Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Terénní zeměpisná exkurze
GEOGRAFIE Terénní zeměpisná exkurze On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium Vincence Makovského Nové Město na Moravě Vyučující: Mgr. Miloš Bukáček Expert: RNDr. Jaroslav Vávra, Ph.D.
2
Terénní exkurze či expedice? Proseč: geografický průzkum
Návštěva území Zjišťování údajů na místě „Objektivní“ popis /analýza Jeden dopředu daný výsledek Diskuse nad jedním pohledem Žák jako nezúčastněný pozorovatel Objevování území Zjišťování dat předem (kladení si otázek) a hledání přímo na místě Objektivní/subjektivní analýza, sebereflexe a interpretace Výsledek s otevřeným koncem Diskuse nad dvěma a více pohledy Žák, kterého se objevování dotýká (jeho vnitřního světa)
3
Koncept místního regionu a/nebo místa?
Místní region (více ZDE) Místo Geografická poloha Přírodní složky Socioekonomická část Využití územního plánu Popis a analýza Vychází z osobní zkušenosti a z každodenního života jedince v místě Geografická poloha (absolutní, relativní, relační, např. vztah domov-škola) Fyzickogeografická prostorovost Ekonomické aktivity z hlediska úživnosti/obživy Komunitní život (preference, hodnoty, postoje, identita), vztah lidí k územnímu plánu (normě) Vzájemné vazby: místo – prostředí – lidé (pohyb v místě) Vývoj v čase Sběr dat, analýza, hodnocení, internalizace (zvnitřnění)
4
Vytváření afektivní mapy (Lambert et al. 2004)
Zaznamenané pocity lidí v Proseči studenty gymnázia z Nového Města n.Mor. Bukáček 2011. Zaznamenávání nálady z Twitteru do Google Postup podle Lamberta: Nakresli oblast , kterou dobře znáš Zamysli se alespoň nad 10 pocity Vytvoř symboly pro každý pocit a vytvoř klíč Vlož symboly do mapy a okomentuj
5
Jaké dovednosti na exkurzi?
Návyky (automatické praktiky) Praktiky s přemýšlením Zorientování mapy Práce s buzolou … Sestavení dotazníku a jeho vyplňování Zakreslování trasy pohybu ... …
6
Jaká pravidla a jak organizovat exkurzi?
Které pravidlo a jak jej uplatňovat na exkurzi? Jak organizovat studenty ve skupinách (určovat členy nebo nechat vybírat)? Dávat přednost dopředu vybraným stanovištím nebo intuitivně využívat situací? Či něco jiného? Co jsou studenti schopni dělat samostatně a co je nutné řídit pevně (dohlížet, kontrolovat) Jak exkurzi hodnotit? Jaká kritéria?
7
Děkuji za pozornost. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a rozpočtem České republiky.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.