Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
VYS_32_INOVACE_488_Hodnota pH. NÁZEV ŠKOLY
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU VYS_32_INOVACE_488_Hodnota pH. NÁZEV ŠKOLY Vyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední odborná řemesel a služeb, Strakonice, Zvolenská 934 AUTOR Bc. Petra Turková TEMATICKÝ CELEK Kadeřnické materiály ROČNÍK 2.ročník DATUM TVORBY ANOTACE Tento materiál je určený pro žáky 2. ročníku, oboru Kadeřník , přibližně na 30 – 40 minut. Interaktivní forma by měla žákům usnadnit výklad učiva a zároveň praktické procvičení získaných vědomostí a ověření si, zda učivo zvládli. METODICKÝ POKYN Prezentace obsahuje výkladovou část, která žákům objasní význam určení hodnoty pH roztoků pro práci kadeřníka, rozdělení hodnot a stupnici pH. V praktické části si žáci vyzkouší, zda sami určí acidobazický charakter roztoku a hodnotu pH.
2
Acidobazický charakter roztoků
Hodnota pH Acidobazický charakter roztoků
3
Význam určování hodnoty pH
pro práci s kadeřnickými materiály (přípravky) zjištění, zda je roztok kyselý, neutrální, zásaditý určení koncentrace roztoku a acidobazický charakter zjištění poměru kladných a záporných iontů v roztoku
4
Odvození hodnoty pH Druhy roztoků Stupnice pH Měření hodnoty pH Výpočet pH
5
Odvození hodnoty pH C = látková koncentrace (mol/l-1) H3O+
= oxionový kationt - nositel kyselosti OH- = hydroxidový aniont - nositel zásaditosti Kv = iontový součin
6
Druhy roztoků C(H3O+) = C(OH-) C(H3O+) ˃ C(OH-) Zásaditý roztok
Neutrální roztok Oxionové kationty v rovnováze s hydroxidovými anionty C(H3O+) = C(OH-) Kyselý roztok Oxionové kationty v převaze C(H3O+) ˃ C(OH-) Zásaditý roztok Hydroxidové anionty v převaze C(H3O+) ˂ C(OH-)
7
Stupnice pH Rozsah hodnot 0 – 14 Hodnoty 0 – 6 Kyselé prostředí
Hodnota Neutrální prostředí Hodnoty 8 – 14 Zásadité prostředí
8
Měření hodnoty pH pomocí indikátorových papírků přístrojem pH metr
9
Výpočet charakteru roztoku a
určení hodnoty pH C (H3O+) = 10 – 5 mol/l – 1 C ( OH-) = ? C ( H3O+) x C ( OH-) = 10 – 14 10 – 5 x C ( OH-) = 10 – 14 C ( OH-) = 10 – 14/ 10 – 5 C ( OH – ) = 10 – 9 mol/l – 1 10 – 5 ˃ 10 – 9 Roztok je kyselý, Hodnota pH = 5.
10
Procvičování C (H3O+) = 10 - 2 mol/l – 1 C ( OH-) = ?
Urči kyselost roztoků a hodnotu pH. C (H3O+) = mol/l – 1 C ( OH-) = ? C (H3O+) = mol/l – 1 C ( OH-) = ?
11
Výpočet C ( H3O+) x C ( OH-) = 10 – 14 10 – 2 x C ( OH-) = 10 – 14
C ( OH – ) = 10 – 12 mol/l – 1 10 – 2 ˃ Roztok je kyselý, hodnota pH = 2.
12
Výpočet: C ( H3O+) x C ( OH-) = 10 – 14 10 – 7 x C ( OH-) = 10 – 14
C ( OH – ) = 10 – 7 mol/l – 1 10 – 7 = Roztok je neutrální, hodnota pH = 7.
13
Použitá literatura: Peterka, Kocourek, Podzimek. Materiály pro 1. – 3. ročník učebního oboru Kadeřník. 3. vydání, Praha: Informatorium, ISBN 80 – – 38 – 6. Václav Krs, Materiály I pro 1. a 2. ročník oboru Kosmetička. Vydání první, Praha: Informatorium, ISBN 80 – – 73 – 4.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.