Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
Zveřejnil盗 郜
2
Empatie Z řeckých slov en + pathos (v + cítění) je schopnost vcítit se do pocitů a myšlenek druhého.
3
Empatickou reakcí dáváme druhému člověku najevo zájem, vcítění, podporu a porozumění. Zahrnuje aktivní naslouchání, vyjádření porozumění a vyjádření podpory. Empatickou podporu vyjádříme tím, co řekneme a jak to řekneme (verbální a neverbální část sdělení)
4
Tři složky empatické reakce:
aktivní naslouchání vyjádření porozumění vyjádření podpory Aktivní naslouchání (projevy zájmu jsou verbální - parafrázování slyšeného, použití krátkých kontaktových slov, např. aha, hm, ano i neverbální - pohled do očí, přikyvování…)
5
Vyjádření porozumění – pojmenujeme, co druhý prožívá (Rozumím, co asi teď cítíš, asi by ti mohlo pomoci…), dáváme mu najevo porozumění. Vyjádření podpory – partner cítí naši podporu (Myslím na Tebe, určitě to zvládneš…). Empatickou reakcí dáváme druhému člověku najevo, že nám na něm záleží, posilujeme naši blízkost a důvěru.
6
Empatie není soucit (vyjádření lítosti bez pochopení situace) V empatické reakci nemusíme druhým dávat rady, stačí být účasten a vyslechnout, vcítit se do situace druhého.
7
Rozhodněte, zda uvedené výroky platí (ANO/NE):
Pro schopnost empatie je užitečné umět odložit své vlastní názory, hodnoty, předsudky. (ano) 2) Empatie může být vrozená, nebo ji lze studovat.
8
3) V empatické reakci projevíme svou lítost a soucit
3) V empatické reakci projevíme svou lítost a soucit. (ne) 4) Navrhněte tři povolání, která vyžadují rozvinutou schopnost empatie: (např. lékař, učitel, psycholog, manažer, herec, sociální pracovník…) Ve kterých povoláních není empatie upřednostňována? (např. dělník v pásové výrobě, mechanicky pracující člověk…)
9
Zdroje: Kolektiv autorů. Český jazyk a komunikace pro střední školy 1
Zdroje: Kolektiv autorů. Český jazyk a komunikace pro střední školy 1.díl. První vydání. Brno: Didaktis, s. ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.