Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
jen pro vnitřní potřebu
Instruktor lyžování © 2010 jen pro vnitřní potřebu Metodická komise OSÚ ZL
2
Technika - dovednosti O B S A H 1 hod. Sportovní trénink
Základní pojmy, tělesná zátěž, reakce - superkompenzace, adaptace - kumulativní efekt, hodnocení zátěže Kondice - schopnosti Pohybové schopnosti - síla, rychlost, vytrvalost, koordinace, pohyblivost Technika - dovednosti Didaktické pokyny, model motorického učení, závěry pro praxi
3
zatížení sportovní výkon zotavení Základní pojmy genetika životospráva
Sportovní trénink Základní pojmy zatížení kondice technika psychika taktika genetika sportovní výkon zotavení životospráva
4
klidových hodnot) trvá
Tělesná zátěž (průběh): klid (předstartovní stav) - zátěž (trénink / závod) - zotavení Zátěž vyvolá okamžité funkční změny ve vteřinách Zotavení (návrat klidových hodnot) trvá minuty až hodiny REAKCE = odpověď na ZÁTĚŽ
5
Po zátěži probíhají velké metabolické změny hodiny až dny a vzniká super - kompenzace (vyšší výkon)
6
ADAPTACE = Trvalé a dostatečné zatěžování vede v týdnech a měsících
k adaptaci, která vytvoří kumulativní efekt (KE) (vysokou výkonnost a sportovní formu) Velikost zatížení: * Doba trvání cvičení * Intenzita cvičení * Počet opakování * Interval a způsob odpočinku ADAPTACE = přizpůsobení se ZATÍŽENÍ Ukazatele hodnocení zatížení (podnětu): Druh * Síla * Doba trvání * Frekvence opakování
7
VELKÁ BARVA slabě červená červená až bílá
Hodnocení zátěže (subjektivní příznaky) BARVA slabě červená červená až bílá POCENÍ slabé značné i pod pasem DÝCHÁNÍ zrychlené velmi rychlé, ústy, nepravidelné POHYBY správné nekoordinované POCITY bez stížností únava, bolí nohy a hlava, závratě, zvracení MALÁ únava VELKÁ únava Podle: ZOTOV (1950)
8
Dědičné vrozené vlohy a schopnosti (genotyp) i získané
Kondice - schopnosti Dědičné vrozené vlohy a schopnosti (genotyp) i získané osvojené znaky - dovednosti (fenotyp) v pohybovém chování
9
Síla (S)-rychlost (R)-vytrvalost (V)-obratnost (O)-pohyblivost (P)
a vzájemné propojení motorických schopností Upraveno podle ČELIKOVSKÝ (1990)
10
Technika - dovednosti 1 2 3 4 Podrobné informace o motorickém učení
jsou v přednášce Pedagogika a psychologie
11
„uzavřené“ „otevřené“
Pohybové dovednosti - druhy „uzavřené“ prováděné ve stálých podmínkách „otevřené“ prováděné v proměnlivém prostředí Upraveno podle FARFEL (1975), VÉLE (1982), JAVŮREK (1986), WHITTING (1971), POULTON (1957), SELLS-TOLMAN-HENRY (1960), FUKUOKA (1971), SCHNABEL (1987), ČELIKOVSKÝ (1979)
12
Hodnocení pohybových dovedností
ŠKÁLA (graf) Bez- vadně v terénu S chybami na lehkém svahu Nezvládá jízdu analýza záznamu pohybu goniometrie - měření úhlů částí těla např. v kotoulu letmo, při navazovaných lyžařských obloucích a pod. A 209o B testy a řetězce činností přihrávky, zásahy terče, dribling, uvolnění - dvojtakt - střelba, test základních oblouků, jízda po 1 lyži a pod. pozorování a škálování hodnocení uzlových bodů, známkování, stupně kvality, seznam prvků, grafické a numerické škály, bodování v gymnastice a v dalších tzv. „neměřitelných“ sportech C
14
K o n e c Autorský kolektiv: KOMEŠTÍK B., FINKOVÁ D., KRNÁČ P. a NOVÁK M.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.