Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Analýza učebnic češtiny pro cizince
2
Zkoumané vlastnosti učebnic
OBSAH SROZUMITELNOST TEXTU STRUKTURA ILUSTRACE OTÁZKY, ÚLOHY, TESTY
3
Funkce učebnice 1 Tradiční: prezentační (uváděcí) stimulační motivační
4
Funkce učebnice 2 poznávací transformační systematizační upevňovací
kontrolní motivační
5
Funkce učebnice 3 sebevzdělávací řídicí koordinační
rozvíjející a výchovná diferenciační
6
Kritéria hodnocení učebnic
Základní faktory (praktické komponenty) Grafické faktory Faktory řídicí proces učení (struktura) Obsahové faktory Doplňky
7
Základní faktory (praktické komponenty)
první dojem formát, hmotnost kvalita vazby cena adresát, cílová skupina jazyk zprostředkovací časové rozvržení učiva
8
Grafické faktory grafické zpracování symboly, piktogramy obrázky
množství textu, poměr textu k ost. složkám mapy, grafy, tabulky
9
Faktory řídicí proces učení (struktura)
návaznost učiva ucelenost úrovní shrnutí tématu oddělení zákl. učiva od doplňujícího samostudium sebehodnocení
10
Obsahové faktory 1 komplexnost (ŘD, kompetence) aktuálnost informací
způsob výkladu, didaktická koncepce srozumitelnost výkladu názornost obtížnost výkladu množství úkolů a otázek zajímavost
11
Obsahové faktory 2 rozmanitost smysluplnost praktičnost informací
podpora tvořivosti „netradiční výukové metody, hry“ předjímání možných obtíží žáků mezipředmětové vztahy výtěžnost materiálu
12
Doplňky pracovní sešit slovníček gramatická příloha metodický průvodce
audio, příp. video, online atd. odkazy na jiné zdroje informací
14
Formulování úkolů podle kompetencí
JAZYKOVÉ SOCIOLINGVIST. DISKURZNÍ STRATEGICKÉ SOCIOKULTURNÍ SPOLEČENSKÉ Vytváří prostor pro pěstování schopnosti úspěšně komunikovat? Pěstuje schopnost užívat adekvátní jazykové prostředky? Seznamuje s reáliemi a pravidly společenského chování? Vytváří prostor pro výcvik strategií v nečekaných situacích? Dává možnost rozvíjet strategie pro vytváření různých typů textů?
15
Učebnice – předmět analýzy
Easy Czech (Elementary) Ondřej Štindl Akronym, Praha 2008 Lekce 3 – Místa s. 38 (+ 39) V restauraci, Na návštěvě
16
Obsah aktuální lekce 1 LEXIKUM místní předložky (v/na) místa byt
číslovky 11–19 práce
17
Obsah aktuální lekce 2 GRAMATIKA 6. pád časování sloves: 2. skupina
množné číslo podstatných jmen
18
Obsah aktuální lekce 3 KOMUNIKACE V restauraci, Na návštěvě
Telefonní konverzace Prosím Problémy s ano a ne Problémy v komunikaci
19
Rozvíjení komunik. kompetencí 1
Seznámení pozdravy Ahoj!/Dobrý den. → ne/formálnost Ahoj Tomáši!/Ahoj učiteli! → poloformálnost Ahoj!/Ahoj! → polarita vítání/loučení Dobré ráno!/Dobrý večer! → rozvržení dne Sbohem! → googlovština
20
Rozvíjení komunik. kompetencí 2
(Seznámení) představování Tomáš/Tomáš Boháček → ne/formálnost Boháček/Boháčková → přechylování profesor Boháček → profese, tituly profesor/ka → rod podání ruky → gesta, hierarchie
21
Rozvíjení komunik. kompetencí 3
(Seznámení) první fráze Jak se máš/máte? → ne/formálnost Jak se máš?/Těší mě. → interference Jak se máš? Špatně. → kultura Odkud jsi? Z Ostravy. → geografie podání ruky → proxemika, gesta
23
Formulování úkolů → Bloomova taxonomie
TVOŘENÍ HODNOCENÍ ANALÝZA APLIKACE POROZUMĚNÍ ZAPAMATOVÁNÍ
24
Bloomova taxonomie → „aktivní slovesa“
VYTVOŘTE, SLOŽTE TVOŘIT OVĚŘTE, URČETE HODNOTIT POROVNEJTE, SEŘAĎTE ANALYZOVAT VYBERTE, VYTVOŘTE APLIKOVAT POROVNEJTE, PŘEDVÍDEJTE POROZUMĚT POJMENUJTE, UKAŽTE ZAPAMATOVAT
25
Aktivní slovesa pro formulování úkolů
APLIKACE POROZUMĚNÍ ZNALOST
26
Znalost – aktivní slovesa
vyjmenovat najít pojmenovat umístit seřadit ukázat označit reprodukovat vybrat vybavit si popsat deklamovat definovat
27
Porozumění – aktivní slovesa
parafrázovat převyprávět přiřadit seřadit zdůvodnit třídit uvést příklad najít rozdíl vysvětlit nakreslit schéma uspořádat definovat porovnat popsat shrnout
28
Aplikace – aktivní slovesa
připravit upravit rozvinout vybrat předvídat diskutovat zařadit reagovat argumentovat vyřešit prezentovat obhajovat uspořádat ptát se vyvrátit použít kombinovat posoudit přizpůsobit představit si zaujmout utvořit vylíčit podpořit nakreslit vylepšit
29
Formulování úkolů – cíl
Přeložte věty. APLIKACE Máma je krásná. Přeložte tato slovní spojení. POROZUMĚNÍ krásná máma Přeložte uvedená slova. ZNALOST máma, být, krásný
31
Aktivity dle ŘČ receptivní x produktivní klíčová slovesa (instrukce)
míra podrobnosti cíl
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.