Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Práce s biografií a komunikace
Marie Trešlová Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Tuto šablonu lze použít jako počáteční soubor pro prezentaci výukových materiálů při práci ve skupině. Oddíly Po kliknutí na snímek pravým tlačítkem myši lze přidat oddíly. Oddíly mohou pomoci uspořádat snímky nebo usnadnit spolupráci mezi více autory. Poznámky Oddíl Poznámky použijte k zadání poznámek k doručení nebo dalších podrobností pro posluchače. Tyto poznámky lze zobrazit během prezentace. Vezměte v úvahu velikost písma (důležité pro usnadnění, viditelnost, pořízení videozáznamu a online provoz). Sladěné barvy Věnujte zvláštní pozornost obrázkům, grafům a textovým polím. Zvažte, zda účastníci budou tisknout černobíle nebo ve stupních šedé. Provedením zkušebního tisku ověřte, zda barvy fungují správně při vytištění černobíle i ve stupních šedé. Obrázky, tabulky a grafy Vsaďte na jednoduchost: pokud je to možné, použijte konzistentní a nerušivé styly a barvy. Označte popisky všechny grafy a tabulky.
4
Komunikace Získat informaci Předat informace Utěšování Uklidňování
Kladení otázek A dále????
5
Komunikace jako ošetřovatelská dovednost
Terapeutická komunikace terapeutický znamená podporující zdraví na klienta zaměřený interaktivní proces, zahrnující verbální a neverbální chování a nedílnou součást klientova zotavení
6
Terapeutická komunikace - vztah
je určitý „způsob bytí“, který naznačuje jakou schopnost pečovatel má v umění setkat se s druhými lidmi (klienty) i sám se sebou (Šiffelová, 2010). interpersonální přístup zaměřený na klienta hluboká úcta a důvěra v člověka a v jeho schopnost růst a rozvíjet se
7
C. R. Rogers je vztah, který je charakteristický kongruencí, empatií a přijetím, jako podpůrnou a léčivou možnost pro změnu, obohacení a růst. Navázaný vztah umožňuje hlubší úroveň prožívání, uvědomování, autentičnost a otevřenost k prožitkům, pocitům.
8
Proces Tento proces je obousměrný, protože pokud pečovatel bude chápat klienta, může dojít i k jeho změně (Rogers, 1996).
9
Hlavní cíl „…zbavit klienta napětí strachu a úzkosti, tím, že
pečovatel vytváří atmosféru důvěry a podpory (LEMON,1999, s.102)“. cílem není pro dobrého pečovatele jen to, že chápe a řeší klienta jako problém, ale má zkoumat tajemství, které druhý člověk představuje.
10
Co dělat? musí hledat a vnímat skryté (nevyřčené) myšlenky a
pocity klienta, které pomohou lepšímu porozumění a empatii. neradí, co má klient dělat, ale dává mu prostor a příležitost se vyjádřit.
11
Jak to dělat? Terapeutická komunikace – intervence Naslouchání
Aktivní naslouchání Sdílení Přitakání Reflexe Parafráze Sumarizace Objasňování Kladení otázek – povzbuzování Mlčení Dotek
12
Výzkum – důkaz – dobrá praxe
249 (100 %) sester na lůžkových odděleních a 156 pacientů (100 %) tam hospitalizovaných 7 nemocnic Jihočeského kraje Jaká je potřeba a možnost pro realizaci terapeutické komunikace v české praxi ?
13
Výzkum - cíl 1. Zjistit jaké místo zaujímá terapeutická komunikace v péči z pohledu sester a klientů 2. Zjistit jaké dovednosti terapeutické komunikace klienti postrádají v péči sester. 3. Zjistit zda sestry mají zájem o poskytování terapeutické komunikace. 4. Zjistit jaké překážky sestry vidí pro poskytování terapeutické komunikace
14
Výsledky
15
Setkání s termínem terapeutická komunikace
Výsledky - znalost Stupeň vzdělání Setkání s termínem terapeutická komunikace Celkem ano ne Absolutní četnost střední odborné 47 97 144 vysokoškolské 55 50 105 102 147 249 Relativní četnost 32,6% 67,4% 100,0% 52,4% 47,6% 41,0% 59,0% Znaménkové schéma -- ++
16
Setkání s termínem terapeutická komunikace v praxi
Výsledky – v praxi Stupeň vzdělání Setkání s termínem terapeutická komunikace v praxi Celkem ano ne Absolutní četnost střední odborné 23 121 144 vysokoškolské 31 74 105 54 195 249 Relativní četnost 16,0% 84,0% 100,0% 29,5% 70,5% 21,7% 78,3% Znaménkové schéma - +
18
Souvislost terapeutické komunikace s péčí (N = 273)
Frekvence Procenta Neodpověděl/a 5 1,8 Ano 208 76,2 Ne 2 0,7 Nevím 58 21,2 Celkem 273 100,0
20
Výsledky - naslouchání
Stupeň vzdělání Způsob aplikace terapeutické komunikace - nasloucháním Celkem ANO NEUVEDL/A Absolutní četnost střední odborné 100 44 144 vysokoškolské 87 18 105 187 62 249 Relativní četnost 69,4% 30,6% 100,0% 82,9% 17,1% 75,1% 24,9% Znaménkové schéma - +
21
Výsledky – kladení otázek
Stupeň vzdělání Způsob aplikace terapeutické komunikace - pokládáním otázek Celkem ANO NE Absolutní četnost střední odborné 42 102 144 vysokoškolské 47 58 105 89 160 249 Relativní četnost 29,2% 70,8% 100,0% 44,8% 55,2% 35,7% 64,3% Znaménkové schéma - +
24
Pacienti
26
Klienti očekávají
27
Klienti doporučují
28
Míra potřeby pacienta o terapeutickou komunikaci
Věk respondentů Míra potřeby pacienta o terapeutickou komunikaci Celkem Velmi silná Silná Slabá Minimální Žádná 46 a více let Absolutní četnost 14 44 25 1 98 Relativní četnost 14,3% 44,9% 25,5% 1,0% 100,0% do 45 let 9 28 13 3 54 16,7% 51,9% 24,1% 5,6% 1,9% 23 72 38 17 2 152 15,1% 47,4% 25,0% 11,2% 1,3%
29
Výsledky - pomoc
30
Zaneprázdněnost
31
Závěr Uvědomovaná komunikace Co je za tím, co klient říká
Uvědomovat si vlastní pocity a svoje chování Terapeutická komunikace je efektivní intervencí péče
32
Co je potřeba Čas Prostředí Vzdělání Ovládání dovedností
Celoživotní vzdělávání Supervize Pomoc, podpora
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.