Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Zjišťování výsledků VVP
v chemii
2
Metody zjišťování výsledků VVP
Metoda rozhovoru objektivní je tehdy: - menší počet žáků ve třídě - jejich vyrovnaná úroveň Ústní zkoušení ( maximálně 15 minut) orientační, klasifikační Písemné zkoušení
3
Ústní zkoušení klasifikační
Cílem je: - stav vědomostí žáka - zjistit stupeň rozvoje jeho rozumových schopností - zjistit, zda žák dovede používat získaných vědomostí k řešení konkrétních úkolů
4
Formy ústního zkoušení klasifikačního
Pojednání: u vyspělého žáka examinátor posuzuje jasnost vyjadřování, konkrétnost, odbornost jazyka, logičnost členění. Je třeba klást doplňující otázky. Formulované otázky: Otázky vedoucí k tvořivému přístupu k problematice, nikoliv stereotypně podávané otázky vedoucí k pasivitě žáka. Nutné mít otázky připravené, aby se neopakovaly,ale řešily učivo v jiných souvislostech.
5
Zásady klasifikace Učitel zdůvodní klasifikaci
Žák má právo se ke klasifikaci vyjádřit Učitel umožní opravu nepříznivé průběžné klasifikace Učitel si vede soustavnou evidenci o klasifikaci žáka Žák musí být ústně vyzkoušen minimálně dvakrát za každé klasifikační období
6
Klasifikace Stupeň 1 (výborný): žák ovládá poznatky uceleně, přesně, chápe vztahy mezi nimi. Myslí logicky, samostatně uplatňuje osvojené poznatky, je tvořivý. Jeho ústní a písemný projev je správný. Grafický projev je přesný a estetický. Stupeň 2 (chvalitebný): žák samostatně nebo podle menších podnětů učitele uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti. Myslí správně, jeho ústní a písemný projev mívá menší nedostatky ve správnosti. Grafický projev je estetický, bez větších nepřesností.
7
Klasifikace Stupeň 3 (dobrý):Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků nepodstatné mezery. Požadované činnosti nevykonává vždy přesně. Nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. Jeho myšlení je vcelku správné, avšak není tvořivé. Projev není vždy správný, přesný,výstižný ani tvořivý.Grafický projev méně estetický.
8
Klasifikace Stupeň 4 (dostatečný): Žák má v osvojení požadovaných vědomostí nedostatky, ale dovede se opravit za pomocí učitele. V osvojení poznatků vykazuje závažné nedostatky. Je málo pohotový, v uplatnění poznatků se vyskytují nedostatky. V logice myšlení se se vyskytují chyby, myšlení je málo tvořivé. Výsledky činnosti nejsou kvalitní. Grafický projev je málo estetický.Ústní a písemný projev má zpravidla vážné nedostatky. Stupeň 5 (nedostatečný) žák si požadované poznatky neosvojil, není schopen uplatňovat vědomosti a dovednosti ani za pomocí učitele. Nemyslí samostatně, vyskytují se u něj nedostatky v logickém myšlení. V projevu ústním a písemném má závažné nedostatky. Nedostatky si nedovede opravit ani za pomocí učitele
9
Písemné zkoušení K prověření velké skupiny žáků
Neměly by být jediným kritériem při hodnocení žáků Je nutné písemnou práci připravit (provést analýzu učiva) Písemné práce: - kontrolní práce na dané téma - řešení úkolů - didaktické testy
10
Kontrolní práce Se sestavenými otázkami na dané téma
Pojednání na dané téma (je vhodné uvést osnovu pojednání (Např. Téma Kyseliny : definice, chování k lakmusu, chování ke kovům, ke kovovým oxidům, k zásadám, k solím, třídění kyselin)
11
Didaktické testy Výkon žáka lze co nejobjektivněji kvantifikovat.
Žáci řeší stejné úlohy. Zmenšuje se variabilita v posuzování. Zjišťuje se kvantum vědomostí v krátkém čase. Lze i procvičovat látku.
12
Rozdělení testů Orientační, standardizované Zkušební – pro klasifikaci
Kontrolní – kontrola průběžnosti studia Diagnostické – ke zjišťování různé úrovně žáků s cílem zlepšení vyučovacích metod
13
Tvorba testu Analytická fáze: určí cíl testu, rozsah učiva, v jaké hloubce má test ověřit znalosti žáků atd. Synthetická fáze: formulace položek Optimalizační fáze: Administrace
14
Typy testových položek
S tvořenou odpovědí: odpověď musí žák vytvořit: - doplňuje (číslo, slovo, nákres ….) např. kyselina chloristá má vzorec ……… - řeší položky krátkého doplňku např. doplňte rovnici a napište názvy vznikajících látek Položky s výběrovou odpovědí:
15
Položky s výběrovou odpovědí
Dichotomické Polytomické Klad testů spočívá v možnosti jejich snadného vyhodnocování
16
Vyhodnocování testů Ověřují se následující veličiny:
- skóre testu X (hrubé, korigované skóre), - četnost ni (počet žáků s určitým bod.ziskem) dosáhl Xi - výběrové charakteristiky (aritmetický průměr, modus, medián)
17
Testové charakteristiky
Aritmetický průměr: X – průměrná hodnota skore Modus Mo nejčastější hodnota skore Medián Md je teoretická prostřední hodnota skore Pro správně konstruovaný test platí : X = Mo= Md Splňuje symetrické rozdělení - Gaussovu symetrii
18
Analýza jednotlivých položek
Ppi = (Ri/n Ri -počet správných odpovědí,i-číslo položky, n- celkový počet analyzovaných testů Ppi menší než 15% - položka obtížná větší než 85% - položka příliš lehká
19
Kasifikace písemného zkoušení
Stupeň 1 (výborný): dosažení více než 90% úspěšnosti. Stupeň 2 (chvalitebný):dosažení 70% - 90% úspěšnosti. Stupeň 3 (dobrý):dosažení 40% - 70% - úspěšnosti. Stupeň 4 (dostatečný):dosažení 20% -40% úspěšnosti. Stupeň 5 (nedostatečný):dosažení méně než 20% úspěšnosti.
20
Index obtížnosti testu P%
P% = X / Xmax X… aritmetický průměr Xmax nejvyšší dosažitelná hodnota skore v testu
21
Praktické zkoušky Kontrolní práce experimentální – ověřují se tím jak vědomosti teoretické, tak i laboratorní technika
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.