Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu 8 – Trh a zboží název školy Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Autor Ing. Gabriela Bendová Karpytová Tematický celek Tržní ekonomika Ročník I. ročník, učňovský obor – kuchař, číšník Datum tvorby Říjen 2013 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice
2
Anotace: Tento materiál slouží k pochopení základních znalostí v oblasti trhu – základní charakteristika trhu, druhy trhů, tržní subjekty a definice zboží. K prezentaci je vhodné poskytnout doplňující komentář. Metodické pokyny: Materiál je vytvořen jako prezentace v programu MS PowerPoint. Pro jeho využití je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení.
3
TRH
4
TRH Trh je místo, kde se střetává nabídka s poptávkou, tj. místo, kde se uskutečňuje koupě a prodej (směna – výměna zboží za peníze) Místo, kde se uskutečňuje výměna zboží mezi podniky a obyvatelstvem a podniky navzájem. Může jít o koupě a prodeje v tržnici, v prodejně, v obchodním domě, v kanceláří, po telefonu, přes internet apod. Trh se nemusí uskutečňovat vždy za fyzické přítomnosti prodávajícího a kupujícího (např. obchody na burze). Trh není vždy ohraničen určitým místem, na kterém by se setkával kupující s prodávajícím.
5
Typy trhů podle území Trh místní = jarmark, několik obchůdků v malém městečku Trh národní = trh v rámci státu Trh světový = mezinárodní trh, trh celého světa Je prodejce ponožek v ČR součástí trhu světového? ANO
6
Typy trhů podle předmětu obchodu, se kterým se na trhu obchoduje
Trh výrobků a služeb Trh výrobních faktorů (půdy, práce, kapitálu) Trh peněz (finanční trh)
7
TRŽNÍ SUBJEKTY
8
Tržní subjekty Tržní subjekty = kdo vystupuje na trhu
domácnosti (lidé) firmy stát
9
Jejich cílem na trhu je maximalizovat užitek
Domácnosti (=lidé) Jejich cílem na trhu je maximalizovat užitek Jsou kupujícími na trhu výrobků a služeb Jsou prodávajícími na trhu VF Firmy Jejich cílem je maximalizace zisku Na trhu výrobků a služeb vystupují jako prodávající i kupující Na trhu VF vystupují jako kupující VF = výrobní faktory
10
Stát (vláda) Vystupuje na trhu s cílem ovlivnit jej, odstraňovat a tlumit jeho nežádoucí dopady Prodávající i kupující
11
ZBOŽÍ
12
ZBOŽÍ Zboží je statek nebo služba, které jsou určeny ke směně na trhu
Na trhu má zboží tyto základní vlastnosti: Užitečnost = užitečnost je schopnost uspokojovat lidské potřeby Směnnou hodnotu = poměr, ve kterém se jedno zboží směňuje za druhé Cenu = vyjádření směnné hodnoty v penězích; základem ceny zboží je hodnota zboží – tj. množství VF, které je ve zboží obsaženo Užitečnost má subjektivní charakter, neboť pro každého člověka je užitečné něco jiného. Jako užitečné věci se však jednotlivé druhy zboží nedají srovnávat – jiný užitek přináší automobil a jiný užitek oběd v jídelně.
13
Zbožím není: Samozásobitelská produkce – např. brambory vypěstované na zahrádce učené pro vlastní potřebu Netržní služby poskytované státem (zdravotnictví, školství, státní správa…)
14
LITERATURA MACH, Josef. Ekonomika pro střední odborná učiliště obor kuchař/číšník. 3. vydání. Praha: Nakladatelství Fortuna, ISBN HERČÍKOVÁ, Jana a Lenka ŠAMSOVÁ. Ekonomika 1 pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2003, 143 s. ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.