Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Požadavky na průběžné vzdělávání zaměstnanců zdravotnických zařízení

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Požadavky na průběžné vzdělávání zaměstnanců zdravotnických zařízení"— Transkript prezentace:

1 Požadavky na průběžné vzdělávání zaměstnanců zdravotnických zařízení
Trutnov Iva Řezníčková CZ /0.0/0.0/15_005/000051

2 Struktura zaměstnanců zdravotnických zařízení
Struktura zaměstnanců zdravotnických zařízení lékaři nelékařský zdravotnický personál nezdravotnický personál CZ /0.0/0.0/15_005/000051

3 „NELÉKAŘI“ (NLZP) široká škála profesí
„NELÉKAŘI“ (NLZP) široká škála profesí - všeobecné sestry (nejvyšší počet) - zdravotní laboranti, fyzioterapeuti, radiologičtí asistenti, ergoterapeuti, porodní asistentky atp... - jiní odborní pracovníci (především v laboratořích) - nižší pomocný personál (ošetřovatelky, sanitáři) CZ /0.0/0.0/15_005/000051

4 KDO JE VŠEOBECNÁ SESTRA?
KDO JE VŠEOBECNÁ SESTRA? Podle zákona 96/2004 Sb. o nelékařských zdravotnických povoláních je to absolventka: a) nejméně tříletého akreditovaného zdravotnického bakalářského studijního oboru pro přípravu všeobecných sester, b) nejméně tříletého studia v oboru diplomovaná všeobecná sestra na vyšších zdravotnických školách, c) vysokoškolského studia ve studijních programech a studijních oborech psychologie - péče o nemocné, pedagogika - ošetřovatelství, pedagogika - péče o nemocné, péče o nemocné nebo učitelství odborných předmětů pro střední zdravotnické školy, pokud bylo studium prvního ročníku zahájeno nejpozději v akademickém roce 2003/2004, d) tříletého studia v oboru diplomovaná dětská sestra nebo diplomovaná sestra pro psychiatrii na vyšších zdravotnických školách, pokud bylo studium prvního ročníku zahájeno nejpozději ve školním roce 2003/2004, e) studijního oboru všeobecná sestra na střední zdravotnické škole, pokud bylo studium prvního ročníku zahájeno nejpozději ve školním roce 2003/2004, f) studijního oboru zdravotní sestra, dětská sestra, sestra pro psychiatrii, sestra pro intenzivní péči, ženská sestra nebo porodní asistentka na střední zdravotnické škole, pokud bylo studium prvního ročníku zahájeno nejpozději ve školním roce 1996/1997, nebo g) tříletého studia v oboru diplomovaná porodní asistentka na vyšších zdravotnických školách, pokud bylo studium prvního ročníku zahájeno nejpozději ve školním roce 2003/2004. CZ /0.0/0.0/15_005/000051

5 Čím se absolventi mezi sebou liší ?
Čím se absolventi mezi sebou liší ? prakticky ničím (s výjimkou průběhu získání „registrace“) jejich odborná způsobilost je shodná kompetence jsou shodné = platové zařazení je shodné požadavky na průběžné celoživotní vzdělávání /i jeho případné možnosti/ jsou shodné VELMI ČASTÝ MÝTUS, že tomu tak není !!! CZ /0.0/0.0/15_005/000051

6 Kompetence sester v kontextu celoživotního vzdělávání
Kompetence sester v kontextu celoživotního vzdělávání definuje je Vyhláška č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků obecné jsou dány kvalifikačním studiem kompetence pro výkon povolání bez odborného dohledu získává vš. sestra na základě Osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu („registrace“) speciální lze získat specializačním studiem, některé také absolvováním akreditovaných kvalifikačních kurzů, certifikovaných kurzů atp. CZ /0.0/0.0/15_005/000051

7 REGISTRACE osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez odborného dohledu (není povinné) nástroj k průběžnému celoživotnímu vzdělávání (v praxi ale velmi problematický a neefektivní) často jen formalita, tzv. „honba za kredity“ zátěž pro zaměstnance i zaměstnavatele připravuje se zrušení této formy doložení vzdělávání CZ /0.0/0.0/15_005/000051

8 SPECIALIZAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
SPECIALIZAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ všechny formy definuje NV 31/2010 Sb., o oborech specializačního vzdělávání a označení odbornosti zdravotnických pracovníků se specializovanou způsobilostí specializace určitého zaměření (např. sestra pro intenzivní péči, oš. péče v chirurgii atp…) studuje se většinou s podporou zaměstnavatele po získání praxe a jasném vymezení oblasti zájmu. Zdravotnická zařízení musí doložit určitý počet pracovníků se specializovanou způsobilostí dlouhodobě toto studium patřilo pod Národní centrum ošetřovatelství a zdravotnických oborů v současnosti mají některé obory akreditovány také fakultní nemocnice, případně jiná zdravotnická zařízení studium trvá měsíců (teorie i praxe) nově v posledních letech některé specializace v rámci magisterského studia (diskuse nad zachováním této formy – problémy v praxi) absolvent/ka získává specializovanou způsobilost v daném oboru a tím vyšší kompetence a platové zařazení. CZ /0.0/0.0/15_005/000051

9 Bakalářské studium není specializace
Bakalářské studium není specializace velmi častý omyl jde o základní kvalifikaci všeobecné sestry v praxi mnohé sestry studují zbytečně není zákonnou podmínkou ani pro výkon vedoucí funkce jedinou výhodou je přístup k případnému magisterskému studiu /narozdíl od ostatních variant získání kvalifikace/ zaměstnavatelé často chybují jak v požadavcích, tak v platovém zařazení ani magisterské studium „Ošetřovatelství“ není specializací CZ /0.0/0.0/15_005/000051

10 Ostatní formy celoživotního vzdělávání
Ostatní formy celoživotního vzdělávání „Celoživotním vzděláváním se rozumí průběžné obnovování, zvyšování, prohlubování a doplňování vědomostí, dovedností a způsobilosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků v příslušném oboru v souladu s rozvojem oboru a nejnovějšími vědeckými poznatky v zájmu zachování bezpečného a účinného výkonu příslušného povolání.“ a) akreditovaný kvalifikační kurz (teorie i praxe), b) certifikované kurzy, c) inovační kurzy v akreditovaných zařízeních, která jsou akreditována pro vzdělávací program, kterým se získává odborná, specializovaná nebo zvláštní odborná způsobilost pro konkrétní činnosti, v nichž si má zdravotnický pracovník obnovit znalosti a dovednosti; d) odborné stáže v akreditovaných zařízeních, která jsou akreditována pro vzdělávací program, kterým se získává odborná, specializovaná nebo zvláštní odborná způsobilost pro konkrétní činnosti, v nichž si má zdravotnický pracovník stáží prohloubit znalosti a dovednosti, e) účast na školicích akcích, konferencích, kongresech a sympoziích, pokud tak stanoví právní předpis upravující kreditní systém pro vydání osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez přímého vedení nebo odborného dohledu zdravotnických pracovníků, f) publikační, pedagogická a vědecko-výzkumná činnost, vypracování standardu nebo nového postupu, g) e-learningový kurz Za celoživotní vzdělávání se považuje také studium navazujících studijních programů. Navazujícím studijním programem se rozumí akreditovaný doktorský studijní program, akreditovaný magisterský nebo akreditovaný bakalářský studijní obor nebo studijní obor vyšší odborné školy, který je zdravotnického zaměření nebo svým zaměřením úzce souvisí s odborností příslušného zdravotnického pracovníka a je absolvován po předchozím získání odborné způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání. CZ /0.0/0.0/15_005/000051

11 DĚKUJI ZA POZORNOST CZ /0.0/0.0/15_005/000051


Stáhnout ppt "Požadavky na průběžné vzdělávání zaměstnanců zdravotnických zařízení"

Podobné prezentace


Reklamy Google