Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Didaktika odborných předmětů (DOP/ KAT/PEF/ZČU) téma: Systém didaktiky předmětů odborné povahy
2
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Obecná didaktika: Didaktika jako teorie vzdělávání a výchovného vyučování zkoumá otázky cílů, úkolů, obsahu a prostředků vyučování a vzdělávání, vyučovacích principů, metod, organizačních forem a prostředků, jakož i vztahů mezi vyučujícími a vyučovanými, vytváří teorii prostředí, učebny a školy. Vztah didaktiky k pedagogice je tak těsný, že bývá označována jako „srdce pedagogiky“.
3
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Oborová didaktika: Oborová didaktika je teorie vzdělávací a výchovné práce ve skupině příbuzných vyučovacích předmětů v rámci jednoho oboru. Východiskem pro oborovou didaktiku není učební předmět, určený osnovami a učebním plánem, ale vědní obor, rozvíjející se nezávisle na existenci a činnosti vzdělávacích institucí.
4
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
objevuje a objasňuje zákonitosti výchovně vzdělávacího procesu ve výuce těmto předmětům zkoumá, s jakým výchovně vzdělávacím obsahem a kterými prostředky výuky lze co nejefektivněji dosahovat stanovených obecných i specifických cílů, které odpovídají individuálním i společenským potřebám a zájmům vyučovaného odborného předmětu.
5
Teoretická východiska didaktiky odborných předmětů
Systémový přístup ve výchově a vzdělávání: Systémové pojetí umožňuje lépe zvládnout velké celky z hlediska efektivního řízení. Systém je na základě určitých znaků vyčleněná uspořádaná množina vzájemně souvisejících prvků spojených jednotnou strukturou, společným funkčním cílem a jednotou řízení, která se projevují jako jednotný celek ve vzájemném působení s prostředím.
6
Teoretická východiska didaktiky odborných předmětů
Systémový přístup ve výchově a vzdělávání: Systém se rozvíjí na základě vnějších, ale i vnitřních podnětů (schopnost autoregulace) Výchova tedy představuje organizovaný systém, který se vyznačuje určitou strukturou svých komponent, funkcí a procesů. Má přesně určenou složku řídící i složku řízenou a vyznačuje se zpětnovazebním spojením mezi nimi.
7
Teoretická východiska didaktiky odborných předmětů
Systémový přístup ve výchově a vzdělávání: Systémový přístup však nesmíme ztotožňovat s komplexním pojetím. V komplexním pojetí není množina prvků strukturována (např. komplexní pojetí modernizace výuky může zahrnovat všechny základní pedagogické kategorie, nemusí však být rozhodnuto o jejich prioritách, nezastupitelnosti apod.)
8
Teoretická východiska didaktiky odborných předmětů
Systémový přístup ve výchově a vzdělávání: Struktura je vnitřní uspořádání systému, charakterizované stabilními vazbami mezi prvky systému, které zajišťují jeho neměnnost během fungování. (V pedagogickém procesu např. spojuje pedagoga a vychovávaného jedince.)
9
Teoretická východiska didaktiky odborných předmětů
Systémový přístup ve výchově a vzdělávání: Má-li se didaktika odborných předmětů úspěšně vyrovnat s aktuálními požadavky, které přináší rozvoj např. průmyslu, musí se zabývat technickými vědami, jejich historií, současným stavem i prognózami jejich vývoje, a to z pedagogického hlediska.
10
Teoretická východiska didaktiky odborných předmětů
Didaktický systém odborných předmětů: Vzniká na základě transformace technických vědních disciplín v soustavu základních poznatků jednotlivých odborných předmětů. Je výsledkem spolupráce kompetentních představitelů technických a pedagogických věd.
11
Teoretická východiska didaktiky odborných předmětů
Didaktický systém odborných předmětů: Didaktický systém obsahu technických předmětů je klíčovou otázkou didaktiky odborných předmětů. Didaktika odborných předmětů musí hledat adekvátní vztah mezi didaktickým a vědním systémem.
12
Teoretická východiska didaktiky odborných předmětů
Didaktický systém odborných předmětů: Zatímco vědní systém technických disciplín je dán historickým rozvojem vědy, didaktický systém odborných předmětů se vytváří s určitými záměry, a to vzhledem k výchovnému systému, odrážejícího požadavky společnosti.
13
Teoretická východiska didaktiky odborných předmětů
Výuka odborných předmětů jako systém: Výuku odborných předmětů lze chápat jako specifický systém. V něm lze vytvářet různé subsystémy podle toho, které prvky zvolíme za subjekty (S), objekty (O) a instrumenty komunikace (I).
14
Teoretická východiska didaktiky odborných předmětů
Výuka odborných předmětů jako systém – diagram
15
Vymezení předmětu,struktury a úkolů didaktiky odborných předmětů
Základní metodologickou otázkou existence a rozvoje každé vědní disciplíny je vymezení předmětu, struktury a úkolů. Pojetí funkce metodologie je založeno na potřebě permanentně prohlubovat lidské poznání, trvale rozvíjet daný vědní obor v souladu s potřebami a usilovat o využití výsledků vědy ve společenské praxi.
16
Vymezení předmětu,struktury a úkolů didaktiky odborných předmětů
Předmět didaktiky odborných předmětů zkoumání jevů, zákonitostí výchovy a vzdělávání v odborných předmětech, jejichž obsah je transformován z technických věd. zákonitosti výchovně vzdělávacího procesu.Do něho zahrnujeme jeho obsah, tvorbu, realizaci, průběh a hodnocení každé fáze procesu výuky.
17
Vymezení předmětu,struktury a úkolů didaktiky odborných předmětů
Úkoly didaktiky odborných předmětů Řešení teoretických a metodologických otázek studijních oborů z hlediska jejich pojetí, předmětu, cíle a úkolů, struktury, metod, apod.; Podíl všestranné výchovy, včetně péče o životní prostředí; Analýzu historických tendencí a souvislostí, jejich promítnutí do současného stavu a využití při zdokonalování výchovně vzdělávacího procesu;
18
Vymezení předmětu,struktury a úkolů didaktiky odborných předmětů
Úkoly didaktiky odborných předmětů Transformace obsahu odborných věd do procesu výchovy a vzdělávání; Zvyšování účinnosti výchovně vzdělávacího procesu ve všech jeho fázích; Stanovení profesních požadavků na učitele odborných předmětů;
19
Vymezení předmětu,struktury a úkolů didaktiky odborných předmětů
Struktura didaktiky odborných předmětů - diagram
20
Vymezení předmětu,struktury a úkolů didaktiky odborných předmětů
Proces výuky fáze přípravná - fáze tvorby obsahu, který je zdůvodněn a rámcově formulován v základních pedagogických dokumentech fáze projektování - jejím základem je tvorba plánu výuky odborných předmětů fáze realizace projektu v procesu výuky fáze diagnostická - hodnotí výsledky procesu výuky
21
DOP/KAT/PEF/ZČU Použitá literatura Drahovzal J. – Didaktika odborných předmětů (Paido Brno 1997) Autor: Jiří Vachta,
22
Děkuji za pozornost. Vytvořil: Jiří Vachta
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.