Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Proměny člověka v průběhu života
Mgr. Michal Oblouk
2
RANÉ DĚTSTVÍ - NOVOROZENEC
první měsíc života složitější orgány se stále vyvíjejí (játra, ledviny), nejpomaleji a nejdéle se vyvíjí systém vyšší nervové činnosti adaptace na nové prostředí dítě je odkázáno na péči druhých lidí velká potřeba spánku ( hodin denně) je vybaven vrozenými/nepodmíněnými reflexy – sací, obranný a úchopový základem orientace v prostředí je zrakové vnímání (lidský obličej), značný rozsah slyšení (je citlivý na vysoké tóny), preference matčina hlasu, chuťově a čichově vnímá je schopen rozlišovat dotek, teplotu a změny polohy má dobře vyvinutý tukový polštář, narůžovělou kůži, jemné vlasy, velkou hlavu, dlouhý trup, krátké končetiny, páteř tvoří jediný oblouk
3
RANÉ DĚTSTVÍ - KOJENEC do konce 1. roku
dítě je svou výživou odkázáno především na mléko, nejlépe mateřské rychlý tělesný i duševní vývoj dvojesovité prohnutí páteře se tvoří postupně se vzpřimováním dítěte růst dolních a horních řezáků slovní zásoba obsahuje asi 3 – 5 slov prospí 14 hodin denně otáčí hlavičku, uchopí předměty ve své blízkosti, sleduje dění ve svém okolí, sahá po věcech, zvedá hlavičku, převaluje se z jedné strany na druhou, vzpřímí hlavičku, samostatně sedí, leze po čtyřech, chodí, žvatlá, rozlišuje barvy
4
RANÉ DĚTSTVÍ - BATOLE trvá do 3 let
vyvíjí se pohybové schopnosti - dítě leze a chodí do konce 2. roku se prořezávají mléčné zuby, rostou vlasy začíná mluvit, rozeznávat blízké osoby učí se základním hygienickým a společenským návykům a osamostatňuje se v řadě životních funkcí - příjem potravy, udržování čistoty miluje hry s materiálem napodobuje dospělé pozná samo sebe v zrcadle, dovede se pochválit, bývá zklamáno vlastním nezdarem, záleží mu na tom, aby projevilo svou samostatnost, začne o sobě mluvit v první osobě dítě si postupně začíná hrát společně s jinými dětmi do života vstupuje řád s celou soustavou různých „Musíš!“ a „Nesmíš!“, objevuje se i trest
5
PŘEDŠKOLNÍ VĚK do 6 let mění se tělesné rozměry - rychlý tělesný růst
rozvíjejí se paměť, představy, řeč, myšlení dítě touží po činnostech v dětském kolektivu (školka) hlavní činností je hra, velmi dobře chápe pravidla hry a dodržuje je, velká obliba pohádek období prvního vzdoru, často si vymýšlí (bujná fantazie), dítě má pocit, že je středem světa začíná výměna dětského chrupu je šikovnější, pohyblivější a mrštnější rády napodobují činnosti dospělých, chtějí dělat všechno samy, učí se hrát různé role
6
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK trvá do 12 let
období první vytáhlosti, dále pokračuje období pomalého růstu a vývoje tělesné tvary se zaoblují, začínají se prořezávat trvalé zuby dítě začíná chodit do školy a stává se společenským - musí se soustředit i na věci méně přitažlivé (učení) a podřídit se časovému rozvrhu, zvyknout si, že má také nějaké povinnosti, které musí plnit
7
PUBERTA od 12 do 15 let, střední školní věk
období a proces tělesných změn, při kterých se tělo dítěte mění na tělo fyzicky dospělého člověka schopného se rozmnožovat vstupují v činnost pohlavní žlázy, vytvářejí se druhotné pohlavní znaky, urychluje se růst (mění se proporce těla) dívky - růst poprsí, první chloupky, menstruace, změny kůže (akné) chlapci - začnou růst chlupy na různých místech, začne se vyvíjet sperma (zvětšení varlat), změna hlasu (mutace), změny kůže začne si uvědomovat svou osobnost, napodobuje myšlenky, které jsou charakteristické pro jeho dobu, nebo napodobuje nějaký svůj idol, bouří se proti autoritám, obzvlášť proti rodičům začne navazovat a poznávat přátelství a lásku a v tomto věku pozná také násilí a zklamání, probíhají náhlé změny nálad (podrážděnost, přecitlivělost), usiluje o samostatnost, zvýšená kritičnost neustále pozoruje svoje tělo a jeho změny rozvíjí se samostatné logické a vztahové myšlení dostáváme občanský průkaz, volba povolání
8
STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK adolescence, od 15 do 18/20 let, návštěva střední školy růst do výšky se výrazně zpomaluje a později se úplně zastaví období kritické a rizikové - radikální a rychlá změna člověka v celé své biologické, psychické a sociální sféře dosažení pohlavní dospělosti, počátek sexuálního života u chlapců se dokončuje vývoj tělesného ochlupení a relativně mohutní a sílí svalstvo, zvyšuje se tělesná výkonnost a zdatnost jsou vyvinuty všechny formy myšlení charakteristické pro dospělost, rozvíjí se sebevědomí, sebejistota, samostatnost mládež hledá vlastní identitu, formuje svoji odlišnost od ostatních a vytváří si svůj vztah ke společnosti trvalejší zájmy a záliby - důležité jsou sport a hudba uvolnění z pevné závislosti na svých rodičích
9
DOSPĚLOST od 18 do 60 let rodičům končí rodičovská práva, povinnosti i finanční odpovědnost k dané osobě zákonem jsou umožněny: manželství, volby, zaměstnání, řidičský průkaz, konzumace alkoholu založení rodiny, stává se rodičem, později prarodičem, možné krize partnerských vztahů stává se zaměstnancem nebo podnikatelem přebírá odpovědnost za svůj život i za život svých blízkých je zcela zodpovědný za své činy, při provinění může být potrestán a podle zákona odsouzen touha po pohodlí, klidu a životních jistotách
10
ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Novorozenec
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.