Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Myšlení a myšlenkové operace
DUM_17
2
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 ICT INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY ICT Název a číslo materiálu: ODS_32_INOVACE_JTD1A_17 Vytvořeno: Autor: Mgr. Martina Hašková Vyučovací předmět: Psychologie Ročník: I. ročník SOŠ Výsledky vzdělávání dle RVP: Žák objasní podstatu myšlení, na konkrétních příkladech vysvětlí základní formy myšlení a myšlenkové operace. Typ interakce: Kombinované Druh výukového zdroje: Prezentace Klíčová slova: Myšlení, myšlenkové operace, pojem, soud, úsudek, analýza, syntéza, indukce, dedukce Anotace: Didaktický učební materiál je určen pro žáky maturitních oborů SOŠ. Je zaměřen na prezentaci základních pojmů vztahujících se k tématu psychologie osobnosti. Lze využít jako samostatný studijní materiál,
3
Myšlení = zprostředkovaný způsob poznání skutečnosti
Poznáváme vzájemné souvislosti příčin a následků jednotlivých jevů Myšlení je na rozdíl od vnímání zprostředkované
4
Formy myšlení Základním stavebním kamenem myšlení je POJEM:
- obsahuje podstatné znaky určené skupiny jednotlivých předmětů či dějů, je jejich zobecněním. (např. strom, ovoce)
5
SOUD = vyjádření vztahu mezi dvěma pojmy. Např.: „Kovy jsou vodiče“. „Dům má střechu a okna“.
6
ÚSUDEK = odvození nového soudu z jiných známých soudů např. Kovy jsou vodiče (1. soud) Železo je kov (2. soud) Železo je vodič (úsudek)
7
Typy úsudků: Indukce – vyvozování obecného tvrzení z jednotlivých případů. Př.:Chalupa má komín, vila má komín, činžák má komín = domy mají komíny. Dedukce - aplikace obecného poznatku na konkrétní případ. Př.: Ovoce obsahuje vitamíny = hruška má vitamíny.
8
Základní myšlenkové operace
Analýza = myšlenkové dělení celku na části. Syntéza = spojování částí v celek.
9
Další myšlenkové operace
Abstrakce = vyčleňování, vybírání podstatných vlastností, jevů či předmětů. Konkretizace = od abstraktních pojmů ke konkrétním. Např.: živý organismus – obratlovec – savec – člověk.
10
Analogie = vypozorování poznatků o nějakém předmětu, či jevu na základě podobnosti s jinými předměty a jevy. např. Je stejně vysoký jako jeho otec. Zobecnění (Generalizace) = spojování předmětů a jevů do určitých tříd, skupin podle shodných, společných znaků. např. Písemnou práci psala celá třída.
11
Rozhodněte, o jakou myšlenkovou operaci se jedná:
Úkol č.1 Rozhodněte, o jakou myšlenkovou operaci se jedná: V obchodě už neměli rohlíky, proto jsem koupila housky. GENERALIZACE/ ANALOGIE Strom je růstová forma vyšších rostlin. Prýt (nadzemní část) stromu se skládá ze zdřevnatělé nevětvené spodní části - kmene, který se v určité výšce nad zemí dělí na jednotlivé větve. Horní část stromu, kde dochází k větvení, se nazývá koruna. ANALÝZA / SYNTÉZA
12
Úkol č. 2 Vytvořte úsudek tak aby obsahoval tato tři slova: jablko, ovoce, vitamíny. ……….. obsahuje………….. ……… je ………….. __________________________ …………………………………
13
Zdroje AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DVOŘÁK, J. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: Didaktis, 2008, ISBN HELUS, Z. Psychologie pro gymnázia. Praha: Fortuna, 1995, ISBN :
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.