Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Faktory ovlivňující poznávání osobnosti
Anotace: Prezentace je doplňujícím výukovým materiálem k tématu - OSOBNOST. Jsou zde uvedeny některé faktory, které mohou zkreslit poznávání osobnosti. Klíčová slova: autoprojekce, první dojem, efekt shovívavosti, předsudky Cílová skupina: žáci středních škol Název: Faktory ovlivňující poznávání osobnosti Jméno autora: Mgr. Monika Arsenjevová Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice, příspěvková organizace Vytvořeno dne: 1.pololetí školního roku 2013/2014
2
Faktory ovlivňující poznávání osobnosti
Vypracovala: Monika Arsenjevová
3
Existují faktory, které si pozorovatel víceméně neuvědomuje, výrazně však ovlivňují objektivní poznání člověka.
4
Autoprojekce Haló – efekt Pořadí informací Soukromá teorie osobnosti Charakter interakce mezi posuzovatelem a posuzovaným
5
Efekt shovívavosti Figura a pozadí Aktuální psychické stavy posuzovatele Předsudky
6
1. Autoprojekce „podle sebe, soudím tebe“
tendence posuzovat druhého člověka podle sebe ( zejména připisovat ve zvýšené míře vlastní záporné vlastnosti a nedostatky)
7
2. Haló efekt tendence posuzovat jiného člověka všeobecným dojmem
pod vlivem jednoho dílčího znaku si vytvoříme celkový dojem o posuzované osobě je-li první dojem příznivý – hodnotí posuzovatel nadměrně kladně a naopak
8
Každý z nás má svou image,
kterou vyvolává v druhých lidech příjemný, nebo naopak nepříjemný pocit.
9
3. Pořadí informací pořadí informací získaných o poznávaném člověku
první informace výrazně ovlivňují informace pozdější
10
4. Efekt „ figura a pozadí“
posuzujeme druhého člověka na pozadí lidí mezi nimiž žije a k nimž patří (tzn. stejné vlastnosti jako oni lidé )
11
Hodnotíme jedince i podle toho,
s kým se kamarádí.
12
5. Soukromá teorie osobnosti
člověk má svoji „teorii osobnosti“ tzn. má-li někdo kladnou vlastnost (pečlivost, zodpovědnost) i další vlastnosti budou kladné aniž by se přesvědčil, že tuto vlastnost má
13
6. Charakter mezi posuzovatelem a posuzovaným
všímáme si pouze těch vlastností, které jsou z hlediska vztahu významné a důležité. (př. zaměstnavatel si všímá pracovních vlastností, trenér sleduje vlastnosti týkající se sportu atd.)
14
7. Efekt shovívavosti hodnotíme druhou osobu vcelku příznivě
podceňujeme záporné vlastnosti (př. zamilovanost)
15
Zamilovaný člověk bývá „zaslepený“
a podceňuje negativní vlastnosti.
16
8. Aktuální psychické stavy posuzovatele
aktuální psychický stav může posuzování osobnosti ovlivnit, a to v kladném či záporném směru
17
Člověk unavený, vyčerpaný hodnotí jedince spíše negativně a naopak.
18
9. Předsudky nekritické převzetí názoru jiných
(př. starší žena – mladší muž atd.)
19
Použitá literatura a zdroje
Štefanovič, J.: Psychologie pro gymnázia a pedagogické školy. Bratislava, SPN 1971 Štefanovič, J., Greisinger, J.: Psychologie. Praha, Avicenum 1985
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.