Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, 403 31
Tel.: , Tel.řed./fax: , VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/
2
Číslo klíčové aktivity: III/2 Název klíčové aktivity:
Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor:Mgr.Miroslava Kunzová Vytvořeno: Ročník: 6. Vzdělávací oblast:JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Anotace: Větné členy - prezentace
3
Základní a rozvíjející
Větné členy Základní a rozvíjející
4
Slova se spojují do vět:
Každé slovo má ve větě jinou úlohu. Některé slovo uvádí čas – včera. Jiné slovo místo – doma. Úlohou slova ve větě slovo plní funkci větného členu.
5
Větné členy VČ Základní:
Tvoří základní skladební dvojici (podmět a přísudek). Mohou být rozvity jinými VČ (rozvíjejícími). Rozvíjející: Závisí na jiných větných členech. Můžeme se na ně zeptat pomocí jiného VČ.
6
Základní skladební dvojice PODMĚT + PŘÍSUDEK
PODMĚT - Po KDO, CO? MŮŽE BÝT NEVYJÁDŘENÝ. PŘÍSUDEK - Př CO DĚLÁ PODMĚT? Po + Př - ZSD
7
Rozvíjející větné členy
Jsou závislé na jiném VČ. Rozvíjí jiné VČ. Tvoří skladební dvojici: Jedním ze slov se mohu na druhé zeptat, např. malý chlapec: Jaký chlapec? Malý.
8
Druhy rozvíjejících větných členů
Přívlastek Předmět Příslovečná určení (místa, času, způsobu,…) Doplněk
9
Přívlastek Pk Ptáme se na něj: Jaký, který, čí?
Rozvíjí podstatná jména. Podstatná jména mohou být rozvita pouze přívlastkem. Příklad: lesní cesta – jaká cesta? lesní cesta lesem – jaká cesta? lesem
10
Předmět Pt Ptáme se na něj pádovými otázkami (kromě 1. a 5. pádu).
Příklad: Psal dopis. Koho, co psal? Dopis – Pt ve 4. pádě
11
Příslovečné určení Pu Mnoho druhů Pu místa - kde? venku
Pu času - kdy? ráno Pu způsobu - jak? dobře Pu má přednost před předmětem.
12
Přehled větných členů
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.