Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Podzim 2014 Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Podzim 2014 Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D."— Transkript prezentace:

1 Podzim 2014 Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. korcova@phil.muni.cz
Pedagogika – UZB002 Podzim 2014 Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D.

2 Ve školství si nevyděláte!!!

3 UZB002 1. úterý 17:30 – 19:00, K22 2. středa 17:30 – 19:00, K21
Přednáška je vždy spojena se seminární částí. Úkolem studentů je přečíst na daný seminář odborné články, umístěné v e- learningovém prostředí, ELF a diskutovat o nich během seminární výuky.

4 Témata Předmět pedagogiky, základní pojmy, pedagogické disciplíny.
Učitelství jako profese: osobnost učitele, vlastnosti učitele, pracovní činnosti. Žák jako subjekt vzdělávání: typy inteligence, styly učení, tvořivost jako osobnostní charakteristika. Specifické problémy a potřeby žáků: žák se specifickými poruchami učení, problémový žák, nadaný žák. Komunikace ve škole: základní charakteristiky komunikace ve třídě, výukový dialog. Sociální klima třídy a školy: charakteristika klimatu, metody diagnostiky, práce s klimatem. Kurikulum: teorie kurikula, formy kurikula, vzdělávací cíle a jejich podoby, kurikulární reforma; Školní kurikulum: rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program a práce s nimi. Česká vzdělávací soustava: úrovně vzdělávacího systému, střední školy, školská legislativa; Škola jako organizace: řízení a rozvoj školy, pedagogický sbor, další vzdělávání pedagogických pracovníků, vnější vztahy škol (s rodiči, zřizovateli a dalšími partnery) Alternativy a inovace ve školním vzdělávání: alternativní školy, domácí vzdělávání, inovace v práce učitele a školy. Vzdělávací politika jako rámec dění ve škole: základní dokumenty a trendy, způsoby prosazování vzdělávací politiky.

5 Podmínky ukončení kurzu
Písemný test z povinné literatury a přednášek (max. 100 bodů). Pro úspěšné absolvování kurzu je nutné získat nejméně 66 bodů. Povinná literatura PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, kapitoly 1-6 a 9-10 Texty v čítance

6 Příklady otázek v testu
Co je to socioekonomický status? Z čeho se skládá a proč se jím pedagogika zabývá? Co to jsou klíčové kompetence? Jaké má kurikulum formy? Pro každou z forem kurikula uveďte jeden příklad a vysvětlete jej.

7 Doporučená literatura 1
MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ŠEĎOVÁ, Klára, ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. AUGER, Marie -Therese., BOUCHARLAT, Christiane. Učitel a problémový žák. Praha: Portál, 2005. CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, HOLOUŠOVÁ, Drahomíra, GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika I. a II. Olomouc: Hanex, 1999. HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido, 2000.

8 Doporučená literatura 2
JŮVA, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1997. Manuál k přípravě školního vzdělávacího programu pro gymnázia PRŮCHA, Jan., WALTEROVÁ, Eliška., MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995 (a novější vydání). PRŮCHA, Jan. Učitel. Praha: Portál, 2002. Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální nebo střední odborné vzdělávání. VALIŠOVÁ, Alena, KASÍKOVÁ, Hana a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007.

9 Pedagogické časopisy Moderní vyučování,
Učitelské listy (už nevychází, ale starší čísla jsou inspirativní), Pedagogika, Pedagogická orientace, Studia paedagogica, Orbis scholae

10 Básník Otokar Březina v dopisu Anně Pammrové (8.10.1892)
„Učitelství jest těžký, robotný úřad, vysilující duši, ochromující fantazii, pijící sílu z organismu; děti přicházející do školy jsou zlé, svéhlavé, bludně vychované bytosti, rafinované, zlomyslné, zhýčkané, zbloudilé, instinktivně nepřátelské a ve velkém procentu úžasně neschopné; vracím se po pěti hodinách vyučování fyzicky i duševně vysílen, disgustován, umrtven, zatemněn, tupý, mdlý a sešlý. Pouze noc jest vyhrazena mé duševní práci a i tu nedostavuje se vždy dispozice, vystřebaná celodenním rozechvíváním nervového systému …“

11 I takto to někdy chodí Marečku, podejte mi pero
Cesta do hlubin študákovy duše Škola základ života Kantor ideál Obecná škola Vratné lahve Gympl


Stáhnout ppt "Podzim 2014 Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D."

Podobné prezentace


Reklamy Google