Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Autor: Ing. Sikorová Renata

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Autor: Ing. Sikorová Renata"— Transkript prezentace:

1 Autor: Ing. Sikorová Renata
Velkoobchod VY_32_INOVACE_Sikorová_ Druhy škod, povinnosti při předcházení škodám Autor: Ing. Sikorová Renata Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/ – Individualizace a inovace výuky

2 Anotace Žáci se seznámí s: vysvětlením pojmu škoda;
příčinami vzniku škod; rozdělením škod; povinnostmi zaměstnanců a zaměstnavatelů při předcházení škodám.

3 Při plnění pracovních povinností může dojít ke škodě (zaměstnanec poškodí stroj, odcizí svěřené zboží, nářadí..). Zaměstnavateli vznikne škoda – zmenší se jeho finanční nebo majetkový základ. Poté se musí řešit: – výše škody, - porušení předpisů, - druh škody, - způsob její náhrady.

4 Škody zaviněné, které vzniknou:
z nedbalosti (zaměstnanec nechtěl škodu způsobit, jednal nedbale – nešetrně zacházel s pokladnou); v opilosti nebo pod vlivem omamných látek (náhrada škody v plném rozsahu); porušením povinností nebo opomenutím (zaměstnanec nevykonal uloženou práci, jak mu to vyplývá z pracovní smlouvy);

5 neodbornou činností (neodborná manipulace se zbožím nebo nástroji);
úmyslně (zaměstnanec jednal s úmyslem něco poškodit, úmyslné jednání je charakterizováno v trestním zákoně).

6 Pro potřeby obchodu rozdělujeme škody takto:
Škody zaviněné z nedbalosti, v opilosti nebo pod vlivem omamných látek, porušením povinností, neodbornou činností, úmyslně. Škody nezaviněné vlivem přirozených úbytků na zboží, vlivem nenadále živelné pohromy, vlivem krádeže.

7 Povinnosti zaměstnanců a zaměstnavatelů při předcházení škodám
chovat se tak, aby nedocházelo ke škodě na zdraví a majetku; upozornit nadřízeného pracovníka na hrozící nebezpečí, které může způsobit škodu; zakročit, jestliže je to třeba k odvrácení hrozící škody podnikateli nebo firmě; nemusí zakročit v případě, že mu v tom brání okolnosti nebo by se tím vystavil ohrožení sebe nebo spolupracovníků zjistí-li pracovník, že nemá vytvořeny pracovní podmínky, je povinen závadu nahlásit svému nadřízenému.

8 Povinnosti zaměstnavatelů:
zaměstnancům vytvořit takové pracovní podmínky, aby mohli plnit své pracovní úkoly; odstranit zjištěné závady; kontrolovat, zda zaměstnanci plní své úkoly tak, aby nedocházelo ke škodám.

9 POUŽITÁ LITERATURA KAPLOVÁ, Františka. Obchodní provoz pro střední odborná učiliště: obor prodavač. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2001, 147 s. ISBN


Stáhnout ppt "Autor: Ing. Sikorová Renata"

Podobné prezentace


Reklamy Google