Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
PROFESE UČITELE Radek Šír
2
Profese učitele Profesní kompetence
Vlastnosti učitele § pozitivní klima vyučování Profesní znalosti a pedagogické dovednosti Komunikace učitele se žáky Profesní formování pedagoga Typologie učitelských osobností
3
Profese učitele Skupina pedagogických pracovníků (ředitel, zástupci, …) Zvyšování nároků na učitele Menší podpora rodičů Nárůst konfliktů Feminizace školství– výzva pro budoucnost
4
Profesní kompetence Buduje se postupně
Co patří k profesním kompetencím? Teoretická příprava Zkušenosti Prostředí Přizpůsobování sebepoznání
5
Profesní kompetence Jak se dělí? Osobnostní předpoklady
Formální autorita Přirozená autorita Odborné předpoklady Patří sem i vědomosti, dovednosti a postoje (Fialová, 2010)
6
Vlastnosti učitele § pozitivní klima vyučování
Vlastnosti reflexivní Emociální stabilita učitele Přiměřenost sebepojetí učitele Vyšší potřeby kontroly, rozhodnost a odpovědnost Pedagogická komunikace Životní situace mimo pracoviště
7
Profesní znalosti a pedagogické dovednosti
Pedagogické dovednosti – účelná a cílená činnost učitele Dovednosti, týkající se plánování a přípravy vyučovací jednotky Dovednosti, týkající se vlastní organizace a realizace vyučování Dovednosti, týkající se diagnózy a hodnocení výkonu žáků, jako výsledku jejich učení Dovednosti, týkající se sebehodnocení Profesní znalosti – vědomosti, dovednosti, zkušenosti Znalosti učitele podle Janíka (2007): Znalosti obecné didaktiky Znalosti kurikula Znalosti kontextu Znalosti sebe sama
8
Komunikace učitele se žáky
Způsob komunikace charakterizuje osobnost učitele Vztah se podílí na atmosféře vyučování Projev ovlivňuje chování žáků Možnosti komunikace: Verbální komunikace (hlasitost, dynamika projevu, tempo projevu, intonace) Nonverbální komunikace (mimika, pohledy, proxemika, posturologie, kinestika, gestika, vzhled)
9
Profesní formování pedagoga
Etapy utváření osobnosti učitele Příprava na učitelské povolání Utváření učitele v pedagogické praxi
10
Příprava na učitelské povolání
Motivace ke studiu učitelství – zaměřenost osobnosti, první pedagogické zkušenosti ze základní, střední školy nebo vedení zájmového kroužku, letního tábora, vztah ke studiu na vysoké škole Primární motiv – práce s dětmi, touha děti vést, usměrňovat
11
Utváření učitele v pedagogické praxi
V prvních letech praxe Učitel vyzrává po 5-7 letech praxe Učitel se v prvních letech formuje velmi aktivně Optimální způsob interakce se žáky Vytváření charakteristického celku – typ osobnost učitele
12
Typologie učitelských osobností
Různé typy učitelů Calsemannova typologie učitelů Logotrop – dúraz na učební předmět Filosoficky orientovaný – vštěpit názor podle chápání odborně – vědecky orientovaný – orientace na vše Pajdotrop – psychický rozvoj, formování žáka Individuálně psychologicky orientovaný – utváření osobnosti žáka Všeobecně psychologicky orientovaný – oblíbená skupina
13
S dvojicí základních typů (logotrop, pajdotrop) se podle Caselmanna kříží další dvojice, určena všeobecným chováním učitele (autoritativní a sociální typ učitele) Autoritativní typ – vše podle jeho pokynů Sociální typ – volnost žákům Caslemann na základě výchovně-vzdělávacích postupů rozlišuje ještě další tři typy učitelů Vědecko – systematický typ – systematický postup v hodině Umělecký typ – představivost Praktický typ – použití příkladů
14
Charakteristické vlastnosti člověka se do velké míry formují na genetickém podkladu, jsou záležitostí temperamentu, ale jsou i silně determinované prostředím, ve kterém se jedinec pohybuje. Při formování osobnosti pedagoga je rozhodující zaměřenost, orientace v hodnotách života, ale také stupeň inteligence, bohatství vědomostí, lidská svědomitost, zájem o sebevzdělávání, aby odevzdávané vědomosti a zkušenosti byly co nejaktuálnější (Vilímová, 2002).
15
DĚKUJI ZA POZORNOST
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.