Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Inf Mutlimédia. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Inf Mutlimédia. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:"— Transkript prezentace:

1 Inf Mutlimédia

2 Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu: 07_03_32_INOVACE_12

3 Předmět: INF Ročník: 4. Jméno autora: Jan Mlčůch Škola: SPŠ Hranice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Mlčůch. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Anotace: Žák se seznámí s pojmy kodek a principem kódování a dekódování souborů a dále s principy komprese zvuku a videa a datovým tokem těchto souborů. Klíčová slova: kodek, Codec Pack, komprese, ztrátový formát, bezztrátový formát, datový tok Multimédia

4 Kodek, encoder a decoder  kodek je způsob kódování (komprimace a dekomprimace) multimediálních souborů, zvuku nebo obrazu  výraz kodek je složen z kod er a dec oder  encoder nějakým kodekem zakóduje zvuk a dekoder ho dekóduje, přehraje  kódování je výpočetně náročnější a často neprobíhá v reálném čase  dekódování musí vždy běžet v reálném čase, aby nedocházelo k trhání obrazu a zvuku

5 Kodek, encoder a decoder  aby mohl uživatel přehrát soubor se zvukem (filmem), který je určitým kodekem vytvořen, musíte mít tento kodek (dekodér) připraven  kodek se po nainstalování stane součástí operačního systému a využijí ho většinou všechny přehrávače multimediálních souborů, které jsou v počítači nainstalovány  některé přehrávače (KMPlayer, VLC Player) mají své vlastní interní kodeky  Codec Pack je připravená sada nejčastěji používaných kodeků

6 Kodek, encoder a decoder  kodek je potřeba nezaměňovat s pojmem formát souboru  formát je popis (specifikace), co má určitý soubor obsahovat  kodek obsahuje předpis, jak obsah souboru zobrazit  např. MPEG Layer 3 je formát souboru. LAME je encoder (kodek), který umí převést zvuk do formátu MPEG-3 (MP3)

7 Princip komprese zvuku a videa  komprese zvuku  převodník analog/digital (A/D) převede křivku zvuku na tok bitů, nul a jedniček  kompresní algoritmus ho pak upraví, aby se souborem zabíral co nejméně místa  moderní komprimované zvukové formáty vycházejí z nedokonalosti lidského sluchu  pokud zní slabý a silný zvuk naráz slyšíme ten silný  pokud následují dva zvuky těsně za sebou druhý neslyšíme  pokud hudba obsahuje tyto místa, tak se při kompresi tyto „přebytečná“ data odstraní  s pokročilou matematikou určenou pro zápis dat výsledkem je až 20x menší soubor než byl původní

8 Princip komprese zvuku a videa  komprese filmových záznamů  využívá podobně jako komprese zvuku nedokonalosti lidského oka  vychází se při ní z několika základních údajů:  pohyblivý obraz je vytvořen rychlím střídáním statických obrázků, které naše oko díky své setrvačnosti vnímá jako plynulý pohyb  protože se snímky mění 25krát za vteřinu, není mezi sousedními snímky většinou velký rozdíl  protože se na obrazovku díváme obvykle z větší vzdálenosti není nedokonalost obrazu poznat

9 Princip komprese zvuku a videa  komprese filmových záznamů  každý snímek filmu se komprimuje zvlášť jako samostatný obrázek a to vždy výrazně ztrátovou kompresí (většinou JPEG)  neukládají se všechny snímky celé ale kompletně se uloží jen tzv. klíčové snímky, ty si kodek většinou mění sám podle analýzy komprimované scény

10 Převod zvuku  hudbu dnes většinou získáte ve formě počítačových souborů formátů MP3 nebo WMA  převádět tyto formáty mezi sebou nemá význam – komprimovaný záznam bychom opět ztrátově komprimovali  hudba na CD disku je uložena ve zvukových stopách (ne v počítačových souborech)  pomocí mnoha zdarma dostupných programů ji lze převézt do počítačového formátu  při kopírování CD disku do počítače se vlastně provádí převod zvukové stopy do komprimovaných počítačových formátů

11 Převod zvuku  při kopírování CD do počítače je potřeba vybrat formát souboru a kvalitu převodu, která je určena datovým tokem  výběr formátu a datového toku závisí na použití:  pro kvalitní poslech z počítače je vhodný bezztrátový formát WNA nebo FLAC  pro přehrávání v MP3 přehrávačích je vhodné ověřit, jaké formáty přehrávač přehraje a při výběru formátu poté volte vždy nejvyšší přenosovou rychlost, jakou stroj nabízí  při použití na webu je potřeba zvolit vhodná kompromis mezi kvalitou zvuku a datovým tokem

12 Převod zvuku  mluvené slovo je použitelné od 64 kbit/s  hudba je vhodná k poslechu od 128 kbit/s  velmi dobá kvalita zvuku je již od 192 kbit/s  CD má standardně datový tok 1411 kbit/s  formát FLAC nabízí datový tok 800 – 1100 kbit/s  podrobný popis všech formátů naleznete na: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_audio_ codecs http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_audio_ codecs

13 Použité zdroje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Mlčůch. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. ROUBAL, Pavel. Informatika a výpočetní technika pro střední školy : Praktická učebnice. 1. vyd. Brno : CP Books, a. s., c2010. 102 s. ISBN 978-80-251-3227-2. Veškeré použité obrázky (kliparty) pocházejí z obsahu webu www.office.microsoft.com.


Stáhnout ppt "Inf Mutlimédia. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:"

Podobné prezentace


Reklamy Google