Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jméno autora: Ing. Juraszková Marcela Datum vytvoření:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jméno autora: Ing. Juraszková Marcela Datum vytvoření:"— Transkript prezentace:

1 Jméno autora: Ing. Juraszková Marcela Datum vytvoření: 21. 11
Jméno autora: Ing. Juraszková Marcela Datum vytvoření: Ročník: II. Vzdělávací oblast: Ekonomika a právo Vzdělávací obor: Podnikání Tematický okruh: Marketing a management Téma: Komunikace Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_MM_01 Metodický list/anotace: Vysvětlení principu fungování komunikačního modelu. Téma lze vyučovat i v jiných oborech.

2 Komunikace představuje sdělování a přijímání informací
probíhá jak tváří v tvář, bezprostředně, tak i „na dálku“ (písemně, elektronicky)

3 Komunikační model odesílatel zakódování dekódování příjemce
komunikační šum odesílatel zakódování dekódování příjemce zpětná vazba přenos sdělení

4 Neformální (neoficiální)
Komunikační kanály Formální (oficiální) Neformální (neoficiální) představují náhodné osobní kontakty pro šíření informací sdělení vyjadřují sounáležitost členů kolektivu, názory, zájmy a stanoviska, charakterizují celkové skupinové klima vyplývají především z organizační struktury podniku, organizačních jednotek a řídících vazeb komunikace probíhá směrem vertikálním, horizontálním a diagonálním

5 Neformální (neoficiální)
Komunikační kanály Formální (oficiální) Neformální (neoficiální) komunikace směrem dolů (nadřízený - podřízený) komunikace směrem nahoru (zpětná vazba) horizontální komunikace (spolupráce s kolegy, útvary na téže úrovni řízení) diagonální komunikace (mezi rozhodovacími místy na různých řídících úrovních) náhodné i cílevědomé komunikační kanály vytvořené na základě osobních kontaktů (možnost šíření i jinak formálně nešiřitelných informací)

6 Překážky v komunikaci Neznalost či opomíjení pravidel společenského chování Nedostatky v osobnostních rysech (např. „haló-efekt“) Špatná kvalita informací Neochota účastníků změnit svá stanoviska

7 Komunikační struktury v malých skupinách
1. řetěz 2. hvězda 3. ypsilon 4. kruh 5. síť

8 Komunikační struktura - řetěz
umožňuje komunikaci jen mezi dvěma členy vedle sebe dva členové jsou na okraji komunikační sítě

9 Komunikační struktura - hvězda
ve středu pouze jeden člen ostatní na okraji

10 Komunikační struktura - ypsilon
centrální pozice jednoho člena ve vztahu ke třem členům není silná, ještě slabší je vůči dvěma členům za sebou

11 Komunikační struktura - kruh
uzavřený komunikační řetěz každý člen komunikuje pouze se dvěma dalšími

12 Komunikační struktura - síť
každý člen má stejnou pozici a může komunikovat se všemi

13 Úkoly Na jaké úrovni dojde k narušení komunikace, když: a) vedoucí oddělení v česko-italské společnosti pochopí a vykoná špatně úkol od svého italského nadřízeného, protože jeho jazyk dobře neovládá? b) vedoucí požádal svou novou asistentku, aby mu na další den sjednala schůzku s právníkem. Ráno nechápal, když mu sdělovala, že se nemohla dovolat, a proto se raději věnovala jiné práci. Vymyslete vhodné případy komunikace pro jednotlivé komunikační struktury.

14 Prameny BARTOŠEK, J., Kultura manažerské komunikace. 3. nezměněné vyd. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta managementu a ekonomiky, ISBN BĚLOHLÁVEK, F., KOŠŤAN, P., ŠULEŘ, O., Management. 1. vyd. Brno : Computer Press, ISBN X. BĚLOHLÁVEK, F., Management. Rubico, ISBN DEVITO, J., A. Základy mezilidské komunikace. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, ISBN FIEDLER, J., HORÁKOVÁ, J., Komunikace v řízení. 2. rozšířené vyd. Praha : Česká zemědělská univerzita v Praze, Provozně ekonomická fakulta, ISBN VEBER, J., Základy managementu pro střední školy. FORTUNA, ISBN


Stáhnout ppt "Jméno autora: Ing. Juraszková Marcela Datum vytvoření:"

Podobné prezentace


Reklamy Google