Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
psychologie osobnosti - motivace
Mgr. Jiřina Boušková
2
ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.08
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Vytvořeno: listopad 2013 Ročník: 1. ročník – čtyřleté gymnázium (RVP-G) Anotace: Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ Tematický okruh Člověk jako jedinec Materiál slouží ke všeobecnému seznámení žáků s problematikou motivace . Materiál je použit ve výkladové části hodiny. Součástí materiálu je i test, který ověří znalosti žáků. Pomůcky: interaktivní tabule.
3
Motivace souhrn činitelů, který jedince podněcuje, podporuje, aktivizuje, nebo naopak utlumuje a brzdí motiv pohnutka příčina jednání člověka motiv: cíl směr intenzita trvalost
4
Základní motivy potřeby zájmy návyky cíle přání hodnoty postoje emoce
5
Potřeby elementární životní potřeby kyslík potrava spánek odpočinek
ochrana před nebezpečím sexuální potřeby
6
Potřeby 2. potřeba jistoty a bezpečí
projevuje se ve chvílích ohrožení, v nepřehledných situacích špatná emoční atmosféra v rodině vztah k partnerovi 3. potřeba činnosti, změny, podnětů radost z realizace činnosti dětské hry
7
Potřeby 4. potřeba sociálního styku vztahy s lidmi
vzájemná pomoc, porozumění přijímání a dávání kladných citových projevů péče a rozvíjení sociálních kontaktů 5. potřeba výkonu a společenského uznání dobré výsledky ve škole, v práci i zájmových činnostech uznání od ostatních společenská prestiž
8
Potřeby 6. potřeba uskutečnit své životní cíle krátkodobé (v dětství)
dlouhodobé (životní perspektivy) seberealizace (stát se lékaře, veterinářem, sportovcem, dobrým rodičem)
9
Maslowova pyramida potřeb
1
10
Maslowova teorie potřeb
„Obecně platí, že níže položené potřeby jsou významnější a jejich alespoň částečné uspokojení je podmínkou pro vznik méně naléhavých a vývojově vyšších potřeb. Toto však nelze říci zcela bezvýhradně a je doloženo, že uspokojování vyšších potřeb (estetických, duchovních) může napomoci v mezních situacích lidského života, ve kterých je možnost uspokojování nižších potřeb omezena (např. v prostředí koncentračních táboru).“
11
Zájmy vztah jedince k určitému druhu činnosti sportovní technické
výtvarné
12
Postoje získané dispozice, které dávají impuls k určitému chování či jednání jsou založeny na vztahu k určité skutečnosti a jejím citovém hodnocení kladný nebo záporný postoj k určitému vyučovacímu předmětu, oboru apod.
13
Hodnoty hodnotová orientace
soubor hodnot a jejich hierarchie vyjadřují naše preference
14
Organizujte hodnoty podle důležitosti
bezpečí domova a státu (ochrana) společenské uznání (úcta, obdiv) moudrost (zralé porozumění životu) svět krásna (krása přírody a umění) pohodlný život (život v dostatku) svět v míru (bez válek a konfliktů) potěšení (radostný, poklidný život) svoboda (nezávislost, svobodná volba) rodinné zabezpečení (postarat se o své blízké) štěstí (spokojenost) vnitřní harmonie (bez vnitřního konfliktu) rovnost (stejná příležitost pro všechny) vzrušující život (aktivní, podněcující) sebeúcta (sebedůvěra) skutečné přátelství zralá láska (sexuální a duchovní spříznění) smysl pro dokonalost (trvalý přínos) duchovní hodnoty (věčný život)
15
Test Vysvětli pojem motivace a motiv.
Vyjmenuj 5 základních motivů lidské činnosti. Vysvětli Maslovowu teorii potřeb. Dej příklad kladného a záporného postoje k určitému jevu. Dej příklad alespoň 10 hodnot. Doplň pyramidu potřeb: 1
16
Zdroje a použitá literatura
Hladík, Jaroslav: Společenské vědy v kostce pro střední školy,Fragment, Havlíčkův Brod, 1996 Doležalová, Ladislava, Vlková, Marie: Občanský a společenskovědní základ Psychologie, Computer Media s.r.o., Kralice na Hané, 2010, ISBN: Obrázek č. 1 RIPCLAW. Wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Ostatní obrázky pocházejí z galerie Klipart Microsoft PowerPoint:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.