Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Vedoucí oddělení strategie a doktrín CBVSS UO Brno
U N I V E R Z I T A O B R A N Y Centrum bezpečnostních a vojensko-strategických studií Silné a slabé stránky reforem a transformací, východiska pro schopnosti OS ČR 2025 Ing. Jaroslav KOLKUS Vedoucí oddělení strategie a doktrín CBVSS UO Brno Praha, 18. června 2014
2
Cíl prezentace: Identifikovat silná a slabá místa dnešního stavu na pozadí reforem a transformací OS ČR jako východisko pro další diskusi.
3
Body prezentace: Úvod Reformní a transformační procesy v letech Struktury velení a řízení na strategické a operační úrovni velení Silné a slabé stránky OS ČR jako důsledek transformačních procesů Náměty k diskusi
4
1. Reformní a transformační procesy v letech 2003 - 2014
Principy výstavby ozbrojených sil České republiky efektivita sil účelnost sil modularita sil Jeden soubor sil pro plnění jak vojenských úkolů, tak i pro podporu civilních orgánů v krizových situacích nevojenského charakteru Ozbrojený konflikt podle čl. 5 WS, kdy je ohrožena svrchovanost a územní celistvost ČR Operace kolektivní obrany podle čl. 5 WS, kdy nebude ohrožena svrchovanost a územní celistvost ČR Operace mimo čl. 5 WS, ke zvládání krizí NATINEAMDS, HNS, plnění asistenčních, záchranných a humanitárních úkolů v ČR Podíl na vytvoření DÚU, vyhlášení plné mobilizace. Všechny síly a prostředky OS ČR včetně využití všeobecné branné povinnosti BÚU po dobu 6 m bez rotace PrÚU PozS/VzS po dobu 6 m s rotací. Velitelství MBÚU 1 rok, PrÚU NRF (EU BG) RÚU PozS a VzS po dobu 6 m s rotací PozS a VzS jejíž základ tvoří BÚU na bázi mb, bez rotace, včetně částečné mobilizace Operace mimo čl. 5 WS, ke zvládání krizí Pravděpodobnost operace Stupeň ohrožení 2003 REFORMA 2006 2007 TRANSFORMACE 2012 STRUKTURA A POČTY Počáteční operační schopnosti Cílové operační schopnosti Společné síly Síly podpory a výcviku Vojenská policie Vojenské zpravodajství Specialisté, odborníci, expertní týmy pro výcvik a poradenství nasaditelnost sil interoperabilita sil specializace sil 4
5
„Reforma’’ z roku 2003 Dosažení počátečních operačních schopností – vybudování a dosažení požadované připravenosti u BÚU na bázi mb s prvky bojové podpory a bojového zabezpečení a tím zabezpečení naplnění minimální požadované úrovně politicko – vojenských ambicí Přechod na plně profesionální OS ČR Rozvoj infrastruktury – základny letectva, pozemních sil, logistiky, páteřních radarů. Rozvoj výzbroje a techniky – Mi 171, Mi 35, radiolokátor Arthur, RBS 70, T-72M CZ. Likvidace nepotřebné munice, výzbroje a majetku. Počty vojáků v činné službě, 1800 přípravný sbor. Mobilizace – 1,2 násobek, zpracované válečné tabulky počtů, připravené spící projekty, periodická aktualizace požadavků na doplnění osobami, věcnými prostředky a mobilizačními dodávkami. Zásoby výzbroje, techniky a materiálu s výjimkou omezeného množství dlouhodobě uložené techniky nebyly vytvářeny.
6
„Transformace OS ČR’’ z roku 2007
Stanovení dosažení cílových operačních schopností na rok 2018. Zvýšení podílu nasaditelných sil vytvořením dvou lmopr a žpr na bázi zrušených a reorganizovaných záchranných praporů. Naplnění „Istanbulských kritérií’’. V oblasti rozvoje infrastruktury pokračovala výstavba leteckých a pozemních základen, základen logistiky, páteřních radarů a infrastruktury pro přijetí reakčních sil NATO. Modernizace výzbroje a techniky – přezbrojení NATS, KOT, LDR-130 Kajman, OTS VŘ, modernizace vrtulníkového letectva, LOV Dingo 2, obrněné vozidlo IVECO, transportní letouny, ruční zbraně. V roce 2009 snížení počtů OS ČR o 3010 vojáků z důvodu zabezpečení realizace plánovaných projektů vyzbrojování. Redukce nákladů spojených s udržováním mobilizačních schopností snížením administrativy, skladových zásob a velkého množství nepoužitelných záloh. Mechanizmus doplňování a posilování OS ČR měl být přepracován na nový systém spočívající pouze v koncepčních opatřeních.
7
„Struktury a počty OS ČR 2013 – 2015”
z roku 2012 Kritický nedostatek zdrojů – řešení přechodného, dočasného období. Akceptace mírové nedoplněnosti útvarů a jednotek. Reorganizace řídících struktur MO a struktury velení a řízení: Vznik strategicko-operační úrovně reprezentované GŠ AČR. Zrušení operačních velitelství SpS a Sil podpory, jejich nahrazení taktickými velitelstvími PozS, VzS a agenturami logistiky, vojenského zdravotnictví a KIS. Reorganizace brigád druhů vojsk a služeb na plukovní strukturu.
8
Integrované MO ČR a GŠ AČR
Vojenské zpravodajství Integrované MO ČR a GŠ AČR Přímo podřízené ÚZ MO Vojenská policie Velitelství pozemních sil Velitelství vzdušných sil Agentura logistiky Agentura voj. zdravot. Mechanizovaná brigáda Ženijní pluk Základna taktického let. 5x centrum 3x středisko 10x centrum 2x ústav 2x pol. nemocnice 2x rota ženijní pr. mpr (LT) 2. Základna vrtulník. let. 2. výsadkový mpr Pluk logistické podpory Základna dopravního let. Agentura KIS VeV-VA lehký mot. pr. zásobovací pr. Mechanizovaná brigáda 10x centrum 3x institut 2x centrum 1x odbor pr. oprav Protiletadlový raketového pluk mpr (TT) Pluk rchbo 2. Pluk velení říz. a průzkumu tankový pr. pr. rchbo 2. lehký mot. pr. cen. výstr. zbr. hrom. ničení Správa letiště Pardubice Dělostřelecký pluk Pluk pz a EB do pr. EB 2. pzpr Prapor CIMIC a PSYOPS 8
9
X 2. Struktury velení a řízení na strategické a operační úrovni velení
GŠ AČR NGA Vláda ČR MO ČR UO VeVP VZ NGŠ AČR VePozS VeVzS VeV-VA PPÚZ SRPS MO OVPzEB ZNGŠ – Ř SOC MO SOC MO DNGA VePod ALog AKIS AVZdr Spod MO X VeSpS 9
10
3. Silné a slabé stránky OS ČR jako důsledek transformačních procesů
Silné stránky: Ukončení VZS a přechod na plně profesionální OS ČR. Dosažení počátečních operačních schopností. Schopnost zabezpečení obrany vzdušného prostoru ČR a účast v NATINEAMDS. Udržení struktury sil a prostředků OS ČR navrženou v roce na taktické úrovni velení (prapory, oddíly, základny). Schopnost plnit úkoly v zahraničních operacích. Schopnost plnit úkoly nevojenského charakteru na území ČR. Podstatné zvýšení profesionality příslušníků ozbrojených sil. Dosažení základní interoperability a schopnosti společného působení u části sil a prostředků. Obměna bojové techniky, zbraňových systémů, systémů V a Ř.
11
Slabé stránky: Nedosažení plných operačních schopností. Vysoká mírová nedoplněnost. Využití odložené potřeby v mírových OS ČR. Dlouhá doba potřebná na přechod na válečnou strukturu může vést k budování „Postkonfliktních OS ČR“. Postupná ztráta schopnosti komplexně plánovat a efektivně řídit nasazení OS ČR vlivem častých změn struktury VaŘ na strategické a operační úrovni. Neukončený rozvoj systémů velení a řízení na taktické úrovni velení. Pouze částečná realizace rozvojových programů. Nevytváření dostatečných zásob materiálu, munice, náhradních dílů. Dlouhodobé neplnění závazků v rámci obranného plánování NATO
12
Jakým způsobem eliminovat slabé stránky?
Náměty k diskusi: Jak vytvořit a udržet stabilní systém velení a řízení na strategické a operační úrovni velení? Jakým způsobem eliminovat slabé stránky?
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.