Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
KSK/KPYS Přednáška Motivace Téma:
2
Motivace je jedním ze základních předpokladů v procesu učení
„I have failed over, and over, and over again. This is why I succeed.“ Michael Jordan „The will to win is worthless if you do not have the will to prepare.“ Shane Yost Motivace je jedním ze základních předpokladů v procesu učení
3
1. Motivace u sportovců je odpovědností kouče.
Ano Ne Někdy 2. Trofeje a jiné ceny udržují motivaci dětí věnovat ve sportu. 3. Nejdůležitější potřebou sportovců je zažívat úspěch ve formě vítězství, které udržuje motivaci. 4. Vedení sportovců směrem k vlastní zodpovědnosti podněcuje motivaci. 5. Výhoda domácí prostředí je pro sportovce dobrý motivátorem.
4
Motivace je… Komplex psychických sil Fyziologická, psychologická
Jedinečná pro každého člověka Situačně podmíněná Stále málo prozkoumána
5
Vlastnosti motivace Energetizuje chování Řídí chování
Umožňuje vytrvalost v dosahování cílů Má různou intenzitu
6
Motivace souhrn intrapsychických dynamických sil
aktivují, směřují a udržují chování - obvykle směrem k nějakému cíli cíl = něco získat (approach) x něčemu se vyhnout (avoidance)
7
Motivace = vektor chování
= souhrn hybných činitelů, který jedince podněcuje, podporuje, aktivizuje, dodává mu energii k určité činnosti či chování k sobě i ostatním, nebo naopak tuto jeho aktivitu tlumí, nerozvíjí, v činnostech, učení a osobnosti. J. Čáp, 1993, s.84
8
Motivace a motivy motivace – hledání „příčin“ chování
motivy (jednotlivé dynamické síly) se v reálné situaci skládají výsledné chování vedeno nejnaléhavějšími motivy MOTIV vnitřní mentální pohnutka, potřeba vnější – pobídka (incentiva) motivačně-emocionální systém anticipované emoce jako bezprostřední motivátory někdy se pouštíme do chování, které bude emočně neutrální nebo dokonce nepříjemné, ale má přinést později emoční satisfakci – např. vyhnutí se trestu, výčitkám svědomí atd.)
9
Motivace a motivy Druhy lidských motivů
sebezáchovné a stimulační (vycházejí z biologických potřeb) psychosociální sociální (vycházejí se sociální povahy lidské existence – potřeba vztahů a sociálního začlenění) individuální psychické motivy (sebepojetí, sebeurčenost, smysluplnost bytí)
10
Základní teorie motivace
Behaviorální Vnější motivy ve formě odměn a trestů Kognitivní Vnitřní motivy založené na víře, atributech a očekávání Sociální učení Mix vnitřních a vnějších motivů založených na očekávání a osobních cílech Humanistická Vnitřní motivy založené na lidské potřebě sebeuplatnění, seberealizace
11
Teorie motivace Maslowova hierarchie potřeb potřeby nedostatkové
interakce biologických, psychologických a sociálních potřeb potřeby nedostatkové potřeby růstové
12
Hierarchie potřeb - Abraham Maslow (1970)
Sebe realizace Estetické potřeby Kognitivní potřeby Potřeby uznání, kompetence Potřeby sounáležitosti a lásky Potřeby bezpečí Fyziologické potřeby: hlad, žízeň ap. Dlouhodobá nebo aktuální frustrace potřeby způsobuje fixaci, blokuje uspokojení vyšších potřeb
13
Teorie výkonové motivace
školní, pracovní, sportovní oblast Složky potřeby dosáhnout výkonu: dominantní potřeba dosáhnout úspěchu (need achievement) dominantní potřeba vyhnout se neúspěchu (avoid failure)
14
Převažující potřeba úspěchu
Tito jedinci ( sportovci studenti, pracovníci) typičtí: soutěživostí chápou život jako výzvu, příležitost realismem soutěží sami se sebou i s ostatními volí si přiměřené soupeře či úkoly netrpí úzkostí ze selhání úspěchy připisují svým schopnostem, neúspěchy náhodě nebo nedostatečné přípravě
15
Potřeba vyhnout se neúspěchu
Tito jedinci ( sportovci studenti, pracovníci) typičtí: orientace na rodinu, přátele mají rádi volný čas jsou úzkostní ve zkouškových situacích volí buď extrémně snadné nebo extrémně obtížné soupeře či úkoly úspěchy připisují náhodě, neúspěchy svým nízkým schopnostem byli za neúspěchy v dětství trestáni
16
Self-efficacy (sebeúčinnost)
Sociálně-kognitivní teorie A. Bandury (1985),koncept Self-regulation = přesvědčení o vlastní schopnosti uspět v určité činnosti nebo situaci Faktická účinnost ve zvládání vlatsního prostředí Percepce sebeuplatnění – přesvědčení o něm, usuzování o něm Ovlivňuje myšlenkové vzorce, chování, emocionalitu, motivaci
17
Postupy pro zvyšování self-efficacy (sebeúčnnosti)
1. Autentická zkušenost se zvládáním úkolové činnosti (mastery experience) Úspěch = posílení sebedůvěry Zkušenost překonávání překážek vytrvalým úsilím 2. Zástupná zkušenost – schopné vzory = vzor efektivních postupů pro zvládání situací Trenér – ne pouze výsledková orientace, ale důraz na individuální osobní progres
18
3. Přesvědčování svěřenců, že mají potřebné schopnosti pro zvládání
Pozitivní ocenění Zadávání takových úkolů, které přinášejí úspěch 4. Úsudek o vlastním fyziologickém stavu – Únava a bolest jsou posuzovány jako příznak fyzické neschopnosti zvládnout úkoly, vyžadující sílu a vytrvalost Tenze – příznak vlastní zranitelnosti Pro zvyšování SE – zlepšování fyzického stavu, redukce stresu změnou dysfunkčních konstrukcí somatické informace (stres atd.)
19
Vnitřní a vnější motivace
VNITŘNÍ MOTIVACE má zdroje v základních lidských potřebách a zvnitřněných hodnotách Podmínky: smysluplnost spolupráce svobodná volba zpětná vazba VNĚJŠÍ MOTIVACE – děláme něco pro odměnu, pochvalu Z „musíš“ se „chci“ nestává Vytváří návyk čekat na signál, pokyn od druhých lidí Vzniká závislost na vnější motivaci 20
20
Motivy vnitřní pudy, instinkty, potřeby zájmy vlohy, schopnosti emoce
seberegulační vlastnosti (svědomí, vůle, morálka...) zvyky, návyky postoje, hodnoty, pocit povinnosti (tzv. morální motivace) cíle, plány, ideály aktuální psychický stav
21
Motivy vnější odměny (emocionální, materiální)
tresty (emocionální, materiální, fyzické, formální) příkazy (výzvy, rozkazy) prosby (přání, očekávání druhých) nabídky (reklama) vzory fyzikální podmínky vnějšího prostředí (hluk, vzduch, světlo)
22
Vnitřní motivace radost a uspokojení z vykonávání aktivity
charakteristická pro vrcholové výkony spojována s: menším subjektivně vnímaným tlakem zábavou identifikací s rolí např. sportovce sníženou pravděpodobností ukončení činnosti, kariéry Pokud sportovec dělá aktivitu „pro ni samotnou a pro radost a uspokojení z jejího vykonávání.“ …lidé milují běh, protože jim dává pocit radosti a svobody, zlepšuje jejich subjektivní pocit kvality života …vždy závodím sám se sebou, chci zlepšit vlastní výkon, baví mě překonávat své osobní rekordy, sport jsem milovala už jako dítě a miluji ho stále…
23
Vnější motivace dělám to kvůli vnějším podnětům… spojována se:
zvýšenou úzkostí zvýšenou pravděpodobností ukončení činnosti Př. léčba odměny, ceny, pochvala
24
Motivace k učení Vnější Vnitřní odměna pochvala prestiž trest
poznávací potřeba potřeba činnosti potřeba kompetence potřeba sociální interakce
25
Vnitřní motivace a vnější odměny
Vnější odměny mohou narušit vnitřní motivaci... Kognitivně evaluační teorie (Deci a Ryan,1985) Kontrolní aspekt odměny Informační aspekt odměny Podkopávají vnější odměny vnitřní motivaci? Zdá se, že by kombinace měla motivaci zvyšovat (ceny na školním turnaji ve volejbale žáků) Když lidé vidí příčinu jejich chování v tom, že to sami chtějí dělat, pokládají se za vnitřně motivované. Když vidí příčinu svého chování jako vnější (dělám to pro peníze), pokládají se za motivované zvnějška (tím méně vnitřně). Jak narušit vnitřní motivaci: mexický dědeček Výzkum: puzzle, jedna skup. Za řešení dolar, druhá nic, v přestávce si s puzzlemi dále hráli víc lidé, kteří nebyli odměněni, stejně děti a kreslení fixkama... Možný je i dlouhodobý efekt. Deci a Ryan: existují dva procesy, kterými může vnější odměna ovlivnit vnitřní motivaci kontrola: vnitřně motivovaní lidé cítí, že něco dělají, protože to chtějí dělat, ne pro odměnu. Když je někdo odměňuje, cítí to jako kontrolu, chtějí se řídit sami Informační aspekt: pokud odměna poskytuje informaci o výkonu (odměna pro nejúspěšnějšího hráče) může zvýšit vnitřní motivaci Jak odměna ovlivní vnitř. Motivaci závisí na to, jestli je vnímána víc jako informační nebo jako kontrolující. Dostal jsem odměnu pro to, aby si mě trenér pojistil do týmu pro příští sezónu. Rodiče jsou na mě pyšní a chválí mě jen tehdy, když vyhrávám, jen tehdy jsou spokojení... Je to, jako když si mě chtějí koupit.
26
Vnitřní a vnější motivace
Deci a Ryan – teorie sebedeterminace: potřeba Kompetence, vztahů a autonomie Vnější odměny mohou snižovat zájem a vnitřní motivaci!
27
Jak zvýšit vnitřní motivaci?
Umožněte zažít úspěch Každý výkon má svou odměnu informační hodnotu , že něco děláte dobře Chvalte Pochvala: zasloužená, upřímná, je jí možné dosáhnout, je možné přičíst kontrolovatelným faktorům Pestrý trénink (aktivita), změny Zapojte svěřence do rozhodování Vymýšlení odměn a trestů, tréninkových motivů, herní strategie... Zlepšuje pocit kompetence Plánujte cíle Svou odměnu... Pak má především informační hodnotu, je za to, že něco děláte dobře... Rozhodování... Vymýšlení odměn a trestů, tréninkových motivů, herní strategie... Zlepšuje to pocit kompetence Pochvala: zasloužená, upřímná, je jí možné dosáhnout, je možné atribuovat kontrolovatelným faktorům
28
Jak mohou vnější odměny podpořit vnitřní motivaci ?
bezprostředně po splnění úkolu odměnou musí být něco pro jedince hodnotného, důležitého odměna obvykle musí být zřejmá ne příliš často Spence a Helmreich (1983), Deci (1996)
29
Motivace: odměny a tresty
funkce motivační a informační odměny: hmotné, morální tresty: fyzické, psychické symbolické, faktické
30
Základní principy posilování chování
+ Pozitivní výsledek - opakujeme (pozitivní posílení) - Negativní výsledek – vyhneme se (negativní posílení)
31
Pozitivní posilování Výběr vhodné odměny? Vnější Vnitřní Sociální
Materiální Aktivita Něco navíc Vhodná odměna: nejlepší je zeptat se Vnější odměny: pocházejí z vnějšku, od trenéra nebo týmových kolegů Vnitřní odměny: být pyšný na úspěch, pocit vlastní schopnosti něčeho dosáhnout... Vy je nemůžete přímo nabídnout, ale můžete strukturovat prostředí tak, aby je sportovec dostal... Sociální: pochvala, úsměv, poklepání po zádech, publicita Materiální: poháry, medaile, trička Aktivita: hraní hry místo drilování, hra na neobvyklém postu, odpočinek Speciálně něco navíc: jít se podívat na profi zápas, závod, týmová párty, přednáška vynikajícího sportovce, vzoru...
32
Pozitivní posilování Kdy a jak často?
Počáteční fáze tréninku nebo nácviku dovedností: neustále, okamžitě po provedení, přesně Poté: občas! Co odměňovat? Postupné zlepšování techniky Výkon, ne jen vítězství Úsilí Fair-play, sebekontrolu, pomoc ostatním... Nechválit, když není za co ... Vždy je! Při nácviku: neustálé poskytování zpětné vazby = informace, nejefektivnější je ne jen: „to bylo lepší“ ale i „teď, v první polovině bazénu, se ti to dotažení záběru povedlo opravdu švihově, tak to má vypadat!“ Jak je dovednost nacvičená: občas pochválit, žádané chování pak déle přetrvá Nemůžete odměňovat pokaždé, když někdo udělá něco dobře. Nemůžete také odměňovat pouze vítězství. a) Postupné zlepšování techniky: když se učí komplexní dovednost, odměnit buď část nebo přibližnou podobu budoucí dovednosti
33
Chyby „z dobrého úmyslu“ trenéra
NEDĚLAT nadměrná chvála za úspěch nedostatečná kritika po nezdaru ve snadném úkolu nadměrná pomoc při řešení úkolu výrazy soucitu při nezdaru DĚLAT přiměřená chvála za úspěch ukázat zvládaný hněv při nezdaru relativně omezit pomoc –vedení k samostatnosti Mají negativní vliv na sebehodnocení dítěte, i když jsou občas trenérem považovány za pozitivní 1. 2. 3. zejména pokud není vyhledávána a očekávána 4. Tyto projevy mohou být vnímány jako negativní, ve skutečnosti signalizují sportovci dobré mínění o jeho schopnostech
34
Je lepší odměňovat nebo trestat?
Primární motivací je strach z trestu Následuje strach ze selhání Ztráta motivace vítězstvím a radosti z něj Pokles výkonnosti Nechtěné chování může být naopak posíleno Trest vytváří nepříjemné, averzivní prostředí pro učení
35
Jak trestat (10-20% posilování)
Stejný trest za stejný přečin Trestejte čin, ne svěřence Ať si trest vymyslí sami Nepoužívejte fyzickou aktivitu jako trest Pozor na odměnu trestem (pozornost) Nenadávejte a nekřičte Netrestejte za chyby během činnosti Nezesměšňujte před ostatními Když se rozhodnete potrestat – buďte důslední
36
Rizika odměn a trestů náhražka vnitřní motivace
nemají dlouhodobý pozitivní účinek typy ve škole – známky, poznámky, pochvaly, soutěže nezasahují do příčin chování, do postojů a emocí jsou především manipulací s jiným člověkem trest – akceptace násilí odměna – závislost na vnější motivaci vytváříme „nálepky“ – vzorný žák, kazisvět… náhrada trestu a odměny – přirozený následek Projevy zodpovědnosti a poslušnosti mohou vypadat stejně (nosí pomůcky, dává pozor, plní úkoly…). Zodpovědnost – možnost výběru – přirozené důsledky. Příkaz – odměna nebo nepříjemnost – vychováváme k poslušnosti 37
37
Motivační orientace Zaměření cílů učení se dovednostem zvládnutí výzvy
NA PROCES (na úkol) učení se dovednostem zvládnutí výzvy zlepšování vlastních schopností a dovedností úspěch je přisuzován úsilí problém: zaměření na jeho řešení NA VÝSLEDEK (na vlastní ego) porazit druhé úspěch je přisuzován talentu (schopnostem) problém: zaměření na zvládání emocí ! není statické (trénink, zápas) Ve sportu se cítím úspěšný, když:
38
Motivační klima zaměřené na úkol zaměřené na výsledek KONTROLA!
39
Orientace na úkol / ego Orientace na úkol Orientace na ego
Snaha o zvládnutí dovednosti (mastery) Hodnotí individuální zlepšení Vytrvalost ve snažení i při neúspěchu Vynakládá úsilí Vyhledává úkoly, které jsou výzvou Zájem o úkol (intrinsic motivation) Orientace na ego Největší důležitost má normativní hodnocení Dává najevo nadřazenost Při neúspěchu snižuje úsilí Vynakládá málo úsilí Vyhýbá se výzvám Má zájem o to porážet ostatní Při opakovaném neúspěchu zanechává činnosti
40
Vhodná motivace má v tréninku/výuce zásadní význam:
podporuje aktivní učení zvyšuje aktivitu svěřenců podporuje zájem o PA, sport
41
Jak žáky motivovat a podpořit tak jejich aktivitu?
být důsledný (trvat na splnění každého zadaného úkolu, pokud ho žák nesplní-sankce) pochvala za práci navíc (pokud nad rámec zadaného úkolu splní žák něco navíc, měla by následovat pochvala, popř.odměna) dobrovolné úkoly-podněty pro žáky (krátké referáty, ukázky přírodnin, sbírky, články z periodik, jednoduché pomůcky – vždy oceníme) hravé formy při vyučování, opakování, procvičování učiva (doplňovačky,práce ve skupině, didaktické hry, atp.) pravidelné hodnocení žáků- oficiální (známkou) - slovní - pomocné body, známky důsledná diferenciace žáků – diferenciace žáků dle jejich možností, zadávání různých úkolů pro různé žáky, diferenciace v hodnocení (nelze chtít po všech všechno) umožnění žákům samostatně se slovně projevit – vlastní zkušenosti (kde byli, co zajímavého viděli na výletě, v TV, apod.) diskutujme se žáky – motivační rozhovor, zkušenosti žáků hodnoťme žáky – - chtějí si opravit špatnou známku (neúspěch)- chtějí dokázat, že už se to doučili - práce v hodině (kladně i záporně) - za přinesené pomůcky, ukázky, apod. - dobrovolná účast na soutěžích hodnoťme nejen teorii, ale i praktickou stránku věci (poznávání přírodnin, práce s laboratorní technikou, práce při exkurzi, vycházce, apod.) poznejme dokonale okolí své školy, regionu – seznamujme s ním žáky, informace o ZÚ, muzea, přírodovědné lokality (fotografie, video, vycházky…) vlastní nápady, jak žáky motivovat (využití aktivizačních forem výuky, podpora samostatné práce žáků, projektové vyučování, …)
42
ARCS Model - John Keller
ATTENTION (Pozornost) - Co uděláte abyste upoutali a udrželi pozornost studentů/klientů? RELEVANCE (Důležitost, přínos) – Jak dokážete studentům, že učivo je pro ně potřebné, důležité, přínosné? CONFIDENCE (Sebedůvěra) – Co uděláte pro to, abyste podpořili (sebe)důvěru studentů v to, že budou schopni se danou věc naučit a prakticky využít? SATISFACTION (Spokojenost) – Kromě učení, jak zvýšíte spokojenost studentů/klientů v kurzu?
43
Děkuji za pozornost Pěkný den!
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.