Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Ekonomika malých a středních podniků

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Ekonomika malých a středních podniků"— Transkript prezentace:

1 Ekonomika malých a středních podniků
Přednáška č. 6: Inovační strategie v MSP

2

3 Inovační strategie _______________________________________________________________________________________________ Podnik se musí trvale přizpůsobovat změnám vnějšího prostředí. Inovační aktivity jsou neoddělitelnou součástí podnikatelské strategie podniku. Přestože za hlavní projev inovace na trhu jsou často považovány nové produkty, stejně strategickou roli hraje i inovace procesů.

4 Inovační strategie _______________________________________________________________________________________________ Inovacemi jsou veškeré činnosti, které v podniku realizujeme, a které vedou k posílení jeho efektivnosti (v hospodářské či sociální oblasti). Inovace nelze zúžit pouze na zavádění nových výrobků či služeb na trh, inovace se týkají také všech procesů a sociálních vztahů v podniku. Hlavní charakteristiky inovací můžeme definovat takto: Inovace jsou úzce propojeny s hospodářským výsledkem podniku. INOVACE nejsou INVENCE, přestože invence mohou být jedním ze zdrojů inovačních příležitostí. Inovace musí mít ekonomický přínos. Inovace podporují KREATIVITU a jsou spojeny s RIZIKEM.

5 Inovační strategie _______________________________________________________________________________________________ Společné vlastnosti inovací a pravidla pro jejich tvorbu se dají charakterizovat takto: Inovace je záměrná a výhodná změna současného stavu. Změna musí najít praktické uplatnění. Inovace musí přinášet ekonomický efekt. Řízení inovací musí být svěřeno progresivnímu vedení. Inovace se musí integrovat do podnikové kultury. Inovace musí být v souladu s obecnou podnikovou strategií. Musí být zajištěna rovnováha mezi kreativitou a tvorbou hodnot. Musí být vybrán vhodný partner pro investice. Musí být vytvořena soustava ukazatelů za účelem ohodnocení inovací.

6 Inovační strategie _______________________________________________________________________________________________ Při tvorbě inovační strategie je vhodné položit si následující otázky: Při formulaci zadání inovačního projektu Jak vyhledat novou podnikatelskou příležitost? Co je třeba učinit pro získání nabízející se příležitosti? Jaké jsou naše možnosti získat nabízející se příležitost? Má ekonomický efekt pokoušet se o realizaci inovačního projektu? Při zpracování inovačního projektu Co je vše nutné zajistit pro zpracování podnikatelského nápadu? Jak navrhnout cestu k podnikatelskému úspěchu? Za jakých podmínek je podnikatelský záměr proveditelný?

7 Inovační strategie _______________________________________________________________________________________________ Při zpracování plánu implementace inovačního řešení Co vše bude úspěšné provedení podnikatelského záměru vyžadovat? Jaká nezbytná opatření je nutné zajistit? Jak realizaci podnikatelského projektu financovat? Kde hledat podporu pro implementaci navrženého podnikatelského záměru? Manažeři musejí napřed zvolit strategii na základě stanovených cílů a poslání, a pak teprve přizpůsobit organizační strukturu, jinými slovy, musejí být schopni spojit lidi a úkoly. Proinovační řízení vede k maximalizaci organizačního a indi-viduálního potenciálu. Manažer stanoví cíle podniku a vede lidi k dosahování těchto cílů. Podnik musí sladit svou obecnou podnikatelskou strategii se strategií inovační,

8 Inovační strategie _______________________________________________________________________________________________ O inovačním podniku můžeme hovořit tehdy, pokud má tyto charakteristiky: Systematicky vyhledává nové inovační příležitosti. Zjišťuje potřeby a přání stávajících zákazníků (na základě marketingového výzkumu) a identifikuje nové potenciální zákazníky. Inovace je důležitým faktorem tržní úspěšnosti, která je zajištěna v případě, že dochází k naplnění potřeb a přání zákazníků. Realizuje inovační záměry s ohledem na maximální komerční zhodnocení dané příležitosti. Abychom měli z inovací komerční efekt, je zapotřebí vzít v úvahu: situaci na trhu (zákazník a konkurence) technickou uskutečnitelnost (dostupnost technologií) legislativní úpravu duševního vlastnictví (autorská práva, patenty) soulad se strategií podniku (inovace musí být v souladu s předmětem a posláním podniku)

9 Inovační strategie _______________________________________________________________________________________________ Podniková inovační strategie vychází z následujících zásad a principů: marketingová orientace na zákazníka, znalost trhů a získávání nových, systematické hledání nových příležitostí, umění překonávat překážky, opouštět zastarávající postupy a návyky, zvládat rizika a řešit rozpory, řízení nákladů a posilování výkonnosti, uplatňování principů moderního personálního řízení.

10 Inovační strategie _______________________________________________________________________________________________ Životní cyklus inovace prochází následujícími fázemi: Vytvoření podnikové strategie (např. jaký výrobek chci vyrábět?, jakou službu chci poskytovat?, jakého podílu na trhu chci dosáhnout?) V této fázi se klade důraz na strategické myšlení, které se stává základem pro inovační, a nikoli pro intuitivní, řízení podniku. Pouze prostřednictvím strategického myšlení může být zajištěna ekonomická efektivnost inovací. „Objevení“ nových nápadů, jejich posouzení a výběr toho nejlepšího pro dosažení podnikové strategie. Provedení výzkumů a vývoje, zabezpečení transferu nových technologií pro realizaci nového nápadu. Realizace nového nápadu a jeho uvedení na trh.

11 Inovační strategie _______________________________________________________________________________________________ Inovační úroveň potenciálu je charakterizována z hlediska: technického a technologického - špičková technika, nové efektivní technologie – biotechnologie, komunikační a informační technologie; materiálního vybavení a používání progresivních materiálů – biomateriály, multifunkční materiály, recyklovatelné materiály; ekonomického a finančního – výše disponibilního kapitálu i výše investic a účelnost jejich vynakládání, dostupnost a využitelnost úvěrů, úroveň cen a dosahovaných zisků, vymahatelnost dluhů, výše výrobních nákladů, produktivity i způsob hospodaření – podnikový rozpočet, provozní účetnictví; obchodní činnosti a marketingu – úspěšnost prodeje i nákupu, schopnost vést jednání a uzavírat dohody se zákazníky, úroveň propagace výrobků i služeb, umění přesvědčit a získat spotřebitele ke koupi nabízených produktů; výzkumu vývoje – výše investic do vědy a výzkumu patří k základním kritériím inovační činnosti; sociálního – vztahy mezi vedením, manažery a zaměstnanci, sociální prostředí, způsoby odměňování a motivování zaměstnanců, podporování inovační aktivity zaměstnanců; managementu – jeho kvality a schopností, jak zabezpečit rozvoj potenciálu v parametrech, které umožňují inovační proces.

12 Inovační strategie _______________________________________________________________________________________________ V závislosti na strategii může být volen některý z následujících přístupů: I. pionýrský (first-to-market) – novátorství při uvádění nových výrobků na trh může podnikateli přinést řadu výhod, jako např.: dosažení pozitivního image průkopníka v očích veřejnosti, včasné získání výhodné pozice na trhu, při volbě distribučních cest, při nákupu výrobního zařízení, surovin a dalších vstup, brzké zisky díky dočasnému monopolu nízkých výrobních nákladů nebo realizaci vyšších cen, vytvoření vstupních bariér na trh v podobě závazných dohod s dodavateli a odběrateli, lepší přístup k omezeným zdrojům. Pokud je uvedení nového výrobku spojeno s neúspěchem, hrozí pionýrské firmě ztráta image. II. časného následování (early follower) – „časní následovníci“ se mohou vyvarovat řady rizik, které hrozí z nedozrálého technického řešení výrobku a neznalosti nového výrobku na trhu. Často mohou přijít s řešením, které odstraňuje nedostatky pionýrského výrobku.

13 III. pozdějšího následování (late-to-market) – podniky této kategorie si zpravidla nemohou činit nárok na získání významnějšího podílu na trhu, který je buď obsazen nebo chráněn vstupními bariérami. Velmi často se proto orientují na imitaci výrobků svých konkurentů, nabízenou za nízké ceny při intenzivním nasazení nástrojů komunikačního mixu. Při rozhodování o vhodné strategii timingu inovací je nutné brát v úvahu takové externí faktory, jako je velikost a tendence růstu trhu, existence vstupních bariér, intenzita konkurence apod. Z interních faktorů je nutné zvažovat především finanční, věcné a lidské předpoklady, včetně manažerských schopností.


Stáhnout ppt "Ekonomika malých a středních podniků"

Podobné prezentace


Reklamy Google