Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_32-18 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_32-18 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0029 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_32-18 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng. Michal Kronika Tematický celekDopravní stavby Ročník3. – 4. Datum tvorby16. 8. 2013 Anotace - názorný výklad nové látky a okamžité procvičení - prezentace Metodický pokynvýkladová prezentace na interaktivní tabuli nebo projektor Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 Dopravní stavby

3 dostupný  Kámen byl dříve dostupný a jediný materiál z něhož bylo možno budovat mosty, které dlouhou dobu měly plnit svůj účel pevnost a dlouhou životnost  Byl využíván hlavně pro svou pevnost a dlouhou životnost klenby  Nejstarší kulturní národy (Sumerové, Babyloňané, Egypťané) stavěli kamenné mosty při nichž používali již klenby

4  V Řecku se stavěly mosty z kamenných desek  Římané vojenských akvadukty  Římané použili klenby při stavbě mnoha mostů, když z vojenských a správních důvodů budovali rozsáhlou silniční síť a akvadukty pro přivádění vody do měst  V dnešní době se již nestavějí pro náročnost práce při opracování a zpracovávání kamene na obezdívku pilíře, opěrynárazům ledových ker  Dnes se kámen používá pouze na obezdívku nepříznivě namáhaných míst (např. pilíře, opěry,…) a to proti agresivním vodám, nárazům ledových ker

5 PONT DU GARD, FRANCIE NEJZNÁMĚJŠÍ AKVADUKT (ASI 1.ST.PŘ.N.L)

6  Klenby se konstruovaly tak, aby plnily různá hlediska: - únosnost - výšku nad překlenovanou překážkou - estetiku - ekonomiku

7  Vysoké klenby  Vysoké klenby – menší vodorovný tlak do podpor. Používané u viaduktů (dlouhých přemostěních)  Polokruhové klenby  Polokruhové klenby – vysoké mosty s malým rozpětím  Segmentové  Segmentové – mají menší konstrukční výšku, ale mohutnější pilíře a opěry. Působí větším vodorovným tlakem

8  Kamenný most v Písku (Jelení most) přes Otavu je nejstarším dochovaným mostem v Česku.  Je postaven v gotickém slohu.  Most je dlouhý 109,75 metrů a široký 6,25 metrů.

9

10  Karlův most přes řeku Vltavu je druhý nejstarší dochovaný most v ČR  Karlův most nahradil předchozí Juditin most, stržený roku 1342  Je 515,76 metrů dlouhý a jeho šířka je 9,40 až 9,50 m  Oblouky mají rozpon mezi 16,62 m až 23,38 m  Most je založen na mlýnských kamenech, které jsou podloženy rošty z dubových pilot

11  Kamenné mosty se stavějí s jednou nebo více klenbami mezi dvěma krajními opěrami  Klenba musí být založena na únosné půdě

12 U dlouhých mostů s velkým počtem polí se budují skupinové pilíře po 3 až 5 polích, které jsou silnější a jsou schopny odolávat i jednostrannému tlaku klenby v případě zřícení klenby v jednom poli. Rovněž při stavbě mostu se skruž provedla pouze mezi skupinovými pilíři a ne po celé délce mostu.

13 Na mostech s velkými oblouky se v cípech zřizují odlehčovací klenby, pod nimiž zůstává volný prostor. Zmenšuje se tím zatížení hlavní klenby, výška násypu u opěr a také se zjednoduší odvodnění vnitřní konstrukce mostu.

14

15

16

17

18

19

20

21  Původně dřevěný most byl v roce 1852 nahrazen novým, taktéž ještě dřevěným pouze s kamennými pilíři  Již v 60. letech 19. století byl ale ve velmi špatném stavu a bylo jednáno o stavbě bytelnějšího  Roku 1869 došlo ke stavbě nového kamenného mostu s třemi oblouky financované českobudějovickým okresním úřadem (cena 8000 zlatých)  Do provozu byl uveden 1. října 1869 a do začátku 20. století se zde vybíralo mýto  Přes most vedla důležitá komunikace (tzv. Třeboňsko- Holkovská) spojující Třeboň, Ledenice, Strážkovice, Římov a Holkov

22 Most se 3 oblouky na 2 podpěrách Délka: 40 m Šířka: 5,5 m Výška kamenného zábradlí: 130 cm

23

24

25

26

27

28

29 Kamenný most u Velešína Koněspřežka

30 1. Z jakého důvodu se používal kámen pro výstavbu mostů?důvodu 2. Jaký tvar nosné konstrukce používaly již staré národy u kamenných mostů?tvar 3. Pro jaké účely stavěli mosty Římané?účely 4. Znáš nějaké dochované mosty z dob Říma?dochované 5. Jaká hlediska plnily klenby?hlediska 6. Jaké druhy kleneb byly používané při výstavbě mostů?druhy

31 5. Znáš nějaký kamenný most v Čechách?Čechách 6. Znáš nějaký kamenný most v blízkosti tvého bydliště či školy? 7. Znáš nějaké kamenné mosty v Evropě?Evropě 8. Kde se při stavbě mostů využívá v dnešní době kámen?využívá

32  CHMEE2. wikipedia [online]. [cit. 16.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Stone_Bridge_in_Pisek_ in_2011.JPG (22.5.11) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Stone_Bridge_in_Pisek_ in_2011.JPG  IKIWANER. wikipedia [online]. [cit. 16.8.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Wiesener_Viadukt.jpg (30.6.2006) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Wiesener_Viadukt.jpg  CLAUDE WIANS. wikipedia [online]. [cit. 16.8.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Luxembourg_Pont_Adolphe.jpg (16.8.2013) http://en.wikipedia.org/wiki/File:Luxembourg_Pont_Adolphe.jpg  fotografie autora


Stáhnout ppt "Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_32-18 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng."

Podobné prezentace


Reklamy Google