Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Péče o děti v mikrojeslích

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Péče o děti v mikrojeslích"— Transkript prezentace:

1 Péče o děti v mikrojeslích
Mgr. Pavla Šandová Praha

2 Psychické potřeby dítěte (Matějček)
Potřeba stimulace Potřeba smysluplného světa Potřeba lásky – citového bezpečí Potřeba identity, najít si místo ve společnosti Potřeba životní perspektivy, otevřené budoucnosti

3 Motivy rodiny umístit dítě do institucionálního zařízení.
Umístění do služby péče o děti Návrat do zaměstnání Pozitivní zpětná vazba Narození sourozence Pomoc s výchovou Potřeba seberealizace Potřeba vrstevníků

4 Kojenecké období 1. rok života dítěte
Období receptivity (otevřenost k okolnímu světu) Potřeba stimulace, učení a získávání zkušeností Období senzomotorické inteligence - rozvoj poznávacích procesů (zrakové vnímání, motorika) Dítě se učí rozlišovat specifické zvuky jazyka – fonémy Rozvoj řeči je závislý na kvalitě stimulace (4. měsíc broukání, 6. měsíc žvatlání, první slova – 1. rok )

5 Motorika 6. měsíc koordinace obou rukou Sezení (7. měsíc)
Počátky samostatné lokomoce (10. měsíc leze, 12. měsíc první kroky)

6 Připoutání Propojení matky a dítěte –připoutání , attachment
Vrozený jev, nezbytné stadium v raném vývoji dítěte Probíhá mezi dítětem a nejvýznamnější pečující osobou Rodina - první sociální skupina dítěte a nejdůležitější sociální skupina po celé dětství Z hlediska socializace je důležitý první sociální vztah malého dítěte - vztah k matce Připoutání k otci se vyvíjí pomaleji (záleží na množství času)

7 Separace Proces diferenciace (4.-8.měsíc) zahajuje proces separace – individualizace (odlišení matky od druhých lidí) Strach z cizích lidí – úzkost osmého měsíce (Šulová, 2005)

8 Hra kojence Hra ročního dítěte je převážně explorací – prozkoumáváním hraček či prostoru Explorační hry (zkoumání situace, předmětu) Manipulační hry Senzomotorické hry = presymbolické hry(18 měsíců) Experimentace (Millarová 1978) Zkoumání vlastního těla, okolí, využívání smyslů

9 Batole Od 1 do 3 let Rozvoj osobnosti Osamostatňování
Období „první emancipace“ Období autonomie, autonomizace (Erikson, 1993) Schopnost ovládat své tělo, vědomí vlastních motorických dovedností

10 Rozvoj motoriky Rozvoj samostatné lokomoce (leze, chodí, manipuluje), samostatně chodí do schodů (přidržuje se, přisunuje nohy) Schopnost ovládat vyměšování Potřeba aktivity Neuspokojená potřeba aktivity, vyvolává napětí a omezení samostatné lokomoce omezuje oblast stimulace

11 Orientace dítěte v okolním světe
Orientace v prostoru (nahoře, dole, odhad vzdálenosti je nepřesný,globální vnímání, zaujetí jedním detailem) Orientace v čase – obtížná, emoční preference přítomnosti Orientace v množství (dítěti něco chybí, hledá to, chápání počtu až po 2. roce

12 Rozvoj řeči Řeč je základním nástrojem sociálního přizpůsobení
Ukazatel kvality výchovného prostředí rodiny Rozvoj sémantické složky řeči – slovník dítěte: pasivní i aktivní První projevy jsou agramatické, ve formě dvouslovných sdělení, tzv. primárních vět Základy syntaxe mezi 2. – 3. rokem (plurál, skloňování, časování) Kolem roku zná několik slov, kolem 1,5 roku 20 – 30 slov, kolem 2 let slov, objevují se první věty, pojmenovává předměty, následně činnosti, kolem 3 let 700 slov + říkanky, písničky

13 Proces separace Odpoutání se z předchozí symbiotické vazby s mateřskou osobou Separační proces, mechanismus kyvadla, znovuzbližovací fáze – moratorium batolete Aktivní separace (závisí na dítěti) Pasivní separace (dítě je odloučeno od matky) – reakce separační úzkost Separace od matky

14 Proces budování svého „já“
Potřeba sebeprosazení: Já sám – pokus o samostatnost Já chci – vědomí sebe sama Negativismus (nezralý projev vůle) Období prvního vzdoru

15 Hygienické návyky Otázky týkající se enurézy a enkoprézy (pomočování a pokakání) Enuréza denní a noční Kolem 2. roku udrží dítě čistotu přes den, po druhém roce i přes noc Problém enurézy (mezi 4. – 5. rokem)

16 V raném dětství Rozvoj motorických dovedností - stimulace
Rozvoj poznávacích procesů – expanze Rozvoj sémantické složky řeči (slovník) Osamostatňování, vědomí vlastní osobnosti Rozvoj komunikace, učení nápodobou

17 Co dokáže batole V roce dítě dokáže postavit na sebe 2 kostky, umí vhodit kuličku do lahvičky, kolem 15 měsíců začíná spontánně čmárat (bezobsažná čmáranice) Ve 2 letech dítě postaví věž z více kostek (6-7), staví kostky za sebou (vlak), napodobuje kresbu kruhové či vertikální čáranice Po dosažení 1 roku – lze dítě učit na nočník Kolem 2 roku je dítě schopno dodržet čistotu přes den, samo se hlásí o vyprázdnění Kolem 1,5 roku dítě pije samo z hrnku, je schopno jíst lžící Umí se odstrojit, oblékne se s dopomocí

18 Proč hra? Hra přináší dítěti radost z různých dovedností, které si postupně osvojuje Má radost, že může hru postupně komentovat Vymýšlí různé kombinace v pohybových dovednostech Je spokojené při zkoumání a zvládání dostupného okolního světě, který se následně objevuje v hravých činnostech Dítě se ve hře realizuje a snaží se upravit si skutečnost dle svého přání Veliká proměnlivost

19 Silná zaujatost Radost Neochota přestat Opakování – dítě se rádo vrací k určité části, kterou donekonečna opakuje Hra vychází z potřeb a možností dítěte (i když to tak nevypadá) Hra buduje svět představ a fantazie

20 Jak dítě postupně dozrává
Dítě prozkoumává větší celky Začleňuje do hry více zkušeností a dovedností Z manipulační hry se stává konstruktivní hra Z napodobivé hry se stává námětová hra Objevuje prostor a jeho uspořádání Objevuje přes svoje smysly Objevuje materiály a ovlivňuje tvary (hlína, písek) Objevuje své pohybové možnosti Objevuje řeč a svoji schopnost vyjádřit se Objevuje sebe a druhé lidi

21 Zásady, které je vhodné respektovat (při plánování vzdělávací nabídky pro dvouleté děti)
jednoduchost časová nenáročnost známé prostředí a nejbližší okolí smysluplnost a podnětnost dostatek prostoru a času pro volný pohyb a hru dítěte není důležitý výsledek, ale PROCES 

22 Použitá literatura ŠULOVÁ L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2010. Dyttrichová,J.,Papoušek,K.,Paul,K.a kol. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče.Praha: Grada, ISBN Hašková, H. Saxonberg, Mudrák, J. Péče o nejmenší. Boření mýtů. Praha : Slon ISBN KOLÁŘOVÁ, J. Klíč k jeslím. Praha : Gender Studios 2007. KUCHAŘOVÁ, V. Péče o děti předškolního a raného školního věku. Praha: VÚPSV, 2009. Koťátková Soňa. Dítě v mateřské škole. Praha: Grada, 2008. Millar Sussanna Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978.

23 Sobotková, Daniela a Jaroslava Dittrichová Hry ve vývoji dětí v prvním roce života. Praha: Grada 2006. Prekopová,J. Malý tyran.Praha: Portál, ISBN Langmeier,J.,Krejčířová,D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2004.ISBN X. Piaget,J. Inhelderová,B.Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2001. BĚHOUNKOVÁ, L., HAVRDOVÁ, E., SYSLOVÁ, Z. . Význam včasné intervence v raném vývoji dítěte vyd. Praha : Centrum pro veřejnou politiku, s. ISBN  Pouthas,V.,Jouen,F. Psychologie novorozence. Praha: Grada, ISBN Řezáč,J. Sociální psychologie. Brno: Paido, ISBN Vágnerová,M. Vývojová psychologie.Praha: Portál, 1999.

24 KROPÁČKOVÁ, J. , SPLAVCOVÁ, H. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání
KROPÁČKOVÁ, J., SPLAVCOVÁ, H. Dvouleté děti v předškolním vzdělávání. Od podzimu do zimy. Praha: Raabe, 2016. MUDRÁK, J., HAŠKOVÁ, H., SAXONBERG, S. Péče o nejmenší. Boření mýtů. Praha: SLON 2013 Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2016. SPLAVCOVÁ, H., KROPÁČKOVÁ, J. Vzdělávání dětí od dvou let v MŠ. Praha: Portál, SYSLOVÁ, Z., BORKOVCOVÁ, I., PRŮCHA, J. Vzdělávání a péče v raném věku. Praha: Wolters Kluwer 2014. ŠULOVÁ, L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum 2010. Informace k předškolnímu vzdělávání dětí mladších tří let 2016_09 web.pdf dostupné na


Stáhnout ppt "Péče o děti v mikrojeslích"

Podobné prezentace


Reklamy Google