Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv. stadiální vývoj 2.část.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv. stadiální vývoj 2.část."— Transkript prezentace:

1 VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv. stadiální vývoj 2.část

2 Stadium předschematické tzv. slunečníkový vzor → později končetiny nabývají směrovosti→

3

4 Začínají vznikat rozpoznatelné tvary (tvar = schéma) tvarové koncepty se mění velmi rychle, zpočátku mluvíme o hlavonožcích – dítě využívá ovál a linii z předchozího stadia Podle R. Arnheima (tvarová psychologie) je hlavonožec pojat centrálně symetricky (slunečníkový vzor), později končetiny nabývají směrovosti.

5 Barva nemá takový význam jako tvar. Dítě používá barvy, které se mu líbí, též podle emocionálního vztahu = propojení s předmětem.

6 hlavonožci Je možné, že dítě ve skutečnosti kreslí sebe. Dítě je především zaujato sebou, jeho egocentrické vnímání světa je ve skutečnosti pohledem na sebe. Z tohoto pohledu dominuje hlava s trčícíma nohama a rukama.

7 Stadium předschematické – pojetí prostoru Chlapec 5,5 r. si při kresbě obrázku zřejmě myslel: „ Jsem já, je záchranka, jsou letadla, je nebe. Ještě si neuvědomil: Stojím na ulici. Záchranka jede po stejné ulici.

8 pružnost dětského myšlení Dítě, které v kresbě používá tentýž symbol beze změny, se jaksi za tento symbol schovává. obr.11a Jedná se o tzv. obranné vnímání, které chrání úzkostné dítě před novými podněty, jež by mohly úzkost evokovat. Takové dítě bude mít rovněž tendenci v určitých situacích se vzdávat nebo se ukrývat za společenské stereotypy. Stereotypie znamená emoční útlum. obr.11a Dítě citlivé bude tuto citlivost vyjadřovat ve změnách a diferenciaci kresebného pojetí pod vlivem zážitku. obr.11bobr.11b

9 Vnímání se však nesoustřeďuje pouze na pozorování vzhledu věcí. Skládá se rovněž z informací přicházejících z dalších smyslů – sluchových, hmatových, chuťových a kinestetických.

10 Podobný vliv na obohacení a diferenciaci kresby (včetně zapojení podhledu) ukazuje obrázek znázorňující pro dítě významný zážitek, kdy mu při jízdě na koloběžce vletěla do úst moucha.

11 použité zdroje: Lowenfeld, V, Brittain, L.: Creative and Mental Growth. New York, Macmillan 1964 Arnheim, R.: Art and Visual Perception. Psychology of the Creative Eye. Regents of University of California 1974 Arnheim, R.: Zamyšlení nad výtvarnou výchovou. Listy České sekce INSEA 3/1997 Read, H.: Výchova uměním. Praha, SPN 1967 Linaj, E.: PROZATIMNÍ STUDIJNÍ TEXTY Z DIDAKTIKY A TEORIE VÝTVARNÉ VÝCHOVY pro posluchače KS I. st. ZŠ na PF UJEP v Ústí n. Labem, 2004 vlastní kopie a fotografie dětských kreseb


Stáhnout ppt "VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv. stadiální vývoj 2.část."

Podobné prezentace


Reklamy Google