Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Chyby při zadávání dotovaných veřejných zakázek
2
Okruhy pochybení na straně zadavatele
Při administraci Při realizaci Formální pochybení Materiální pochybení Neúmyslné pochybení Úmyslné pochybení Postih podle ZVZ Postih dle smlouvy o poskytnutí dotace Postih dle TZ
3
Proces veřejné zakázky
Definování potřeby Příprava ZD a ZŘ Výběr dodavatele Realizace plnění
4
Definování potřeby Účelové s cílem odčerpat veřejné prostředky
Zadavatel požaduje plnění, které reálně nepotřebuje Zadavatel požaduje objem, který je předimenzovaný
5
Proces veřejné zakázky
Definování potřeby Příprava ZD a ZŘ Výběr dodavatele Realizace plnění
6
Příprava ZD a ZŘ Stanovení předpokládané hodnoty Dělení Slučování VZ
Nepřímé ovlivnění vůle dodavatelů podat nabídku Záměna termínů předpokládaná hodnota a maximální hodnota Dělení Slučování VZ S cílem omezit soutěž; s cílem omezit působnost zákona Diskriminační technické podmínky Omezení možné účasti dodavatelů, cíl zvýhodnit předem osloveného dodavatele
7
Příprava ZD a ZŘ Netransparentní a diskriminační kvalifikační předpoklady Riziko omezení přístupu významnému podílu dodavatelů; účelem zvýhodnit „domluveného“ dodavatele Může být stanoveno neúmyslně ve snaze zadavatele získat co nejkvalifikovanějšího dodavatele Je nutno přihlédnout k předmětu zakázky a účelu poskytovaného plnění
8
Příprava ZD a ZŘ Kvalifikační kritéria slouží jako hodnotící kritérium
Formální pochybení Nepřiměřená úhrada za poskytnutí ZD Cílem odradit dodavatele od účasti Zadavatel může žádat pouze účelně vynaložené náklady Neoprávněné výjimky z působnosti zákona
9
Příprava ZD a ZŘ Neoprávněné výjimky z působnosti zákona
Zadávací řízení je zahájeno v mírnějším režimu než stanovuje zákon Otázka využívání JŘBU
10
Otázka využívání JŘBU Zdroj: statistické údaje MMR
11
Proces veřejné zakázky
Definování potřeby Příprava ZD a ZŘ Výběr dodavatele Realizace plnění
12
Výběr dodavatele Nevhodný způsob uveřejnění Nedodržení lhůt
Záměrné opomenutí uveřejnění, znemožnění dodavatelům dozvědět se o ZŘ Nedodržení lhůt Dodavatelé nestihnou připravit a podat nabídku Nedostatečný počet oslovených uchazečů Účelem nekonkurovat předem domluvenému uchazeči
13
Výběr dodavatele Nevyloučení uchazeče při nedodržení požadované kvalifikace Neoprávněná výhoda pro dodavatele, který nesplňuje podmínky Nově při neprokázání základní způsobilosti zadavatel nemusí vyloučit, pokud by to znemožnilo zadání zakázky a je na tom naléhavý právní zájem
14
Výběr dodavatele Netransparentní hodnocení nabídek
Riziko při ekonomické výhodnosti Zadavatel nedostatečně zdůvodní výběr konkrétního uchazeče Nepřípustné složení hodnotící komise Nově střet zájmů (nesmí se podílet na průběhu ZŘ, mají nebo mohli mít vliv na výsledek ZŘ)
15
Výběr dodavatele Nevyhotovení příslušných dokladů
Znemožňuje kontrolu průběhu ZŘ Neoprávněné využívání JŘBU „staré“ členské země EU 5 % V ČR více než 25 %1
16
Proces veřejné zakázky
Definování potřeby Příprava ZD a ZŘ Výběr dodavatele Realizace plnění
17
Realizace plnění Změna podmínek ve fázi plnění zakázky Změna smlouvy
Rozšíření předmětu plnění Úprava ceny plnění Účel odčerpat veřejné prostředky Změna smlouvy
18
Postih Správní řízení před ÚOHS Krácení dotace poskytovatelem
Pokuta 10 % z ceny až 20 mil. Kč Uložení zákazu plnění smlouvy Krácení dotace poskytovatelem Porušení právních předpisů Nedodržení účelu nebo podmínek poskytnutí dotace Trestní řízení Sjednání výhody při zadání veřejné zakázky Pletichy při zadání veřejné zakázky
19
Z rozhodovací praxe ÚOHS R311/2015/VZ-36733/2016/321/Edo
ÚOHS nemá ze zákona možnost zohlednit, že byl zadavatel již v minulosti potrestán poskytovatelem dotace za nedodržení dotačních podmínek pro danou VZ NSS 3 Ads 53/ ( ) Správní orgán ve správním řízení o uložení pokuty může upustit od jejího uložení pouze v případech, kdy zákon, podle kterého probíhá správní řízení o uložení pokuty, tento postup umožňuje
20
Z rozhodovací praxe ÚOHS R340/2015/VZ-25377/2016/322/DRu
Skutečnost, že poskytovatel dotace schválil posun termínu dokončení realizace projektu, není rozhodná, jelikož přijetím návrhu dodatku č. 1 by sice zadavatel možná neporušil příslušná pravidla pro příjemce dotace stanovená poskytovatelem, avšak jeho přijetí bylo porušení zákona. Argumentace, že znění návrhu dodatku bylo výhodné pro samotného zadavatele, je pak z pohledu zákonnosti postupu zadavatele irelevantní a nemá na posouzení žádný vliv.
21
Z rozhodovací praxe ÚOHS-R112/2010/VZ-18062/2010/310/JSl
Oddělení části předmětu plnění nemohlo být odůvodněno ani tím, že zadavatel na jeho realizaci získal dotaci, neboť časové rozložení dotace není skutečností, která by zadavatele opravňovala k rozdělení předmětu VZ
22
Z rozhodovací praxe ÚOHS-R185/2009/VZ-6185/2010/310/EKu
Nelze vyhovět ani námitce, že s ohledem na [poskytnutí] dotace je zadavatel dotovaný a ne zadavatel veřejný. Takový výklad nemá oporu v zákoně, neboť jeho ustanovení § 2 odst. 2 písm. c) jednoznačně stanoví, že za veřejného zadavatele je vždy považován územní samosprávný celek, kterým zadavatel nesporně je.
23
Z rozhodovací praxe NSS 1 Afs 23/2012-102 (28. 11. 2012)
Žádost o zohlednění okolností, že pokud bude stěžovateli udělena v dané věci správní pokuta, tak bude krácena dotace (případně vymáhána sankce) za porušení rozpočtových pravidel, je ze své podstaty zcela nepřijatelná a pro rozhodování nepodstatná. Nelze požadovat ani po správním orgánu, ani po soudu, aby „přehlédly“ porušení zákona z důvodu, že stěžovatel ponese ještě jiné důsledky svého protiprávního jednání.
24
Příklad zneužití dotace
25
Děkuji za pozornost. mikolaskova@transparency.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.