Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
12. Česko-Slovenský foniatrický kongres Praha 2014
Behaviorální metody v diagnostice sluchových vad u dětí. 12. Česko-Slovenský foniatrický kongres Praha 2014
2
Dělení audiol. metod dle Arlingera:
Subjektivní Behaviorální (psychoakustické) : prahová tónová audiometrie slovní audiometrie nadprahové testy, šumová, adaptační VRA Objektivní Akustické metody: tympanometrie + reflexy vlastní zvuky ucha - OAE Elektrofyziologické metody: evokované potenciály
3
Audiologic Guidelines for the Assessment of Hearing in Infants and Young Children
Behavioral observation • Visual Reinforcement Audiometry (VRA) • Conditioned Play Audiometry (CPA) Frequency-specific stimuli (prahová tónová audiometrie) Speech Audiometry • Physiologic Assessments, including o Acoustic Immittance, including tympanometry and acoustic reflex testing o Otoacoustic Emission (OAE) testing • Electrophysiologic Audiometry including o Auditory Brainstem Response (ABR) o Auditory Steady State Response (ASSR) audiometry
4
Behaviorální testy Přinášejí tři zásadní informace
Určení stupně sluchové ztráty Umožňují lokalizovat zdroj sluchových potíží U dětí umožňují předvídat vliv sluchového handicapu na vývoj verbální komunikace
5
Audiologic Guidelines for the Assessment of Hearing in Infants and Young Children
Behavioral observation • Visual Reinforcement Audiometry (VRA) • Conditioned Play Audiometry (CPA) Frequency-specific stimuli (prahová tónová audiometrie) Speech Audiometry
6
Conditional Play Audiometry (Audiometrie hrou)
Prahová tónová audiometrie Slovní audiometrie
7
Conditional Play Audiometry (Audiometrie hrou)
Prahová tónová audiometrie Z hlediska audiologie přináší nejvíce a nejúplnější poznání o stavu sluchu Je vždy základním vyšetřením, které se provádí vždy, pokud nejsou objektivní překážky. U dětí formou hry s hračkami
8
Conditional Play Audiometry (Audiometrie hrou)
Slovní audiometrie U dětí častěji formou percepčního testu Doplňuje poznání o rozumění řeči
9
Behavioral observation • Visual Reinforcement Audiometry (VRA)
Audiologic Guidelines for the Assessment of Hearing in Infants and Young Children Behavioral observation • Visual Reinforcement Audiometry (VRA)
10
Behavioral observation
Nezbytné k posouzení stavu komunikačních funkcí Hodnocení reakcí na zvukové podněty Matkou a dalšími příbuznými Odborníci
11
Hodnocení matkou ci dalšími príbuznými
Zásadní, pokud je matka schopna hodnotit vývoj komunikačních schopností Matka má neomezený časový kontakt s dítětem. Je však omezena citovou vazbou a nemá časový odstup.
12
Hodnocení odborníky střediska rané péče surdopedagogové
speciálně pedagogická centra foniatři Použití klasických zvukových zkoušek, pozorování při hře a činnosti atd. Časové omezení, ale odborný nadhled.
13
Behavioral observation • Visual Reinforcement Audiometry (VRA)
Audiologic Guidelines for the Assessment of Hearing in Infants and Young Children Behavioral observation • Visual Reinforcement Audiometry (VRA)
14
Visual reinforcement audiometry (VRA)
Standardizovaná behaviorální metoda Hodnocení reakcí na přesně frekvenčně i intenzitně definované zvuky Provádí se s podporou vizuální stimulace či vizuální podpory Z hlediska komunikace přináší nejvíce a nejúplnějších poznatků
15
Filozofie vyšetření malých dětí
16
Výhody VRA Kdykoliv opakovaně Bez zátěže pro dítě
Posouzení skutečné reakce na zvuky Korekce nastavení sluchadel
17
Navržený model Diagnostika stavu sluchu : Při korekci sluchu:
behaviorální (výpověď matky) behaviorální + objektivní Při korekci sluchu: první nastavení podle objektivního výsledku (BERA) korekce = vždy behaviorální
18
Které informace o stavu sluchu dítěte jsou nejvíce validní ?
1. výsledek novorozeneckého screeningu 2. výpověď matky 3. objektivní vyšetření pomocí BERA 4. vyšetření SSEP 5. žádné z výše jmenovaných
20
Jazyk a obličej Koza Prezident Zeman Primář Havlík Kůň Vůl
22
Děkuji
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.