Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Testování žáků (státní) – dosavadní zkušenosti
Martin Chvál hlavní manažer projektu Ipn Cesta ke kvalitě, NÚOV PedF UK v Praze, Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání Praha,
2
Státní projekty testování v ČR - ohlédnutí
5. třídy - Hodnocení výsledků vzdělávání žáků 5. ročníků ZŠ 9. třídy - Hodnocení výsledků vzdělávání žáků 9. tříd a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií 5. třídy 9. třídy 2004 Karlovarský 2005 Karlovarský, Liberecký, Pardubický 2006 Karlovarský, Liberecký, Vysočina Všechny kraje vyjma Prahy 2007 Všechny kraje 2008 V roce 2004 realizoval Cermat poprvé projekt testování na základních školách. Projekt proběhl pouze v Karlovarském kraji, zúčastnili se ho žáci 9. ročníků ZŠ. V roce 2005 se rozšířil na Karlovarský, Liberecký a Pardubický kraj. V roce 2006 byl projekt rozšířen již na celou ČR vyjma Prahy (Závěrečná zpráva … 2005). Důvodem vyloučení Prahy bylo to, že od roku 2005 byla tato aktivita spolufinancována z Evropského sociálního fondu (ESF) prostřednictvím projektu MŠMT Kvalita I a Praha stála v těchto projektech ESF samostatně. Projekt nesl název Hodnocení výsledků vzdělávání žáků 9. tříd ZŠ a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií 2006 (Závěrečná zpráva … 2006). V rámci projektu byly žákům zadány tři testy a žákovský dotazník. Testy byly zaměřeny na tyto oblasti: matematické dovednosti, dovednosti v českém jazyce a studijní dovednosti (tento test byl v roce 2007 přejmenován na test obecných dovedností). Testy a podmínky testování byly uzpůsobeny rovněž pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (Závěrečná zpráva … 2007). Projekt Hodnocení výsledků vzdělávání žáků 5. ročníků ZŠ 2006 navazoval na projektový cyklus Hodnocení výsledků vzdělávání žáků 9. ročníků. V roce 2005 byly do projektu zapojeny pouze základní školy z Karlovarského kraje, v roce 2006 z kraje Karlovarského, Libereckého a Vysočiny. V roce 2007 se do projektu mohly zapojit již ZŠ z celé České republiky. Projekt byl financován z rozpočtu MŠMT. V rámci projektu byly žákům 5. ročníků zadány tři testy a žákovský dotazník. Skladba testů byla zvolena v souladu se skladbou testů v projektech pro 9. třídy. Měl tak být zahájen proces systematického sledování vzdělávacích výsledků žáků v uzlových bodech jejich vzdělávací dráhy. Plné zhodnocení výsledků těchto projektů se očekávalo až časem. Předpokládala se příležitost vyhodnocovat data s ohledem na vývoj vzdělávací soustavy v ČR i v jednotlivých regionech, mohla být vytvořena metodika určení přidané hodnoty škol i individuálního pokroku jednotlivých žáků (Chvál 2007a) KVALITA I
3
Účast žáků v projektech
4
Problémy, které se ukázaly
Bylo řešeno v projektech Přístup ČŠI k adresným výsledkům škol Neposkytnuto Přístup zřizovatelů k adresným výsledkům škol Přístup veřejnosti k adresným výsledkům (žebříčky škol) Neposkytnuto, ale ukázala se hrozba z nedostatečného legislativního zajištění Jasná koncepce testů Bylo popsáno až ex-post v závěrečných zprávách Jasná specifikace cíle testování Prioritně deklarováno pro vlastní hodnocení školy Hlavní cíl: Pilotní ověřování
5
Možné (aktuální) cíle testování
Zpětná vazba pro školu (učitele) – autoevaluace školy Zpětná vazba pro žáky a rodiče Vyhodnocování kurikulární reformy Externí evaluace škol Sumativní hodnocení žáků – vliv na další vzdělávací dráhu (přijímací řízení)
6
Jak státní testování vidí veřejnost
Odpovědi asi poloviny respondentů, kteří se státním testováním souhlasí. Zdroj dat: PedF UK, ÚVRV, Median 2008
7
Vybrané klíčové charakteristiky projektů testování
účast škol: povinná, dobrovolná rozsah výběru škol: plošně, systematické pokrytí v delší časové periodě, vybraný vzorek, podle zájmu škol načasování: na začátku, na konci, „uprostřed“ daného stupně vzdělávání režim logistického zajištění: přísný, volný přístup k výsledkům: jen škola, jen žáci, navazující škola, zřizovatel, ČŠI koncepce zkoušek: jen DT, nutnost komplexních zkoušek, vhodná pestrost nabídky, … logický plátce: stát, zřizovatel, škola, rodiče úpravy pro SVP žáky: nutné, dobrovolné Cíl testování je rozhodující pro to, jak má být projekt vystavěn!
8
Jak naložit s výsledky testování
Sankční ?motivační? model „chudým brát a bohatým dávat“ Odměna pro školy, které si vybraly „lepší“ žáky? ? Adresné výsledky v rukou státu, resp. ČŠI, zřizovatelů škol Podpůrný model Identifikace míst potřebné podpory Nutnost vypracování systému podpory školám a žákům
9
Vztah RVP a testů – evaluační standardy?
Koncepční východisko pro DT Didaktické testy Koncepční východisko pro externí zkoušky Podpora učitelů pro interní hodnocení žáků
10
Shrnutí Nutnost neoddělovat od samého počátku vlastní testování od způsobu využití výsledků (kým, jak) rozhodnutí pro sankční či podpůrný model (včetně jeho dotvoření a finančního zajištění) jasná specifikace cíle(ů) testování podle toho zvolit adekvátní podobu projektu(ů) Nutnost závazku vytvoření neredukované podoby evaluačních standardů Pokud tyto předpoklady nebudou naplněny, může státní testování našemu vzdělávacímu systému více ublížit než prospět
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.