Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
HSSE standard stáčení paliv v ČR
Mimořádné události při stáčení paliv Seminář: „Bezpečnostní standardy při distribuci PHM“ Praha ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
2
Nejen stáčení autocisteren, celá distribuce PHM je velmi riziková
Přeprava Skladování Plnění autocisteren Přeprava po silnici na místo určení Bezpečné místo stáčení Bezpečný proces stáčení Rizikem je i cesta prázdné AC zpět ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
3
ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
Rizika při distribuci Eliminace rizik je klíčová – minimalizuje mimořádné události Společné pracovní postupy a vybavení ochrannými pomůckami zaměstnanců různých zaměstnavatelů Povinnost vzájemné informovanosti o rizicích a potřeba koordinovaného postupu Na půdě ČAPPO vznikají bezpečnostní standardy pro rizikové činnosti za účelem sjednocení pro zúčastněné Standardy jsou veřejně dostupné na ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
4
Rizika při stáčení autocisteren
Proces probíhá zpravidla v prostoru veřejných čerpacích stanic Manipuluje se zde s nebezpečnými věcmi - hořlavinami Vznikají rizika úniku do ŽP, výbuchu a požáru Bezpečnostní rizika (nepovolené manipulace s produkty, kriminální činnost) Technologická rizika (smíchání produktů, narušení kvality, negativní dopad na zákazníky) ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
5
Mimořádné události - stáčení autocisteren
Dopravní nehody Požár, výbuch Pracovní úrazy Kriminální činnost zúčastněných osob Smíchání produktů Prodej závadného produktu - negativní dopad na zákazníky ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
6
Standard ČAPPO - Stáčení autocisteren sjednocení:
BOZP a PO Minimální ochranné pracovní pomůcky Technické vybavení (stáčecí místa, autocisterny) Společný obdobný pracovní postup Obdobné odpovědnosti zúčastněných stran ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
7
ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
Osvědčená praxe Místo stáčení je nutno řádně dopravně zabezpečit ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
8
Základem standardu je stanovení odpovědnosti účastníků procesu
Přejímající zejména odpovídá za: Zabezpečení volného příjezdu pro AC a místa stáčení Technický stav místa stáčení (vodohospodářsky zabezpečená plocha, zemnící bod, místní dopravní situace) Stanovení způsobu stáčení a zajištění podmínek na základě požárně bezpečnostního řešení stavby ČS (stáčení za provozu nebo při uzavření ČS) Zamezení přístupu do prostoru stáčení nepovolaným osobám ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
9
ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
Osvědčená praxe Přehledné a jednoznačné označení produktů je klíčové ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
10
Základem standardu je stanovení odpovědnosti účastníků procesu
Dopravce zejména odpovídá za: Včasnou avizaci příjezdu příjemci Řidiče, jeho výbavu a pracovní postup Vozidlo, jeho výbavu a technický stav Bezpečnou a legislativně korektní přepravu nákladu Obsluhu vozidla ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
11
ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
Osvědčená praxe Zodpovědní řidiči dopravce a vaši příjemci dodávek jsou klíčem k minimalizaci mimořádných událostí ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
12
Základem standardu je rozdělení odpovědnosti účastníků procesu
Společně řidič dopravce a příjemce odpovídají za to: Že nezahájí proces stáčení, dokud není stáčecí místo s přistaveným vozidlem plně zabezpečeno Že nepřipustí během procesu pohyb nepovolaných osob a rizikové činnosti v prostoru stáčení cisterny Že v případě výskytu nepovolaných osob nebo jakékoliv jiné rizikové situace okamžitě přeruší proces stáčení a eliminují vzniklá rizika ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
13
Základem standardu je rozdělení odpovědnosti účastníků procesu
Dále dopravce a příjemce odpovídají i za to: Že nebude stáčeno při atmosférických výbojích Že jsou všichni účastníci stáčení vybaveni odpovídajícími ochrannými pracovními pomůckami a že je správně používají Že během procesu dodržují stanovené postupy a legislativu Že v případě jakéhokoliv podezření na smíchání produktů okamžitě zastaví prodej a nedopustí tak poškození koncových zákazníků ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
14
ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
Před dodávkou na ČS: Dopravce avizuje příjemci čas příjezdu vozidla Příjemce zajistí, že na místě bude přítomna osoba poučená a oprávněná převzít dodávku Příjemce zabezpečí volný příjezd k ČS Příjemce zabezpečí pro AC příjezd ke stáčení Příjemce zajišťuje předepsanou protipožární výbavu místa stáčení ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
15
ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
Příjezd AC na ČS Řidič zaparkuje AC na místě stáčení Řidič aktivuje výstražná přerušovaná světla Řidič zabezpečí vozidlo proti pohybu (založí klíny) Pokud se ČS uzavírá, příjemce umístí před místo stáčení přenosnou dopravní značku B1 „Zákaz vjezdu všech vozidel“ Řidič rozmístí okolo AC výstražné kužely k vymezení prostoru stáčení ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
16
ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
Obecně platí vždy: Pokud je jakákoliv pochybnost o správnosti postupu O technologickém provedení stáčení O značení stáčecích hrdel O správnosti připojení hadic O bezpečnosti nebo o jakémkoliv dalším aspektu Vždy se proces zastaví, je kontaktován nadřízený, a pokračovat lze až po vyjasnění pochybností ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
17
ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
Po příjezdu Řidič podle dodacího listu ověří správnost místa dodání a dodávaných produktů Řidič předloží příjemci dodací nákladní list a atest k dodávce Příjemce provede kontrolu dokladu, že souhlasí místo dodání, a množství a druh produktů, ověří si atest Příjemce provede kontrolu plombování cisterny podle údajů v dokladech k dodávce, alternativně jiný způsob zabezpečení AC (elektronický zámek / el.plomba) Nejpozději v tuto chvíli řidič uzemní vozidlo na zemnící bod (podle technického provedení AC) ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
18
ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
Před stáčením Řidič překontroluje plombu na víku stáčecí šachty příjemce (individuální postupy) Příjemce vždy vybaví stáčecí místo hasícími přístroji připravenými v pohotovostním stavu Příjemce odemkne a otevře řidiči stáčecí šachtu Příjemce předává řidiči stáčecí šachtu čistém stavu, pokud jsou zjištěny nečistoty ve stáčecí šachtě, proces se zastavuje, a je třeba provést řešení tohoto stavu, za který je odpovědný příjemce dodávky (individuálně stanovené postupy) ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
19
ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
Před stáčením Příjemce potvrdí řidiči stáčení prvního produktu po ověření stáčeného množství, zda se toto množství do nádrže vejde. Dále jsou používány dvě varianty podle vnitřních pravidel společností 1) Odpovědnost obou stran za správnost připojení hadice a písemné potvrzení správnosti připojení hadice na správné hrdlo nádrže příjemcem před spuštěním produktu 2) Plná odpovědnost řidiče dopravce za stočení správného produktu do správně označeného hrdla ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
20
ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
Před stáčením 1) Při odpovědnosti obou stran Příjemce určí stáčecí hrdlo pro produkt Řidič připojí stáčecí hadici na určené stáčecí hrdlo Příjemce po dvojí kontrole písemně potvrdí správnost připojení hadice Teprve po písemném pokynu může řidič spustit produkt do nádrže ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
21
ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
Před stáčením 2) Při plné odpovědnosti řidiče dopravce Příjemce předá řidiči stáčecí šachtu s řádně označenými plnícími hrdly Příjemce potvrdí, že se produkty do nádrží vejdou a že může stáčení začít Řidič dále připojuje hadice sám dle označení armatur Po dvojí kontrole správnosti připojení řidič začíná stáčet sám ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
22
ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
Stáčení produktů Řidič připojí hadici pro zpětné jímání par (pro NM nemusí být zpětným odvodem par ČS vybavena) Řidič před spuštěním produktu do nádrže ČS provede dvojí kontrolu připojení stáčecí hadice Po provedení dvojí kontroly připojení hadice otevře stáčecí cestu a spustí produkt do nádrže ČS Po spuštění prvního produktu je doporučeno s přejímajícím odsouhlasit správnost připojení podle pohybu zásob ve stáčené nádrži (individuální postupy) ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
23
ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
Osvědčená praxe Doporučují se barevně odlišené hadice pro různé druhy produktů a moderní cisternovou techniku ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
24
ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
Stáčení produktů Po spuštění prvního produktu řidič s přejímajícím připravují stáčení dalšího produktu Předchozí popsaný postup se opakuje Zakazuje se vyjímat z úložných prostor AC a připojovat více než jen 1 hadici určenou pro konkrétně stáčený produkt (individuální postupy) Doporučuje se striktní zákaz připojovat a začít stáčet dva produkty současně (individuální postupy) Doporučuje se barevné odlišení hadic ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
25
ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
Stáčení produktů Během stáčení řidič sleduje jeho průběh Kontroluje těsnost všech spojů Nesmí opustit místo stáčení Řidič s přejímajícím mají pod kontrolou zabezpečení místa stáčení a pohyb nepovolaných osob v tomto prostoru Řidič musí být připraven k okamžité reakci v případě jakéhokoliv nestandardního průběhu Přejímající nemusí být celému procesu přítomen ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
26
Při ukončení stáčení produktů
Řidič se při ukončení stáčení ujistí o vypuštění celého obsahu komor do nádrže příjemce Prokáže příjemci stočení celé dodávky Řidič nechá uplynout relaxační dobu pro vyrovnání elektrostatického náboje Odpojí stáčecí hadici nejdříve na straně AC a vyprázdní její obsah opakovaným nadzvednutím hadice do stáčecího hrdla zásobované nádrže a hadici uloží Odpojí i hadici pro zpětné jímání par a hadici uloží ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
27
ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
Po stočení produktů Řidič odpojí uzemnění AC Řidič uzavře hrdla ve stáčecí šachtě Provede zaplombování hrdel v šachtě (individuální postupy) Řidič předá stáčecí šachtu příjemci v čistém stavu Příjemce překontroluje stáčecí šachtu Příjemce uzavře a uzamkne stáčecí šachtu Řidič provede zaplombování šachty (individuální postupy) ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
28
ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
Po stočení produktů Řidič odstraní a uloží výstražné kužely Příjemce uklidí protipožární zabezpečení (případně přenosnou dopravní značku B1) Příjemce provede vyhodnocení dodávky, její příjem a zpracuje předepsané doklady (individuální postupy) V případě zjištění rozdílů a nesrovnalostí jsou stanoveny jednotlivými společnostmi individuální postupy Řidič potvrdí příjemci čísla plomb a správnost údajů na dohodnutých dokladech (individuální postupy) ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
29
ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
Po stočení produktů Příjemce potvrdí řidiči převzetí dodávky na dodacím nákladním listu a případně další dohodnuté doklady (individuální postupy) Příjemce potvrdí řidiči správnost zaplombování AC na dohodnutém dokladu pokud není stanoven jiný způsob zabezpečení AC (elektronický zámek/el.plomba) Příjemce obnoví prodej na ČS, případně na odstavených stojanech (při stáčení za provozu) Řidič odstraní zakládací klíny a odjíždí z ČS ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
30
ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
Osvědčená praxe je: Přesně definovat jednotlivé činnosti všem účastníků postupu Přesně definovat odpovědnost účastníků za dílčí části Omezit co nejvíce společnou odpovědnost řidiče/příjemce a srozumitelně ji rozdělit Eliminovat lidský faktor vhodnou softwarovou podporou Eliminovat lidský a technický faktor moderním technickým vybavením používané autocisterny ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
31
ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
Osvědčená praxe Minimalizace rizik lze dosáhnout jen pokrytím všech rizikových faktorů v procesu, nelze žádný pominout RIZIKOVÉ FAKTORY: Organizace procesu Přesná definice provedení a odpovědnosti Lidský faktor Technický faktor ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
32
ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
Děkuji za pozornost ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.