Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální učební materiál

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální učební materiál"— Transkript prezentace:

1 Digitální učební materiál
Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ Písek Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět: OBN Ročník: 3 Téma: Gender Tematický okruh: Člověk v lidském společenství Jméno autora: Mgr. Ludmila Klavíková Datum tvorby: prosinec 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_OBN_KA_059 Soubor: 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_OBN_KA059 Anotace: Seznámení s problematikou genderu, vysvětlení pojmu gender a základních teorií.

2 Gender Základní pojem, biologické rozdíly mezi pohlavími, teorie utvrzování, teorie imitační, teorie identifikační, teorie kognitivní, vývoj pohlavní role

3 Gender užívá se ve společenských vědách od druhé poloviny 20. století
z lat. genus, generis - rod označení kulturně vytvořených rozdílů mezi muži a ženami vzniká v průběhu socializace jedince jde o roli / biologicky se narodí člověk jako muž nebo žena, ale ženské a mužské roli se musí naučit společnost má od mužů a žen odlišné očekávání mužům a ženám se připisuje specifické chování Podle tradičních genderových charakteristik jsou ženskými vlastnostmi: podřízenost, závislost, citovost, pasivita, intuice, bázlivost, citlivost Mužskými vlastnosti: dominance, nezávislost, racionalita, analytický přístup, statečnost, jistá míra necitlivosti (realita nemusí odpovídat)

4 Biologické rozdíly mezi pohlavími
geneticky je pohlaví určeno při početí, liší chromozomem určujícím pohlaví pohlaví je dáno biologicky- chromozomy XX, chromozomy XY spárují-li se chromozomy X = pohlaví ženské spárují-li se chromozomy X a Y = pohlaví mužské utváří se pohlavní orgány a další tělesné znaky typické pro pohlaví

5 Biologické rozdíly mezi pohlavími
pohlavní chromozomy jsou odpovědné za produkci pohlavních hormonů (androgenů a estrogenů) po narození dochází k pohlavní diferenciaci tělesné i psychické převážná část psychosexuálního vývoje probíhá po narození (učení, výchova, ovlivňování)

6 Psychologické teorie vzniku a vývoje pohlavních rozdílů – teorie utvrzování
od chlapců a dívek se již v dětství očekává rozdílné chování (Správný chlap nebrečí.) rodiče a blízké osoby se chovají rozdílně k chlapcům a děvčatům (Takhle zlobí kluci, ne holčičky.)

7 Psychologické teorie vzniku a vývoje pohlavních rozdílů - imitační teorie
chlapci a dívky získávají chování typické pro své pohlaví tím, že pozorují vzory téhož pohlaví a jejich pohlavně typické chování napodobují a přejímají hry na maminku a tatínka, řidič kamionu, modelka, kadeřnice

8 Psychologické teorie vzniku a vývoje pohlavních rozdílů – identifikační teorie
během prvních let života se mezi dítětem a jeho nejbližšími (matka, otec) rozvíjí intenzivní emocionální vztah a vazba identifikace dívky s matkou = vnitřní ztotožnění identifikace chlapce s otcem děti od nich rozsáhle přejímají vnitřní postoje a hodnocení vůči okolí

9 Psychologické teorie vzniku a vývoje pohlavních rozdílů - kognitivní teorie
dítě postupně získává schopnost rozlišit a přiřadit jednoznačně k jednomu nebo k druhému pohlaví nejen sebe, ale i osoby ve svém okolí jako znaky slouží např. oděv, vlasy, hlas, tělesná stavba, způsob chování, záliby, druh zaměstnání, postoje, názory

10 Vývoj pohlavní role - příklady
zařízení dětských pokojů chlapců a dívek (ribstole, branka, auta, stavebnice, nářadí – očekává se zvídavost, objevitelské chování, podpora směřování z domu / kuchyňka, panenky, výzdoba, kosmetika – starostlivost a pečlivost o domácnost, podpora domácích aktivit) hračky a druhy dětských činností (rodiče tím dávají najevo svá pohlavně specifická očekávání)

11 Vývoj pohlavní role - příklady
silnější nátlak na chlapce než na dívky očekává se, že se bude chovat „jako správný chlap“ (neobleče si sukni, nehraje si s panenkou, potlačuje bolest) pohlavně specifický rozdíl v chování rodičů se projevuje v oblékání každé pohlaví bývá vykazováno do určitých oblastí domácích prací – kuchyň, řemeslo

12 Vývoj pohlavní role - příklady
oblast zájmů a zálib větší omezení dcer v předškolním věku než chlapců ( práce s nůžkami, nožem, samostatné přecházení ulice) větší potřeba ochrany a dozoru dívek chlapci a děvčata mají odlišné výchovné cíle tradiční stereotypy pohlavních rolí

13 Úkoly - individuální diskuse
Zjistěte statistické údaje týkající se zaměstnanosti českých žen za posledních let. Zjistěte průměrné výdělky žen a mužů za posledních let, rozdíly porovnejte. Vyhledejte a následně vysvětlete termín Rovnost příležitostí pro ženy a muže. Diskutujte na téma domácí práce. Platí podle vás i v dnešní době jejich dělení podle vhodnosti pro dané pohlaví? Pokračujte v diskusi na téma ženské a mužské profese, volnočasové aktivity „mužské a ženské“ a specifické činnosti při péči o dítě.

14 Úkoly - individuální diskuse
žena – práce – kariéra žena – rodina – domácnost žena – rodina - kariéra významné ženy v české historii české ženy v současné politice české ženy a věda praktické příčiny a důsledky minoritního zastoupení žen v managementu sexuální obtěžování na pracovišti

15 Literatura, citace: JANDOUREK, Jan. Průvodce sociologií. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 208 s. ISBN KARSTEN, Hartmut. Ženy - muži. Vyd. 1. Překlad Petr Babka. Praha: Portál, c2006, 183 s. Spektrum (Portál), 48. ISBN X. KŘÍŽKOVÁ, Alena. Management genderových vztahů: postavení žen a mužů v organizaci. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2004, 155 s. ISBN VODÁKOVÁ, Alena a Olga VODÁKOVÁ. Rod ženský: kdo jsme, odkud jsme přišly, kam jdeme?. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 356 p. ISBN


Stáhnout ppt "Digitální učební materiál"

Podobné prezentace


Reklamy Google