Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKristina Janečková
1
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník SLOVESNÝ ZPŮSOB Podtrhni všechna slovesa V jaké osobě, čísle a čase jsou všechna slovesa? Co se vleče, neuteče, říká si a dál se vleče v obrněném krunýři jako rytíř v pancíři. Co už známe Nosí kabát chlupatý tančí po dvou jako ty. Hlavou do stran kymácí, nepokazí legraci. Řešení: ŽELVA Řešení: MEDVĚD Plave v Nilu, brousí pilu, pilu ze zubů. A v té pile dík své síle nosí záhubu. Řešení: KROKODÝL _________ ________________ _____ _________ ______ _____
2
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk - 5.ročník Autor: Mgr.Michaela Krbušková SLOVESA Něco nového Slovesný způsob: 1.Oznamovací (indikativ) – oznamujeme jím nebo se ptáme např.: Zpívám písničku. Přečetl jsi dopis? 2. Rozkazovací (imperativ) – je to rozkaz, zákaz, nebo prosba např.: Přijď brzy! Teple se oblékni. 3. Podmiňovací (kondicionál) – vyjadřuje děj, který by se mohl stát např.: Odpověděli byste nám? Mohlo by pršet.
3
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník SLOVESA Něco nového Řekni podle obrázků slovesa v oznamovacím způsobu v různých časech Slovesný způsob oznamovací: označujeme jím děj, který se stal, právě probíhá, nebo se teprve bude dít
4
Elektronické učební materiály – I. Stupeň Český jazyk – 5.ročník SLOVESA Něco nového Slovesný způsob oznamovací – přítomný čas Napiš v přítomném čase, co dělají zvířata Koncovky, kterými se odlišují slovesné tvary, se nazývají osobní koncovky (chválím, chválíš, chválí) Kočka spí na slunci. Zajíc peláší po poli. Gepard umí rychle běhat. Slepice zobou zrní. Slon troubí. Na louce se pasou kozy. Lvice loví antilopu. Zmije se plazí po vyhřátých kamenech. Hroši plavou v bahnité řece. V OSOBNÍCH KONCOVKÁCH PŘÍTOMNÉHO ČASU VŽDY PÍŠEME Í Kočka sp__ na slunci. Zajíc peláš__ po poli. Gepard um__ rychle běhat. Slepice zob__ zrní. Slon troub__. Na louce se pas__ kozy. Lvice lov__ antilopu. Zmije se plaz__ po vyhřátých kamenech. Hroši plav__ v bahnité řece. Řešení:
5
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník Doplň správný tvar slovesa v budoucím čase SLOVESA Něco nového Slovesný způsob oznamovací – budoucí čas Budoucí čas lze vyjádřit: 1.Tvarem složeným (budu pracovat, budeme zpívat) 2. Tvarem jednoduchým (pojedeš, zacvičíš si) Na zahradě brzy (kvést) tulipány. (Ozdobit) celou zahradu. Děda a Stáňa je (okopat). Pak ještě (vyrývat) plevel ze záhonků. Také spolu (sázet) nové ovocné stromky. Všichni se (těšit) na úrodu. Na zahradě brzy budou kvést - pokvetou tulipány. Ozdobí celou zahradu. Děda a Stáňa je okopou. Pak ještě budou vyrývat plevel ze záhonků. Také spolu budou sázet nové ovocné stromky. Všichni se budeme těšit na úrodu. Řešení:
6
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník Převeď přísloví o zvířatech do minulého času SLOVESA To už známe Slovesný způsob oznamovací – minulý čas Podmět: rod mužský životný – I rod mužský neživotný – Y rod ženský – Y rod střední - A V koncovkách sloves v minulém čase se řídíme pravidly pro shodu podmětu s přísudkem. Psi, kteří štěkají, nekoušou. Psi, kteří štěkali, nekousali. Dobré ovce nebečí, ale mnoho vlny dávají. Dobré ovce nebečely, ale mnoho vlny dávaly. Dva kohouti se na jednom dvoře nesnesou. Dva kohouti se na jednom dvoře nesnesli. Když nejsou kočky doma, mají myši hody. Když nebyly kočky doma, měly myši hody.
7
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník CLIL: JEZEVEC JELEN VEVERKA KUNA - BADGER - DEER - SQUIRELL - MARTEN When cats are not at home, mice have feast. Když nejsou kočky doma, mají myši hody.
8
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník PROCVIČENÍ: Najdi ve větách slovesa a urči osobu, číslo, čas a způsob Já jsem kočka domácí. My kuřátka vždy běžíme za kvočnou. Krávy se pásly v jeteli. Čuníku, máš hlad? Pes poběží s Járou na procházku. Králík vesele chroupal mrkev. jsem - 1.os., č.j., čas přit., zp. ozn. běžíme – 1.os., č.mn., čas přít., zp. ozn. pásly se – 3.os., č.mn., čas min., zp. ozn. máš – 2.os., č.j., čas přít., zp. ozn. poběží – 3.os., č.j., čas bud., zp. ozn. chroupal – 3.os., č.j., čas min., zp. ozn.
9
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník Pou ž ité zdroje: Obrázky - klipart office Microsoft http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=medv%C4%9Bd&ex=1#ai:MC900337918| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=krokod%C3%BDl&ex=1#ai:MC900057231| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=dopis&ex=1#ai:MC900352189| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=svetr&ex=1#ai:MC900232986| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=zv%C3%AD%C5%99ata&ex=1#ai:MP900091157| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=zv%C3%AD%C5%99ata&ex=1#ai:MP900180540| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=zv%C3%AD%C5%99ata&ex=1#ai:MP900180291| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=zv%C3%AD%C5%99ata&ex=1#ai:MP900180490| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=zv%C3%AD%C5%99ata&ex=1#ai:MP900178729| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=zv%C3%AD%C5%99ata&ex=1#ai:MP900181418| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=zv%C3%AD%C5%99ata&ex=1#ai:MP900178654| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=zv%C3%AD%C5%99ata&ex=1#ai:MP900178771| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=zv%C3%AD%C5%99ata&ex=1#ai:MP900227656| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=zv%C3%AD%C5%99ata&ex=1#ai:MP900178899| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=tulip%C3%A1n&ex=1#ai:MP900227682| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=ovce&ex=1#ai:MC900344361| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=my%C5%A1i&ex=1#ai:MC900215429| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=jezevec&ex=1#ai:MC900346987| http://office.microsoft.com/cs-cz/images/results.aspx?qu=ku%C5%99e&ex=1#ai:MC900233118|
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.