciativy) technologické (urychlování technolog. rozvoje, inovativní možnosti, význam malých firem, čas, ...) politické (snahy o regulaci společnosti, kontrola veřejnosti, změna hnutí v politickou sílu) kulturní (základ. charakteristiky populace, jaké subkultury, vztah k přírodě, majetku a lidem)
10
Použitá literatura KOČÍ, Jana a Lenka ŠAMŠOVÁ. Základy ekonomiky: pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2009, 143 s. ISBN ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie stručný přehled: Teorie a praxe aktuálně a v souvislostech. 1. vyd. Zlín: CEED nakladatelství, 2002, 279 s. ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.