Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor:"— Transkript prezentace:

1 Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor: Machová Alena Ověření ve výuce: 8. třída Datum ověření:

2 Rukopisy:

3 Metodika: Žákům promítneme prezentaci, kterou lze doplnit vlastním výkladem. Z prezentace vybereme několik nejdůležitějších poznámek jako zápis. Pro kontrolu pozornosti žáků při výkladu je určen závěrečný test. Klíčová slova: rukopisy, Královédvorský rukopis, Zelenohorský rukopis, Václav Hanka, Josef Linda, T. G. Masaryk.

4 Rukopisy: Jedním z charakteristických rysů českého národního obrození byla i snaha dokázat, že česká kultura je plnohodnotnou a schopnou dotvářet evropský kulturní kontext. Za tímto účelem vznikly i rukopisné padělky, které měly poskytnout důkazy o starobylosti naší kultury a posílit národní sebevědomí.

5 Rukopis královédvorský:
Byl nalezen v roce 1817 ve Dvoře Králové a označen za památku ze 13. století . Obsahuje šest epických, dvě lyricko-epické a šest lyrických skladeb. Vytváří idealizovaný obraz českého dávnověku a středověku.

6 Obrázek č. 1 Obrázek č. 2

7 Rukopis zelenohorský:
Byl nalezen v roce 1818 na Zelené Hoře u Nepomuku a označen za památku z 10. století. Obsahoval krátký zlomek básně o staročeském sněmu a skladbu Libušin soud.

8 Obrázek č. 3 Obrázek č. 4

9 Zkoumání pravosti rukopisů:
Právě idealizace české historie v rukopisech vedla k pochybnostem, zkoumání a posléze bojům o jejich pravost, které trvaly více než půl století. Jejich nepravost nakonec dokázala skupina kolem filozofa Masaryka, filologa Gebauera, historika Golla a literárního historika Vlčka. Za pravděpodobné autory nálezů jsou považováni Václav Hanka, archivář Českého muzea a Josef Linda, novinář a spisovatel. Knihu o rukopisech napsal náš nejznámější autor literatury faktu Miroslav Ivanov = Tajemství RKZ, ve své době rukopisy splnily účel povznesly národní sebevědomí a pomohly NO.

10 Opakování: Jak se nazývaly oba rukopisy a podle čeho získaly svůj název? Jaký byl jejich význam? Jak se jmenovali pravděpodobní autoři rukopisů? Který významný český politik se věnoval zkoumání pravosti rukopisů?

11 Řešení: Rukopis Královédvorský a Zelenohorský, podle místa nálezu.
Měly poskytnout důkazy o starobylosti naší kultury a posílit národní sebevědomí. Václav Hanka a Josef Linda. Tomáš Garrigue Masaryk.

12 Zdroje: LNĚNIČKOVÁ, Jitka. České země v době obrození. 1. vyd. Praha: Albatros, ISBN Literární výchova pro 2. stupeň základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, ISBN VOLHEJNOVÁ, Veronika. Čeští spisovatelé. 3. vyd. Praha: Fragment, Odkaz. ISBN SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce. 2. vyd. Praha: Fragment, ISBN

13 Zdroje obrázků: &sa=X&biw=1366&bih=667&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=nlg7- EzhaiqCaM:&imgrefurl= %25A9dvorsk%25C3%25BD&docid=63jegeJJOvHsQM&imgurl= rg/wikipedia/commons/thumb/2/21/Kostel_RKZ.jpg/220px- Kostel_RKZ.jpg&w=220&h=159&ei=tR5RUK2dNcbWsgad2IDwCQ&zoom=1&iact=hc&vpx =507&vpy=198&dur=136&hovh=127&hovw=176&tx=98&ty=69&sig= &page=1&tbnh=127&tbnw=176&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:2,s:0,i:79 (Obrázek č. 1 – ) &sa=X&biw=1366&bih=667&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=tOw_lZaHd9VrKM:&imgrefur l= %25BD&docid=63jegeJJOvHsQM&imgurl= ns/thumb/4/43/Rk14p.jpg/220px- Rk14p.jpg&w=220&h=266&ei=tR5RUK2dNcbWsgad2IDwCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=194 &vpy=148&dur=272&hovh=212&hovw=176&tx=110&ty=113&sig= &page=1&tbnh=150&tbnw=123&start=0&ndsp=20&ved=1t:429,r:0,s:0,i:73 (Obrázek č. 2 – )

14 Zdroje obrázků: 66&bih=667&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=6T2LurdVm6tPeM:&imgrefurl= ateur.blog.cz/1010/preromantismus&docid=JCSk4FZrzdwacM&imgurl= cz/918/951/4ec7e74e6d_ _o2.gif&w=581&h=432&ei=p2ZWUJmgJdC4hAec4 YE4&zoom=1&iact=hc&vpx=695&vpy=65&dur=1830&hovh=194&hovw=260&tx=137 &ty=105&sig= &page=1&tbnh=145&tbnw=188&start=0&nds p=21&ved=1t:429,r:3,s:0,i:82 (Obrázek č. 3 – ) 66&bih=667&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=XWypUOGI46H3FM:&imgrefurl= ww.rukopisy-rkz.cz/rkz/gagan/jag/rukopisy/osobnost/matousek/matrz- 2.htm&docid=xwQ60eFsURVMrM&imgurl= rkz.cz/rkz/gagan/jag/rukopisy/osobnost/matousek/rz3- obal.gif&w=432&h=528&ei=p2ZWUJmgJdC4hAec4YE4&zoom=1&iact=hc&vpx=376&v py=195&dur=1323&hovh=248&hovw=203&tx=80&ty=135&sig= &page=1&tbnh=146&tbnw=107&start=0&ndsp=21&ved=1t:429,r:8,s:0,i:98 (Obrázek č. 4 – )


Stáhnout ppt "Rukopisy Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 35 Autor:"

Podobné prezentace


Reklamy Google